[EL] EPROM wissen met UV-LED?

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb hier nog wat oude EPROMs liggen, die dingen moeten met UV gewist worden... Meestal zo'n 10 a 20 min. met zo'n TL ding.

Ik heb echter geen zin om voor die paar chippies een wisser te kopen. Nu heb ik wel UV-LEDs liggen die extreem fel zijn (uit de UV slh IA) als ze op 50 mA worden aangesloten. Ik denk dat de golflengte van de LEDs ongeveer op 390-400 nm ligt.

Zou ik met deze LED nou dus mijn EPROMs kunnen wissen? Zou wel mooi zijn (en mooi voor het milieu), want hergebruik roeleert en kost nix. :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Kan je het niet gewoon proberen en kijken of het werkt?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Benadski
Ik heb thuis geen schrijver/lezer/checker liggen... Op school wel, maar daar kom ik niet zo vaak (het is nu ook vakantie trouwens).

Iemand al zoiets dergelijks geprobeert?

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 00:34

FlotterPower

Boxy Brown

vakantie??? welke school zit jij?

I don't want no cake, I want me some pie!

• Benadski
flotterpower schreef op 25 oktober 2002 @ 13:49:
vakantie??? welke school zit jij?
Haagse Hogeschool, het is nu Herfstvakantie in Zuid-Holland... Maar ik moet bijna de hele week in 3Vliet werken... Alleen vandaag en zondag bent ik vrij...

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Kijk eens in de datasheets van de EPROM. De meeste EPROMS uit de 27Cxxx-serie hebben een UV lichtbron nodig met een golflengte van zo'n 250nm en hoge intensiteit. Een UV-LED is waarschijnlijk niet geschikt voor deze taak.

PS. Heb zelf wel eens geprobeerd om EPROM's te wissen in een grote UV belichtingsbak voor printplaten, helaas ook zonder succes.

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:38

McFizban

Hackito ergo sum.

De UV ledjes geven UV-A af, EPROMS hebben UV-C nodig.
DIt is de soort UV waar je lasogen en huidkanker van krijgt. Die wil je niet in een ledje hebben (en ook nog in je pc kast bouwen).

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

McFizban schreef op 25 oktober 2002 @ 14:20:
De UV ledjes geven UV-A af, EPROMS hebben UV-C nodig.
DIt is de soort UV waar je lasogen en huidkanker van krijgt. Die wil je niet in een ledje hebben (en ook nog in je pc kast bouwen).
UV-C is niet bepaald gezond nee :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Benadski
Die TLletjes zenden dus UV-C uit?!?

Hmm, had vroeger wel een UV-TL buisje, heb ik vaak ingekeken, vond het gas zo mooi opgloeien in dat doorzichtige buisje. :X

Zijn al die doorzichtige TL's UV-C?!?

EDIT: En langere belichtingstijden, is dat een oplossing?!?

Verwijderd

Benadski schreef op 25 oktober 2002 @ 14:39:
Die TLletjes zenden dus UV-C uit?!?

Hmm, had vroeger wel een UV-TL buisje, heb ik vaak ingekeken, vond het gas zo mooi opgloeien in dat doorzichtige buisje. :X

Zijn al die doorzichtige TL's UV-C?!?

EDIT: En langere belichtingstijden, is dat een oplossing?!?
Langer belichten is denk ik geen optie. Vroeger werkte 3 weken in de zon leggen wel eens, maar dat komt omdat de zon wel UV-C zend (in geringe mate). Een UV-LED straalt volgens mij op 1 freq licht uit, dus GEEN UV-C. Dan kun je nog beter een zonnebank nemen. Dat schijnt ook wel te werken (misschien wel langere tijd nodig)

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
oke nu de oplossing dan maar gewoon dagggie in de zon laten liggen

moet er wel zon zijn :(

Verwijderd

MaChOmIdGeT schreef op 25 oktober 2002 @ 15:32:
oke nu de oplossing dan maar gewoon dagggie in de zon laten liggen

moet er wel zon zijn :(
hahaha ja, en maak er maar 3 weken in de zon van :O

Sommige (vroeger de "beruchte" 2564 eproms van TI) wilden helemaal niet eens onder de zon...

• Benadski
Ik weet dat veel LEDs behoorlijk strak zijn wat betreft uitstraling van lichtfrequenties, maar neem bijvoorbeeld eens een blauwe high intensity LED en schijn er zo mee op een CD dat je het spectrum ervan kan bekijken... Je zal zien dat er zelfs rood in zit!!! :D (Of mag je dat niet zo bekijken?)

Jammer dat je UV A,B,C niet kan en mag onderscheiden met je ogen... Maar misschien zit er dus wel UV-C in LEDs, alleen wat minder...

Als niemand het echt heeft geprobeert, dan zal ik dat zelf maar eens gaan doen...

Is overbelichten schadelijk eigenlijk?!?
Pagina: 1