Harddisk stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
Ik zat gisteren vrolijk achter winxp toen ik opeens een blauw scherm kreeg, vervolgens reboote ik en mijn harde schijf werd opeens niet meer gedetecteerd (het is een IBM schijf maar het exacte type weet ik niet precies... iig 7200RPM 40gig) toen heb ik alle kabels even gecontroleerd en toen daar niets mis mee was de computer maar een nachtje laten rusten met de stroomkabel eruit. Toen ik hem vandaag weer aandeed werd de hardeschijf gelukkig wel gedetecteerd, Windows draaien doet hij echter niet; hij wil een systeemdisk hebben enzo.
Ook leek hij ander geluid te maken dan normaal, maar normaal let ik er niet echt kritisch op en nu net wel.
Iemand een idee wat er gebeurd is, of moet gebeuren?

PS: ik kon hierover niks in de search vinden en ben nogal in de paniek door dit alles dus vandaar.

[ Voor 0% gewijzigd door SEFje op 25-10-2002 15:22 . Reden: PS ]

• Leon T
  • Niet online

Leon T

Ni!

Ohoh :/
Tijd om eeen backupje te maken. Kijk eens wat S.M.A.R.T ervan zegt (zoek maar eens op de site van IBM hiernaar).

• SEFje
Ehm maar S.MA.R.T. is toch een win32 programma? Dat kan ik nu dus niet draaien :?

en hoe kan ik een backup maken zonder windows? Of moet ik die drive gewoon ff in een andere comp pleuren?

Verwijderd

* virusje in de bootsektor?
* brakke bootsektor? Fixen met fdisk/mbr

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Tweakertje schreef op 25 oktober 2002 @ 15:27:
Ohoh :/
Tijd om eeen backupje te maken. Kijk eens wat S.M.A.R.T ervan zegt (zoek maar eens op de site van IBM hiernaar).
hehe.

Backup zou hij eigenlijk al moeten hebben. Iedereen zou altijd een backup moeten hebben van zijn spullen.

Tjsa.. ik doe het ook niet.. :P

Iig is het slim om je hdd ff in een andere comp te hangen. Zo snel mogelijk en dan alle data ff naar die andere HDD kopieeren.

Daarna pas weer ff kijken wat er nou echt aan de hand is.

edit:
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 15:31:
* virusje in de bootsektor?
* brakke bootsektor? Fixen met fdisk/mbr
:/

Ermm als hij zegt dat zijn BIOS zijn HDD helemaal niet meer detecteerd dan maakt het ook geen aars uit hoe je mbr op dat moment is....

Enne het is trouwens

code:
1
fdisk /mbr

Dus met spatie.. tsja misschien mierenneuken maar het werkt echt niet anders.. ;)

edit2:

Ik bedoel dus, toen zijn HDD niet meer werd gedetecteerd heeft die mbr truuk natuurlijk geen nut. Op het moment dat ie wel c: kon zien ofzo.. mij niet helemaal duidelijk uit zijn verhaal wat ie nou wel en niet kon zien, dan ZOU fdisk /mbr MISSCHIEN wel kunnen helpen. Maar ik denk het niet aangezien ik denk dat het hier puur om een hardware kwestie gaat.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• SEFje
Ehm nee mijn BIOS ziet de HDD wel weer hoor, misschien is het wel een goed idee om even de boot record te legen maar opzich heb ik 24/7 NAV en ZoneAlarm aanstaan :? Ik dacht dat die een waarschuwing geven bij rare MBR veranderingen.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-03 22:58

DynaMikeY

1976 Kever 1300

SMART is een systeem, het staat voor 'Self Monitoring And Reporting Tool'. Het zit in de meeste nieuwe BIOSen ingebouwd, en het checkt de status van een schijf (aanloopsnelheid, constant toerental, kopweerstand etc.), en geeft dit als melding weer, zodat de gebruiker tijdig actie kan ondernemen.

