Toon posts:

Radeon 9500 zelfde chip als Radeon 9700, mod mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

In de verschillende reviews van de ATI Radeon 9500 staan fotos van de core. Dat is steeds dezelfde als die van de Radeon 9700 : een R300.

http://www.tomshardware.com/graphic/02q4/021024/index.html

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1735&p=2

Zou het zo kunnen zijn dat ATI gewoon dezelfde chip gebruikt en ergens in de BIOS van de kaart heeft geprogrammeerd dat pipelines niet mogen worden gebruikt? En dat 2 geheugencontrollers hun werk niet mogen doen?

Als dat zo is dan kan dat toch worden veranderd?! })

Wat denken jullie? Zal er een wazige japanner opstaan en het uitzoeken? Net zoals dual Celeron dat ook onmogelijk werd geacht?

Simmayor

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 10:53
hmmz, ik weet niet maar het zou wel raar zijn eigenlijk, want de chip van de r9700 is erg kostbaar dacht ik zo, de r9500 zou wat goekoper worden, minderpipelines enzovoort... dus ik denk dat het niet kan.. .maar anders moet je eens pcb-tjes bekijken en checken of er dezelfde condesatoren opzitten, of dat ze alleen missen... dus eropsolderen misschien wel kan >:)

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• peke
  • Laatst online: 04-08 22:12
Als die dingen werkelijk uitstaan is dat enkel en alleen omdat er ergens transistoren stuk zijn, dat gedeelte wordt dan uitgeschakeld en verkocht met 4pipelines, 9700 bios flashen gaat nooit lukken want dan krijg je een chip met misschien 7 goede en 1 kapotte pipe.
Volgens mij is de 9500 gewoon kleiner in die size, als er iets hetzelfde is als de 9700 is het de verpakking van de gpu, daarom zien ze er ook hetzelfde uit :P .

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 11:24
The 9500 PRO, however, gets the full 8 pixel pipelines and 128 MB.

wheee dus de 9500 pro is wel bijna het zelfde

gepost door Q-bone, op school dus ben in gelogt op andere naam :?

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 11:58
ze zouden heel goed wel eens hetzelfde kunnen zijn. vaak is het houden van 1 productlijn goedkoper dan 1tje erbij voegen.

Verwijderd

maja, volgens mij is 4 pijplijnen minder toch wel iets wat IN de chip is verwerkt, lijkt me sterk dat ze die uitzetten alleen maar om een goedkopere versie op de markt te zetten. Misshcien dat het wel is zoals sharkzor het zegt......

testen!!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

was het ook niet zo dat de 9500 een 4 laags pcb had ?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk dat het verschillende cores zijn/worden. Een core met 4 pipelines heeft minder transistoren dan 8 pipelines en geeft (i) dus ook minder risico op fouten bij het maken ervan en (ii) zal goedkoper te maken zijn, droogjes bekeken. Als er een hele nieuwe productielijn voor dit ding in gang moet worden gezet, zal dit misschien anders zijn.

Het zou de 9500 bijzonder populair maken, een eenvoudige ombouw, maar ATi ook weer in de vingers snijden. Het topmodel zou minder goed verkopen, waar de marges het grootst zijn. Beetje de balans tussen volumemarkt met de budgetkaarten en high-end markt met hogere marges, maar kleiner volume, toch meer het visitekaartje van de fabrikant.

Het lijkt mij stug dat ATi ook maar een kans laat bestaan dat de door hen uitgestippelde en voorspelde marktafzet qua modellen doorkruist kan worden door succesvolle en simpele ombouwtruukjes..

Verwijderd

van anandtech:
ATI implemented a new (for ATI at least) design and manufacturing procedure when they introduced the R300 to make transitions to scaled down cores much easier. If you remember back to the days of the first Coppermine128 based Celerons, they shipped with half of the L2 cache of the Pentium III. In actuality, the same 256KB L2 cache from the Pentium III was present on die but only half of it was enabled; the remaining 128KB was either bad or not tested.

The same is not true for the Radeon 9500 Pro and Radeon 9500 GPUs; in both cases the added memory controllers (and in the case of the regular 9500 the 4 additional rendering pipes) are not physically present on the die. This results in an obvious decrease in transistor count, although not so much for the Radeon 9500 Pro. In the case of the regular Radeon 9500, going down to only 4 rendering pipelines should reduce the transistor count by over 50M transistors.
Dus het zit er niet in. Je krijgt gewoon waar je voor betaald (dus je betaald ook minder).

• Dr_Love
  • Laatst online: 01-05 09:23

Dr_Love

Best drugs are made by love

hij is pratisch de zelfde chip alleen mist hij wel 256bits support voor je geheugen. wat hij support maar 128bits memory.
Flashe zou ik dus niet doen want werke daarna kun je wel vergeten.

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

Verwijderd

Wie zegt dat dat niet werkt?
Al geprobeerd? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 17:58:
Wie zegt dat dat niet werkt?
Al geprobeerd? :)
Mja, als iemand het risico wilt nemen ;)

Verwijderd

vanzelfsprekend werkt de 9700 bios niet op de 9500 kaarten. (je moet bijzonder dom zijn om dat te proberen).

9500 pro bios op 9500 is een ander verhaal :D
Pagina: 1