Toon posts:

lage radom read/write

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Th7II (i850 chipset) met UDMA/100 controler
er zijn 2 maxtors verbonden aan IDE1. Alles is netjes
geinstalleerd. IAA v2.3.0.2160 (reeds verschillende versies) drives
zijn UDMA5 en in de systeemeigenschappen staat alles ok etc...
In de bios staat alles op auto/performance

Mijn probleempje is dat de random read/write heel laag ligt waardoor
spelletjes schokken wanneer ze data ophalen (heb een ti4600 en het
schokt ook op 640x480)

Afbeeldingslocatie: http://home.planetinternet.be/~cd040609/sandrahd.gif

Volgende dingen heb ik reeds geprobeerd:
- andere kabels
- drives als master alleen geplaatst
- andere combinatie met drives
- vele IAA

Zijn er soms biosinstellingen die verantwoordelijk kunnen zijn voor
de lage randomacces??

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2002 12:47 . Reden: extra info + typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
vind ik een belediging :(
in de FAQ staat niets ivm mijn probleem
de FAQ is handig voor beginners met een vaag probleem
mijn is vrij specifiek en 'goed' uitgelegd

Verwijderd

Schokken bij laden is niet ongewoon. Mijn PC loopt op een 2x40Gb ATA100 RAID0, nu tijdelijk met 256Mb ram, maar ik zie in UT2003 toch echt wel schokken, vooral net als een spel begonnen is. Het schokken was DUIDELIJK minder met meer RAM aan boord (512).

Maar nu over je meetdata: Bij een random read/write moeten de koppen dus wild heen-en-weer zoeken, waardoor je meer de seektijd test als de daadwerkelijke transfertijd. En die ligt helemaal niet zo superhoog als de lineair read waarbij de kop alleen stapjes moet maken en dus een veel betere seektijd haalt.

Buffered READ is gewoon "cache to cache"dat heeft geen r**t te maken met je harddisk, maar dat is de bandbreedte van je PCI bus
Sequential read is de lineaire readtest, en is dus "minimale seektijd, en dus maximale datadoorvoer" testmode
random read is de meest realistische, de seektijd is hier hoog (de kop rent zich rot). Jij hebt een seq:rnd als 37:8, oftewel daar zit een factor 4,6 tussen. Dit betekent dus dat je schijf zich gewoon rot seeked, en maar heel sporadisch (en heel snel) data leest.

Voor schrijven gaat hetzelfde verhaal op zo'n beetje.

Wil je het schokken uit je spel halen --> Meer RAM kopen. Elk spel zal altijd proberen om ALLES in RAM te lezen. Lukt dat niet dan moet hij lezen van disk en dit lijdt vrijwel altijd tot schokken.

Ga maar na: je spel loopt als gauw zo'n 40-80 frames per seconde. Stel je even voor hoeveel data dat is! Dan komt ook je soundkaart nog ff daarbij.

Ga je nu ook nog eens een dikke straal data over je PCI bus van je harddisk halen, dan kost je dat frames, kan niet anders. Vooral moderne harddisks met grote cache buffers kunnen gedurende korte tijd een heel hoge bandbreedte vragen van je PC (kijk maar naar je burst transfer rate, dat IS gewoon bijna de hele PCI bandbreedte !). Vandaar-> zorg ervoor dat het spel tijdens een level nooit de harddisk nodig heeft, oftewel RAMRAMRAM!

Verwijderd

Topicstarter
heel professionele uitleg
maar op mijn andere pc met een mindere processor en videokaart loopt het spel wel zonder schokken... Als ge goed had gelezen schokt het spel zelfs op 640x480. Enkel wanneer van de HD wordt gelezen en in zulke mate dat het niet speelbaar is.

mijn cpubelasting tijdens radom zoeken ligt tussen de 60-100%
ik denk dat het probleem zich hier situeert