Mike
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Verwijderd
Nou, ja... Met raid zal de performance door de langzamere schijf omlaag wat lager zijn dan met twee snele, maar er zal toch echt een performanceverbering zijn, hoe dan ook. Dus wel slim voor performance...Traag schreef op 25 oktober 2002 @ 14:33:
Kan wel, maar lijkt me niet slim vanwege performance.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Verwijderd
Helaas klopt dit niet. Omdat in een (ik neem even aan een RAID0 config) de gelezen informatie altijd een samenplaksel is van info van BEIDE harddisks zal de data nauwelijk tot niet sneller eruit komen dan de 5400rpm disk aankan. De snellere 7200rpm staat gewoon te wachten. Al met al zou het me verbazen als het sneller zou worden, ik denk dat het verschil in performance tussen 2x5400rpm in RAID0 tegen een enkele 7200rpm disk minimaal is, en een RAID0 met 1x 5400 en 1x 7200 niet ver van de 2x5400 af zal zitten. Behalve als je gaat AV video editen b.v. waar je wel wat voordeel zal hebben door de iets grotere sustained datarate van RAID0. Voor normale "operating system" zaken zou ik het niet doen. De vele kleine bestandjes die dan opgelepeld moeten worden zullen je RAID0 configuratie remmen, en wel zoveel dat deze ongeveer net zo performed als een enkele 7200toeren disk.Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 14:43:
[...]
Nou, ja... Met raid zal de performance door de langzamere schijf omlaag wat lager zijn dan met twee snele, maar er zal toch echt een performanceverbering zijn, hoe dan ook. Dus wel slim voor performance...
Verwijderd
O, en dat weet je uit ervaring zo te stellen?Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 15:03:
Helaas klopt dit niet.
De performance van een raid array van een 5400/7200 combi zal volgens mij toch echt gewoon liggen tussen de performances van een 2x 5400 en een 2x 7200 array...
Een 5400 schijf kan trouwens best sneller zijn dan een brakke 7200 hoor...
Trouwens: wie zegt dat het hier over een RAID0 array gaat? Bij een RAID1 array gaat het al weer anders en is dit volgens mij zelfs beter, want o.h.a. gaan de huidige 5400 schijven langer mee dan de 7200 en zijn ook betrouwbaarder.
Verwijderd
ja.
Zie oudere topics (b.v. "post hier je raid0 scores") van mij. Ik heb verschillende controllers gehad, met 2x ATA133 maxtor, 2x ATA100 IBM, omdat ik ook een 80Gb 5400rpm schijf heb (eigenlijk voor backup) heb ik die ook al eens in RAID0 gehad samen met een 40Gb 7200'er (nee dat de ene 80Gb en de ander 40Gb maakt hier weinig uit; transfer en seektijden zijn vergelijkbaar als je een 40Gb 5400'er spec erbij pakt)
niet echt dus. De 7200 toeren disk wordt ENORM geremd door de 5400rpm disk. Eigenlijk zou je de raid controller moeten kunnen instellen dat hij 1/3 van de data van de 5400'er haalt, en 2/3 van de 7200'er maar ook dan loopt het weer scheef... Wel een leuk ID voor de heren RAIDkaart bouwers: 2/5 tegen 3/5 ofzo kan een 5400-7200 raid combi denk ik wel verbeteren. Maar ja, daar gebruik je normaal gesproken geen RAID0 voor he.... Dan heb je veelal toch (spec)identieke schijvenDe performance van een raid array van een 5400/7200 combi zal volgens mij toch echt gewoon liggen tussen de performances van een 2x 5400 en een 2x 7200 array...
Ervaring mee? Wat is een "brakke" 7200 volgens jou dan? 7200 toeren is gewoon harder draaien, dit slaat keihard terug op een betere seektijd. En in realistische testen moet je uitgaan van een behoorlijke random seek (tenzij je AV streaming doet, dan gaat de ruwe transferspeed meer meetellen zoals ik al beschreef)Een 5400 schijf kan trouwens best sneller zijn dan een brakke 7200 hoor...
Maakt niet veel uit. Zowel RAID0 alsook RAID1 ondervind nadelige performance van de mix van 5400 en 7200.Trouwens: wie zegt dat het hier over een RAID0 array gaat? Bij een RAID1 array gaat het al weer anders en is dit volgens mij zelfs beter, want o.h.a. gaan de huidige 5400 schijven langer mee dan de 7200 en zijn ook betrouwbaarder.
En mindere slijtage van een 5400rpm disk een voordeel voor RAID1??? duuuhhhhh..... zou dat niet andersom zijn soms.... ik zie liever een harddisk sterven in een RAID1 opstelling dan in een RAID0 opstelling hoor.