Het probleem wat jij hebt lijkt me een bootsector probleem, misschien dat je met een bootdisk kan opstarten en fdisk/mbr draaien. Ik zou overigens geen risico nemen, en teruggaan met je harddisk, of bij IBM een RMA melden. Het lijkt me toch een serieus probleem, zo niet nu, dan wel in de toekomst.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

SEFje schreef op 25 oktober 2002 @ 15:30:
Ehm maar S.MA.R.T. is toch een win32 programma? Dat kan ik nu dus niet draaien :?

en hoe kan ik een backup maken zonder windows? Of moet ik die drive gewoon ff in een andere comp pleuren?
S.M.A.R.T. is een Self Monitoring...(ennogwat) Programma wat in je bios zit. Het kan voorspellen of je schijven er binnenkort tussenuit gaan. Je kunt dit programma aanzetten in je bios... Bij de extra opties in je bios moet je S.M.A.R.T. enablen. Hij zal bij jouw geven: S.M.A.R.T. status: BAD Dit zie je als de computer opstart boven de gedetecteerde schijven. Geeft ie BAD. Dan is er weinig aan te doen.. :|

edit:
Dubbel post sorry

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

SEFje schreef op 25 oktober 2002 @ 15:35:
Ehm nee mijn BIOS ziet de HDD wel weer hoor, misschien is het wel een goed idee om even de boot record te legen maar opzich heb ik 24/7 NAV en ZoneAlarm aanstaan :? Ik dacht dat die een waarschuwing geven bij rare MBR veranderingen.
je MBR is de opstartsector van je HDD en ik zie niet wat ZA daarmee te maken zou hebben..

iig... boot ff DOS in.

Desnoods met een Win98 bootflop o.i.d. en doe ff fdisk /mbr

Vertel ons daarna of het heeft geholpen :)

edit: en boot uiteraard ff met S.M.A.R.T. enabled

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-03 14:58
RIP. gecondoleerd.
IBM schijven (uit de 75GXP en 60GXP) staan erom bekend.
Het is vaak een thermisch aangelegen probleem (ze worden te heet), waardoor ff afkoelen wel werkt, maar natuurlijk slechts tijdelijk...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• LopeZ
  • Laatst online: 19:28

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> OM

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Ohw ja.. misschien dat je het modje HlpDsK hier wat meer over kan vragen.. hij zal waarschijnlijk rustig antwoord geven en zeker niet gaan flamen op IBM o.i.d.

( :P )

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-03 22:52
Omdat het een IBM schijf is even op een andere computer DFT (Drive Fitness Test) op een schijfje zetten en daarvandaan booten en testen:
http://service.boulder.ib...ge/hddtech/DFT32-V310.EXE

Als ie kapot is kun je hier controleren of je nog garantie hebt (waarschijnlijk wel als het een 60GXP is):
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/pre_rma.htm

Je hebt je serienummer (s/n) en partnummer (p/n) van het label van je schijf nodig. Nog een kleine tip, soms zegt ie dat je s/n en p/n niet bij elkaar horen. Gewoon nog eens invoeren en dan doet ie het meestal wel. Tja...

Succes

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Hoi dat had ik ook laats eerst mn voeding ging stuk toen mn hd soms boote die niet meer op bleef spinnen en de bios zag hm niet meer regelmatig met de ibm HD manger div tests late lope bleek er de code 0x70 of zo iets uit te komen hd moest zo snel mogelijk vervangen worden na wt gekloot kreeg ik een andere code alleen nog maar die betekende bad sectors maar dt duurde wt lang om die te late repareren . heb toen mn hd terug naar ibm gestuurd en na 2 weken een nieuwe hd ontvangen .om het kort te make na erg veel geprobeerd te hebbe in de bios en upgedate te hebbe ook nog! soms deed i het wel ff goed games etc ... LAG het aan mn powercoller gf2 gts pro AGP kaart !! heb een andere gf2gts van assus geprob weer het zelvde doe er een oude TNT agp kaart in alles werkt perfeckt dus ech alles, zal mn mobo wel gaar zijn he ? vind dat de GF kaart er ook niet ech strak in het AGP slot zat als je hm niet kon vast schroeve zou i er zo uitvallen erg dun zijn die die TNT zit er een stuk strakker en steviger in die is wt dikker .Hoe dt opeens ken allemaal ik weet het ook niet dus :-(

[AMD XP 2000+@1700] [GIGABYTE GA-7VRXP] [256MB DDR 333mhz Samsung TRANSCEND MEMMORY] [SPIRE COOLER] [NVIDIA GeForce2 GTS-Pro 64MB+Tv Out][400 W ATX voeding] [HP 71 monitor] [IBM 40 GiG - RPM 7200] [PIONEER DVD-ROM DVD-115] [RICOH CD-R/RW MP7083A] [studio pctv rave] [Creative SB Live 5.1 series][cambridge fps2000 digital SoundWorks][smart office keyboard Xp].

