Laptop op 2 LANs

Pagina: 1
Acties:

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb al heel wat nagezocht, maar ik zit nog met het volgende probleem:

Op het LAN hier in huis moet een laptop aangesloten worden, welke ook nog moet werken op de TU/e.
Bij de TU/e verkrijgt de laptop zijn IP nummer via DHCP. Maar op het netwerk thuis wil ik liefst blijven werken met vaste IP adressen, i.v.m. de stats voor de koeien. }:O

Server:
Win98 (pc gaat helaas over de kop wanneer deze NT, W2K of WinXP moet draaien :( )
Sygate Office Network 4.2
Geen DHCP
IP: 192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0

Switch:
Edimax 10/100 8-ports.

Laptop:
Win2000
IP: 192.168.0.5 zou het hier in huis moeten worden, op TU/e dus iets via DHCP

De andere computers hier op het netwerk hoeven alleen binnen dit netwerk te werken, dus werken deze prima met vaste IP-adressen.

De verschillende mogelijke oplossingen die ik kon bedenken voor mijn probleem zijn de volgende:

Optie 1
Op de laptop moet wat gebeuren, zodat deze gemakkelijk kan schakelen tussen een vast IP-adres (voor hier in huis) of eentje via DHCP (voor op de TU/e). Zodat het niet al te veel moeite moet zijn om zijn laptop op beide plaatsen aan het netwerk te kunnen koppelen.

Optie 2
DHCP kan best ingeschakeld worden op de server, maar dan wel op voorwaarde dat de PC's gewoon hetzelfde IP-adres blijven houden. Dit zou mogelijk moeten zijn aan de hand van de MAC adressen mbv arp?

Probleem is dat ik geen idee heb hoe ik die opties werkende zou moeten krijgen.
Bij optie 1 is het niet mogelijk om gewoon een extra Protocol toe te voegen, omdat er niet gewoon een TCP/IP protocol tussen de te kiezen protocollen staat.

En uiteraard moet de laptop probleemloos blijven werken op het TU/e netwerk.
Misschien is er nog wel een makkelijkere oplossing voor mijn probleem?

[ Voor 0% gewijzigd door AlvaK op 25-10-2002 16:20 . Reden: Laptop blijkt win2000 te zijn ipv WinXP ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Gewoon een DHCP server configgen met reserveringen, dan heeft je lappie altijd hetzelfde IP

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• AlvaK
  • Niet online
Optie 2 dus, maar hoe doe ik dat dan?

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Je kunt Windows XP een alternatieve TCP/IP configuratie geven voor het tweede netwerk. Standaar functionaliteit vanaf Windows XP. Misschien alleen de pro versie

Verwijderd

http://www.netswitcher.com
perfecte util hiervoor

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

daarnaast kun je op de DHCP server de lease tijd van een ipnummer belachelijk groot zetten. Dan heb je ook altijd wel hetzelfde ipnummer. Maar ik zou voor de XP optie gaan.

Verwijderd

Over XP.... op je server.... het is mij gelukt om XP te installeren op een Intel Pentium 75Mhz, en het draait ook nog! http://siets076.speed.planet.nl is het levende bewijs. :-)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zomaar overstappen op XP is niet aan te raden. Je verliest al je software support en niet alle campussoftware werkt onder XP. Bij serieuze problemen ben je direct je installatie kwijt aangezien er uit wordt gegaan van een standaard installatie bij het zoeken naar hardwareproblemen. Het kan allemaal wel, maar overleg eerst even met het NSC (tel: 2478888) wat de consequenties zijn.

Wat je ook doet haal het ding NIET uit het domein, is nergens voor nodig en geeft alleen maar een hoop ellende om terug te zetten (hoewel je het zelf zou moeten kunnen op je eigen laptop). De laptops zijn allemaal geschikt voor DHCP en met een fatsoenlijk thuis-netwerk is het geen enkel probleem om je laptop zowel thuis als op de campus te gebruiken. Aan je laptop hoef je in principe niets te veranderen als je thuis met DHCP gaat werken. Bij de meeste DHCP progjes hoef je vrij weinig te doen om ervoor te zorgen dat jouw bak iedere keer hetzelfde IP krijgt. Je KAN het per hostname of MAC adres instellen, maar vaak is het niet eens nodig en krijg je gewoon iedere keer hetzelfde IP in een omgeving met maar een paar clients.

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

By the way, je kan ook je thuisnetwerk zo inrichten dat 192.168.0.1 tot en met 192.168.0.4 statisch staan en vanaf 192.168.0.5 en hoger pas via DHCP worden uitgedeeld. Je kan ook alleen 192.168.0.5 via DHCP uitdelen als er verder niemand van DHCP gebruik maakt. Is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

de betaler vervuilt

• AlvaK
  • Niet online
GA!S schreef op 25 oktober 2002 @ 17:58:
Wat je ook doet haal het ding NIET uit het domein, is nergens voor nodig en geeft alleen maar een hoop ellende om terug te zetten (hoewel je het zelf zou moeten kunnen op je eigen laptop).
Zucht, dat lees ik dus te laat. :)

'kHeb met NetSwitcher mogelijk gemaakt dat de laptop kon kiezen tussen het TU/e netwerk en het netwerk hier. Met dat tooltje zou je dus makkelijk moeten kiezen tussen de verschillende LANs. Maar het domein heb ik dus _wel_ weggehaald voor het thuisnetwerk. En inderdaad, na het rebooten kon er dus helemaal niet meer ingelogd worden op die laptop. Intussen is die jongen naar huis met zijn laptop, en laat hij het na het weekend de instellingen terug zetten op de TU/e.

Hij herinnerde zich opeens dat het domein weizigen niet zo slim is, omdat hij dat al eens eerder had meegemaakt op een ander netwerk. Jammer dat ie daar even niet aan dacht. :)

Nu zal ik dus toch DHCP moeten gaan draaien, waarbij ieder toch een vast IP adres krijgt toegewezen aan de hand van een MAC-adres of hostname.

Maar hoe doe je dat dan?

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Hangt van de DHCP server af... RTFM

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

BTW Win 98 heeft geen ingebouwd dhcp voorzieningen, zoek dus even naar een freeware DHCP progje voor win9X

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

AlvaK schreef op 25 oktober 2002 @ 19:51:
[...]
Maar het domein heb ik dus _wel_ weggehaald voor het thuisnetwerk. En inderdaad, na het rebooten kon er dus helemaal niet meer ingelogd worden op die laptop. Intussen is die jongen naar huis met zijn laptop, en laat hij het na het weekend de instellingen terug zetten op de TU/e.
Je kan hem zelf terugzetten, op het moment dat je op de TU bent en een IP krijgt moet je je netwerkinstellingen veranderen en het domein veranderen in campus.tue.nl
Daarna vraagt ie om een username en een password:
username: tue\s....... (account nummer met "tue\" ervoor)
password: *********
Als het goed is kun je daarmee zelf je eigen laptop terug in het domein zetten.

Je kan trouwens gewoon lokaal inloggen op die laptop met het administrator account en zijn password... Alleen terugzetten in het domein kan pas als je op het TU/e netwerk zit.

By the way: gooi die netswitcher zooi er ASAP af en richt je netwerk thuis goed in.

de betaler vervuilt

Pagina: 1