Wellicht wil hij een RAID-1 mirror setup en zijn de 5400rpm en 7200rpm van gelijke omvang. In dat geval is het natuurlijk geen probleem (als je de performance dus ff buiten beschouwing laat)
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
En dit hebben mijn benchmarks laten blijken
Mike
succes
Verwijderd
Aha, dan zijn die duidelijk anders dan mijn benchmarks[ash] schreef op 25 oktober 2002 @ 15:38:
ff uit eigen ervaring, ik draai RAID 0 met een 5400rpm en een 7200rpm disk. En de RAID0 config is wel degelijk sneller dan die 7200rpm in zijn eentje.
En dit hebben mijn benchmarks laten blijken
Maar dat heb ik al vaker gezien bij RAID0. Ik meet daarom de tijd om b.v. windows te booten, of de tijd nodig een groot aantal bestanden of juist een groot bestand te RARren. Dit geeft duidelijkere indrukken dan b.v. Sisoft Sandra vvind ik. Mijn tests hebben een hogere "gevoelswaarde". Zo ken ik mensen met "slecht" performende AT133 D740 Maxtor disks in RAID0, waarvan blijkt dat ze slecht performen via de benchmarks maar via een paar "gevoelswaarde"-tests toch raidtesnel blijken te zijn
Verwijderd
Maar mij heb je toch echt niet ervan kunnen overtuigen. Nevernooitniet dat ik geloof dat het boejte zo geremd word dat je d'r op achteruitgaat als je bij een 7200 schijf een 5400 schijf stopt en in raid zet... ZEKER niet in RAID1, maar ook niet in RAID0.Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 15:27:
niet echt dus. De 7200 toeren disk wordt ENORM geremd door de 5400rpm disk. Eigenlijk zou je de raid controller moeten kunnen instellen dat hij 1/3 van de data van de 5400'er haalt, en 2/3 van de 7200'er maar ook dan loopt het weer scheef... Wel een leuk ID voor de heren RAIDkaart bouwers: 2/5 tegen 3/5 ofzo kan een 5400-7200 raid combi denk ik wel verbeteren. Maar ja, daar gebruik je normaal gesproken geen RAID0 voor he.... Dan heb je veelal toch (spec)identieke schijven
En ik zeg alleen maar dat het tussen 2x 5400 en 2x 7200 ligt, maar jij zegt "nee!" en vervolgens zeg je hetzelfde als ik, nl. (iets) meer dan 2x 5400
Hogere betrouwbaarheid ja, de MTBF bereken je aan de hand van snelheden en krachten op de componenten en de betrouwbaarheid per component en een 5400 schijf van nu wordt met dezelfde onderdelen gemaakt als een 7200 hoor, dus ligt de MTBF een stuk hoger bij een 5400 schijf. En wat je nu niet wilt in een RAID1/3/5/etc. array is je schijven op hetzelfde moment gekocht met dezefde MTBF, dat vereist meer van je repair-tijd, dan als je ze op verschillende tijdstippen koopt. Met name dan embedded, als je niet even binnen een week kunt opdraven. Zeker nog nooit gehoord van quality assurance...En mindere slijtage van een 5400rpm disk een voordeel voor RAID1??? duuuhhhhh..... zou dat niet andersom zijn soms.... ik zie liever een harddisk sterven in een RAID1 opstelling dan in een RAID0 opstelling hoor.
Verwijderd
Dan zijn jouw metingen in dat geval misschien niet zo betrouwbaar?Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 16:14:
Zo ken ik mensen met "slecht" performende AT133 D740 Maxtor disks in RAID0, waarvan blijkt dat ze slecht performen via de benchmarks maar via een paar "gevoelswaarde"-tests toch raidtesnel blijken te zijn
Bij het opstarten van een OS wordt er door devicedrivers nogal het een-en-ander ingesteld die de performance verbeteren, zoals een 32-bits overdrachtmodus voor je IDE schijven, en sommige devicedrivers zijn veel langer bezig dan andere, waardoor de opstarttjd een stuk langer duurt... Da's dus geen goed meetpunt. Een rarfile maken, dat is dan wel wat beter.
Maar de "reallife" windows-performance van je schijven kun je testen door het bufferen van windows aan te laten tijdens de test, da's een optie bij sisoft sandra...
Verwijderd
Ik bedoel wel ERGENS tussen die 2 natuurlijk, maar veel dichter bij de 2x5400rpm dan je verwachten zou...Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 16:21:
[...]
Maar mij heb je toch echt niet ervan kunnen overtuigen. Nevernooitniet dat ik geloof dat het boejte zo geremd word dat je d'r op achteruitgaat als je bij een 7200 schijf een 5400 schijf stopt en in raid zet... ZEKER niet in RAID1, maar ook niet in RAID0.