• SEFje
Inmiddels zit hij in een andere computer; ik heb de posts over SMART tijdens mijn noeste arbeid dus ff gemist/overgeslagen :P
Maar hij wordt daar wel herkend of althans... alleen te tweede partitie... Wel mijn MP3's terug maar niet mijn doc's.

Ik ga maar eens wat IBM drivetests doen.

Verwijderd

zie je ook zeker van die rare tekens in plaats bvb C:/ had ik de eerste X dus na alles geformateert te hebbe dus ech alles en 4 nieuwe gemaakte te hebbe kon ik pas weer wt installen ws ook iets van 30 gig date kwijt toen maar ja .

[AMD XP 2000+@1700] [GIGABYTE GA-7VRXP] [256MB DDR 333mhz Samsung TRANSCEND MEMMORY] [SPIRE COOLER] [NVIDIA GeForce2 GTS-Pro 64MB+Tv Out][400 W ATX voeding] [HP 71 monitor] [IBM 40 GiG - RPM 7200] [PIONEER DVD-ROM DVD-115] [RICOH CD-R/RW MP7083A] [studio pctv rave] [Creative SB Live 5.1 series][cambridge fps2000 digital SoundWorks][smart office keyboard Xp].

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-03 21:55

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

eeh zeg maar, je FAT naar de knoppe
jammer, er zijn wel disk recovery tools,
he het blijven 1-tjes en 0-etjes dus wat
er nog is kan je mishien nog terug krijgen.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
je ibm is dood aan t gaan. En hier kon je niks over vinden :?

er zijn toch echt wel 100den topics waarin staat dat als je IBM dood is aan t gaan je systeem gekke dingen gaat doen. ook staat hierin dat in de begin fase van het dood gaan (1e maand) je HD soms wel en soms niet gedecteerd wordt. dit is de bekende fout waar alle 60GXP aan dood zullen gaan op den duur.

Nu zullen hier straks nog berichtjes onder verschijnen van: "Bij mij draait ie al een jaar perfect" geloof me hij gaat op den duur dood.
waneer dat hangt af van hoe vaak je pc aan staat en voor hoe lang. Wat is nu die fout: op een gegeven moment wilt SMART een bewerking doen op je schijf maar je schijf is ook nog bezig en dat geeft een "conflict" dat een badsector veroorzaakt, op den duur is je schijf zo erg beschadigt dat de extra open gebieden (die als opvulling voor badsectors gelden) op iedere sector al zijn gebruikt om die verloren ruimte weer op te vullen. Op dat moment kan de HD dus niks anders meer doen dan naar foute sectors schrijven.
Bij de 120 GXP is dit probleem opgelost doormiddel van een pauze in te lassen als deze SMART schrijfbewerking wordt gedaan, het geluid hoort een beetje als een scheet aan maar is in feite het resetten van de koppen.
dit is mijn theorie.

(ik heb in totaal van de 12 60GXP schijven er al 7 RMA gestuurd, deze kwamen uit twee verschillende fabrieken hadden verschillende versie nummers en ver uitelkaar liggende datums. Ik verwacht alle 12 de schijven nog terug te hebben voor eind volgend jaar, behalve die wat bij mn tante in de pc zit, dat ding staat namelijk maar een uur in de week aan 8)7 )

• SEFje
hmm... tja da's vervelend. Op dit moment kan ik wel makkelijk op de tweede partitie komen en wordt de eerste partitie ook herkend maar daar kan ik gewoon niet opkomen.

maar nu moet ik dus gewoon backups maken en dan over garantie gaan zoeken?

