CDspeed probje..

Pagina: 1
Acties:

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 14:43
Zit hier nu al dagen mee te kl*ten en over te lezen...

M'n DivX-jes speelden niet altijd vlot af en bij een test met Nero CDspeed bleek dat bij het lezen van verschillende discs de gemiddelde snelheid niet hoger kwam dan 25x, in zowel m'n LG 16x/40x DVD als m'n LG 52x CD-speler. Dit terwijl deze spelers volgens het CDspeed website respectievelijk 37x en 43x gemiddeld moeten kunnen halen.

Eerst de weg van CD-ROM configuratie ingeslagen...Na veel gepluis blijkt toch echt alles ok te zijn. Dwz meerdere 80-aderige kabels geprobeerd, elke master/slave setup denkbaar, dma staat voor de CD en DVD in XP wel degelijk aan (mode 2), enz, enz.

Wie schetst dan na veel gedoe, en nadat ik m'n hele PC zowat uit elkaar heb getrokken, mijn verbazing als ik ontdek dat de Win XP CD in CDspeed op beide drives een gemiddelde haalt van 34x 8)7

Nu zit ik dus eigenlijk met de volgende vragen:
- Waarom presteren de 40x DVD en 52x CD bij het spelen van CDs gelijk :?
- Waarom halen de drives toch nog steeds niet de opgegeven gemiddeldes :?
And above all...
- Waar zit dit verschil met de CD's? Al m'n CD's zijn Sony of TDK, in mode 1 gebrand en netjes afgesloten...het enige dat ik bedenken kan is dat overburnen de snelheid negatief zou beinvloeden :?

Alvast bedankt voor het meedenken! ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je DivX afpseelt komt er maar een klein beetje data door de kabel (6speed werkelijke speed zou zat zijn).
maar omdat veel cdrom spelers dan een stukje vooruit lezen, komt de disc weer even stil te staan(snelheid zakt iig) en moet dan weer opspinnen zodra er weer data nodig is.

een cdspeler presteert nooit zo snel als hij word aangegeven.
dat komt omdat de laser door de hoge draai-snelheid van de cd wel eens verkeerd leest.
je komt dan uiteindelijk maar op iets van 60% van de aangegeven snelheid van de cdspeler.
het is net zo met DVD's maar die zijn ietsje efficienter.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 14:43
Dus als ik je uitleg goed begrijp dat zou dit progje volgens de begeleidende uitleg uitkomst kunnen bieden: http://www.cdspeed2000.com/go.php3?link=nerodrivespeed.html - door de spin-up time te verlagen??

En enig idee waarom m'n drives dan toch wat lager averagen dan normaal is?

(alvast) bedankt vou je reactie!! :)

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
Eerst over de te lage snelheid:
Mijn cd-spelers (BTC 32x32x12x rewriter en philips 16x) halen allebei de beloofde snelheid in CD-speed.
Wat uitmaakt is de kwaliteit van de CD. Een nieuwe, 'echte' cd haalt waarschijnlijk de hoogste snelheid. Probeer dat eens.

Dan over het spelen van fims:
Die hebben inderdaad niet de volle snelheid nodig. Maar er is iets anders.
Normaal spint je drive bv na 1 min geen leesactiviteit down. Dan moet hij weer opspinnen en dat kost tijd.
Als je nu de spindown-tijd op bv 5 min zet, zal je drive niet down-spinnen en hoeft hij dus ook niet op te spinnen.

De spin-up tijd kun je niet instellen. Dat hangt van het motortje af.