En ik zeg alleen maar dat het tussen 2x 5400 en 2x 7200 ligt, maar jij zegt "nee!" en vervolgens zeg je hetzelfde als ik, nl. (iets) meer dan 2x 5400.
ook zeg ik nergens dat een 7200rpm sneller zou zijn 2x5400 in RAID0, alleen dat het niet bar veel scheelt.
Uhm volgens mij snap je het nog steeds niet he, dit is een TWEAKERS groep, die hoeven geen quality assurance, repair times en embedded omgevingen (lekker embedded trouwens als je harddisks gebruikt en dan ook nog RAID). Ze gaan gewoon zwaar balen als een harddisk sterft in hun RAID0 omgeving (en opnieuw beginnen[...]
Hogere betrouwbaarheid ja, de MTBF bereken je aan de hand van snelheden en krachten op de componenten en de betrouwbaarheid per component en een 5400 schijf van nu wordt met dezelfde onderdelen gemaakt als een 7200 hoor, dus ligt de MTBF een stuk hoger bij een 5400 schijf. En wat je nu niet wilt in een RAID1/3/5/etc. array is je schijven op hetzelfde moment gekocht met dezefde MTBF, dat vereist meer van je repair-tijd, dan als je ze op verschillende tijdstippen koopt. Met name dan embedded, als je niet even binnen een week kunt opdraven. Zeker nog nooit gehoord van quality assurance...
Maar leuk dat je ook hebt gehoord van quality assurance... Maar dan...
Quality assurance les1: vergeet RAID0.
Dus waar HEB je het over
Verwijderd
Vraag het anders na bij anderen hier in de groep met RAID0 performance ervaringen... Ik heb al zo vaak gehoord dat vooral Sisoft Sandra erg lage scores neerzet, terwijl het systeem wel gewoon "snel aanvoelt". En daar is het de tweakert toch om te doen. Vandaar mijn super-duper eingebouw tests... dingen die lang duren (waar ik me aan "erger") die gebruik ik als testcriterium. Wordt dat beter -> ben ik blijer....Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 16:31:
[...]
Dan zijn jouw metingen in dat geval misschien niet zo betrouwbaar?
Een device driver langer bezig met andere HDDs eraan dat voel je al niet, een andere controller.... misschien. Maar dat is neit mijn ervaring. Harddisk transfers zijn sowieso tientallen malen trager als CPU performance. Wil je dat verschil voelen dan hebben ze wel enorm geprutst bij het maken van de drivers....Bij het opstarten van een OS wordt er door devicedrivers nogal het een-en-ander ingesteld die de performance verbeteren, zoals een 32-bits overdrachtmodus voor je IDE schijven, en sommige devicedrivers zijn veel langer bezig dan andere, waardoor de opstarttjd een stuk langer duurt... Da's dus geen goed meetpunt.
Dat is ook een echte leuke performancetest ja. Vooral het verschil in het RARren van grote of kleine bestanden is erg leuk om te zien. Zo deed mijn CMD raid controller een paar grote bestanden even snel als een Promise, maar won de Promise het duidelijk bij vele kleintjes... En dat zijn leuke dingen om te zien vind ik.Een rarfile maken, dat is dan wel wat beter.
Ja, misschien wordt het dan iets realistischer... Hoe dan ook ik erger me aan lang RARren, vandaar dat het mijn testcriterium wasMaar de "reallife" windows-performance van je schijven kun je testen door het bufferen van windows aan te laten tijdens de test, da's een optie bij sisoft sandra...
Ik wil namelijk geen RAID omdat ik dan 4000 punten meer het in Sandra, maar ik wil RAID0 zodat ik merk dat het rapper gaat.... Tis maar wat je wil... Veel tweakers kicken op de getalletjes, en dat is ook prima toch!
Verwijderd
ik heb wel repair tijd bij een raid 5 config.... dan moet je hem effe netjes zijn array laten rebuilden.... maar bij raid1 doet ie dit gewoon in combo met de rest van zijn werk....
Zo heb ik dus OOK getest, naast de benchmarks ook deze gevoels-testen.Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 16:14:
Ik meet daarom de tijd om b.v. windows te booten, of de tijd nodig een groot aantal bestanden of juist een groot bestand te RARren. Dit geeft duidelijkere indrukken dan b.v. Sisoft Sandra vvind ik. Mijn tests hebben een hogere "gevoelswaarde".
Ik moet zeggen dat mijn systeem veel sneller is in RAID0 dan alleen die ene 7200rpm disk. En hij zal nog sneller zijn als ik die 5400rpm vervang voor een 7200rpm.