• ExcaliburDexter
SEFje schreef op 25 oktober 2002 @ 16:30:
hmm... tja da's vervelend. Op dit moment kan ik wel makkelijk op de tweede partitie komen en wordt de eerste partitie ook herkend maar daar kan ik gewoon niet opkomen.

maar nu moet ik dus gewoon backups maken en dan over garantie gaan zoeken?
je hebt een 40 gig dus een 60GXP (75GXP = 45 gig) dus nog garantie, haal schijf eruit zoek serie nummer op en vul ibm rma formulier in.

linkje naar RMA gedeelte van de IBM site staat hier ergens.

Verwijderd

A zo maar mn pc doet dat met elke HD nieuw of oud maak niet uit Als er een GFkaart in zit
dan beginnen de HDs dood te gaan !?

• ExcaliburDexter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 16:46:
A zo maar mn pc doet dat met :X elke HD :X nieuw of oud maak niet uit Als er een GFkaart in zit
dan beginnen de HDs dood te gaan !?

lees bovenstaande posts zou ik zeggen dit gaat alleen over IBM's ^

het is trouwens best wel irritant om system specs steeds in je post erbij te zetten, hiervoor kun je de specs pagina gebruiken of deze in je onder titel zetten

Verwijderd

och jij wat dach je dan wat voor een hd ik dan heb ?? als ik hm naar IBM heb opgestuurd
en ze sturen een nieuwe terug !#%?
onder in de titel past het niet heb vanmiddag al geprob en die specs pagina van je kon ik niet vinden .

• Game-Freak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-02 01:11
Ik heb nu al 3 topics waarin de IBM Deskstars 40gig stuk zijn!
Nou, geen toeval lijkt me! Voor mij nooit geen IBM meer.

Mijne is gister ook stuk gegaan en die stuur ik op.

iRacing Profiel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 17:04:
och jij wat dach je dan wat voor een hd ik dan heb ?? als ik hm naar IBM heb opgestuurd
en ze sturen een nieuwe terug !#%?
onder in de titel past het niet heb vanmiddag al geprob en die specs pagina van je kon ik niet vinden .
Zo gaat anders ook hoor :7
Afbeeldingslocatie: http://home.uwnet.nl/~most-wanted/f1.jpg

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik ben ook de gelukkige eigenaar van die IBM-schijfjes. Beide maakten ze een raar geluid (ik heb er een MP3tje van - mail me maar als je t wilt horen) en gaven met die DFT-test (ik geloof) 0X70 aan. Dood en overleden dus, retour IBM met een RMA eraan en 3 weken later 2 nieuwe schijfjes in mn computer.

if you're gonna be dumb you gotta be though

Verwijderd

Game-Freak schreef op 25 oktober 2002 @ 17:35:
Ik heb nu al 3 topics waarin de IBM Deskstars 40gig stuk zijn!
Nou, geen toeval lijkt me! Voor mij nooit geen IBM meer.

Mijne is gister ook stuk gegaan en die stuur ik op.
LOL ik blijf juist wel IBM gebruike met die garantie van hun heb je voor de rest van je LEVE gratis nieuwe HDs op de €12,50 verzendkosten na .

Afbeeldingslocatie: http://home.uwnet.nl/~most-wanted/f1.jpg

Verwijderd

hier precies het zelfde meegemaakt tot 2 x toe.. probleem was dat de schijven veel en veelste heet werden.. monteer een hd koeler.. of stap over naar een andere merk , maar dan zou ik als nog toch een hd koeler monteren

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 17:58:
[...]

LOL ik blijf juist wel IBM gebruike met die garantie van hun heb je voor de rest van je LEVE gratis nieuwe HDs op de €12,50 verzendkosten na .

[afbeelding]
Verzendkosten ?!?!?!? :) Heb ik niet gehad voor mn twee IBMetjes :)

if you're gonna be dumb you gotta be though

Verwijderd

dat is nog beter hoe heb je dat geregeld :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alles is wel in de OM FAQ terug te vinden :)

MTM-XXL: wil je voortaan de signature voor de specs gebruiken? Zulke lappen tekst en irritante plaatjes passen niet bij het niveau van GoT :/
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.