Ik heb al heel wat nagezocht, maar ik zit nog met het volgende probleem:
Op het LAN hier in huis moet een laptop aangesloten worden, welke ook nog moet werken op de TU/e.
Bij de TU/e verkrijgt de laptop zijn IP nummer via DHCP. Maar op het netwerk thuis wil ik liefst blijven werken met vaste IP adressen, i.v.m. de stats voor de koeien.
Server:
Win98 (pc gaat helaas over de kop wanneer deze NT, W2K of WinXP moet draaien
)
Sygate Office Network 4.2
Geen DHCP
IP: 192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0
Switch:
Edimax 10/100 8-ports.
Laptop:
Win2000
IP: 192.168.0.5 zou het hier in huis moeten worden, op TU/e dus iets via DHCP
De andere computers hier op het netwerk hoeven alleen binnen dit netwerk te werken, dus werken deze prima met vaste IP-adressen.
De verschillende mogelijke oplossingen die ik kon bedenken voor mijn probleem zijn de volgende:
Optie 1
Op de laptop moet wat gebeuren, zodat deze gemakkelijk kan schakelen tussen een vast IP-adres (voor hier in huis) of eentje via DHCP (voor op de TU/e). Zodat het niet al te veel moeite moet zijn om zijn laptop op beide plaatsen aan het netwerk te kunnen koppelen.
Optie 2
DHCP kan best ingeschakeld worden op de server, maar dan wel op voorwaarde dat de PC's gewoon hetzelfde IP-adres blijven houden. Dit zou mogelijk moeten zijn aan de hand van de MAC adressen mbv arp?
Probleem is dat ik geen idee heb hoe ik die opties werkende zou moeten krijgen.
Bij optie 1 is het niet mogelijk om gewoon een extra Protocol toe te voegen, omdat er niet gewoon een TCP/IP protocol tussen de te kiezen protocollen staat.
En uiteraard moet de laptop probleemloos blijven werken op het TU/e netwerk.
Misschien is er nog wel een makkelijkere oplossing voor mijn probleem?
Op het LAN hier in huis moet een laptop aangesloten worden, welke ook nog moet werken op de TU/e.
Bij de TU/e verkrijgt de laptop zijn IP nummer via DHCP. Maar op het netwerk thuis wil ik liefst blijven werken met vaste IP adressen, i.v.m. de stats voor de koeien.
Server:
Win98 (pc gaat helaas over de kop wanneer deze NT, W2K of WinXP moet draaien
Sygate Office Network 4.2
Geen DHCP
IP: 192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0
Switch:
Edimax 10/100 8-ports.
Laptop:
Win2000
IP: 192.168.0.5 zou het hier in huis moeten worden, op TU/e dus iets via DHCP
De andere computers hier op het netwerk hoeven alleen binnen dit netwerk te werken, dus werken deze prima met vaste IP-adressen.
De verschillende mogelijke oplossingen die ik kon bedenken voor mijn probleem zijn de volgende:
Optie 1
Op de laptop moet wat gebeuren, zodat deze gemakkelijk kan schakelen tussen een vast IP-adres (voor hier in huis) of eentje via DHCP (voor op de TU/e). Zodat het niet al te veel moeite moet zijn om zijn laptop op beide plaatsen aan het netwerk te kunnen koppelen.
Optie 2
DHCP kan best ingeschakeld worden op de server, maar dan wel op voorwaarde dat de PC's gewoon hetzelfde IP-adres blijven houden. Dit zou mogelijk moeten zijn aan de hand van de MAC adressen mbv arp?
Probleem is dat ik geen idee heb hoe ik die opties werkende zou moeten krijgen.
Bij optie 1 is het niet mogelijk om gewoon een extra Protocol toe te voegen, omdat er niet gewoon een TCP/IP protocol tussen de te kiezen protocollen staat.
En uiteraard moet de laptop probleemloos blijven werken op het TU/e netwerk.
Misschien is er nog wel een makkelijkere oplossing voor mijn probleem?
[ Voor 0% gewijzigd door AlvaK op 25-10-2002 16:20 . Reden: Laptop blijkt win2000 te zijn ipv WinXP ]