Verwijderd
Hmm je had toch wel een lekker ingesleten windoze gebruikt he[ash] schreef op 25 oktober 2002 @ 20:54:
[...]
Zo heb ik dus OOK getest, naast de benchmarks ook deze gevoels-testen.
Ik moet zeggen dat mijn systeem veel sneller is in RAID0 dan alleen die ene 7200rpm disk. En hij zal nog sneller zijn als ik die 5400rpm vervang voor een 7200rpm.
Maar dat is op zich raar. Nou moet ik ook wel zeggen dat ik het destijds getest had op een enkele ATA133 Maxtor drive (D740x), en dat zijn op zich wel heel prettig snelle schijfjes.
Verwijderd
Nu ik er over nadenk, moet ik wel zeggen dat ik een van de laatste generatie 5400rpm schijven heb en een van de eerste 7200rpm.
Verwijderd
Nee, dat denk ik niet wat dit is ook wat ik verwachten zou. Ging d'r om dat "het slecht voor de performance was", daar was ik het niet mee eens, echt wel sneller dan losse schijven.Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 20:15:
[...]
Ik bedoel wel ERGENS tussen die 2 natuurlijk, maar veel dichter bij de 2x5400rpm dan je verwachten zou...
Veel admins e.d. hiero nog hoor! Niet alleen scholieren hoor. En ehm, snap niet wat d'r mis is met embedded met HD en RAID, weet niet wat jij zo raar vind...Uhm volgens mij snap je het nog steeds niet he, dit is een TWEAKERS groep, die hoeven geen quality assurance, repair times en embedded omgevingen (lekker embedded trouwens als je harddisks gebruikt en dan ook nog RAID).
De MTBF van een RAID0 array met twee HD is vrijwel hetzelfde als een losse schijf hoor (iets lager, een maandje of wat), RAID1, enz. is juist ontworpen om een hogere bewtrouwbaar te krijgen dan die van een losse HD.Quality assurance les1: vergeet RAID0.
Dus waar HEB je het over. Crashed er een HDD in raid0 BEN je gewoon down (dit is geen sluikreclame voor GSM-telefonie
), in RAID1 totaal niet. Talk about repair-tijd
Verwijderd
Repair-tijd: Mean Time To Repair. D.w.z. hoe snel je een kappote HD kunt vervangen. Als het een week duurt voordat je bij de machine kunt komen, of het een week duurt om een vervangende schijf te bestellen, dan is dat dus de tijd dat die andere schijf niet opeens mag gaan uitvallen... En als je de schijven tegelijk koopt, dan is er een behoorlijke kans dat ze redelijk tegelijk uitvallen. (Net als die dubbeldekker-stoptreinen, de eerste serie ging na vijf jaar behoorlijk tegelijk gebreken vertonen...)Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 20:25:
In raid-1 heb ik geen repair tijd hoor..... dat gaat netjes tussen de andere handelingen door...
ik heb wel repair tijd bij een raid 5 config.... dan moet je hem effe netjes zijn array laten rebuilden.... maar bij raid1 doet ie dit gewoon in combo met de rest van zijn werk....
Het is in theorie zeker wel mogelijk om 5400+7200 in een RAID array te gebruiken, maar het lijkt me zeer logisch dat de prestaties gelijk zijn of zelfs minder zijn dan 2x 5400rpm in RAID.
Ook dit is niet waar, een raid 0 config is zo groot als 2x de kleinste schijf en zo snel als 2x de langzaamste schijf.Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 20:15:
[...]
Ik bedoel wel ERGENS tussen die 2 natuurlijk, maar veel dichter bij de 2x5400rpm dan je verwachten zou...
ook zeg ik nergens dat een 7200rpm sneller zou zijn 2x5400 in RAID0, alleen dat het niet bar veel scheelt.
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
ik heb 4x 40Gb Hdd'z waarvan er 3 7200rpm (ST340016a) zijn en 1tje 5400Rpm (ST340810a)
nu heb ik deze configuratie :
Raid kaart is een Highpoint HPT 370 UDMA/ATA100
Raid 0
1x ST340016A
1x ST340810A
Raid 0
2x ST340016A
en de twee RAID 0's staan in RAID 1 met elkaar..
maar eigelijk vind ik dat de performance tegenover een enkele 7200RPM hdd niet echt te zien is..
komt dit door de enkele 5400 RPM hdd ?
de machine is een PIII 500 (intel BX) met 512 Mb RAM en draait windows 2003 advanced server.
Dus: open gewoon een nieuw topic voor jouw eigen probleem
Dit topic is gesloten.
![]()