Toon posts:

[athlon 1800xp] windows freeze als CPU op 100%

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
specs : athlon 1800xp (1533@1660) op 1,8 V
asus a7v333
voeding AOPEN 300W (zat in de kast toen ik hem kocht)

eerst een verhaaltje :)
als ik met burnk7 mijn cpu belast dan schiet eerst de temperatuur omhoog van 48 idle naar zo'n 65 gr. dat lijkt me redelijk normaal, maar vervolgens hangt windows na zo'n 10 tot 30 seconden. helemaal bevroren, soms werkt alleen de knop op de voeding nog om de power eraf te halen. (ik heb ook dat andere proggie getest.. cpu-burn, maar daar wordt de proc slechts 55 gr, dus dat is een stuk minder. bijvoorbeeld met gamen of divx maken schommelt de temp tussen de 55 en 60) verder valt het me op dat de ventilatoren in de kast, een andere toon krijgen (dus volgens mij een ander toerental) als burnk7 gaat draaien.
o ja, Q-Fan staat UIT in de BIOS

heeft iemand een idee waar dat freezen door veroorzaakt kan worden?

heeft iemand eventueel een ander burn proggie?

betekent dat ventilator gedoe, dat mijn cpu stroom wegtrekt bij de fans? (dus dat mijn voeding te licht is.....)

overige specs :
Leadtek Ti4600
768 MB Corsair pc2700
120 GB Western DIg. 7200 rpm
1 brander, 1 dvd speler, 1 floppy
audigy
netwerkkaartje
zooitje casefans (2 x 120 mm, 3 x 80mm, + 80 mm op proc + hd koeler)

met eigen berekening kwam ik uit op 300 watt.... dus redelijk krap, maar ik heb geen watt-meters in huis om te checken......

[edit]
os is win2k prof workstation met sp2, verder geen rare proggies in het mem

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2002 10:25 . Reden: OS vergeten ]

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Welk os gebruik je? Ik heb hetzelfde probleem soms in 2k, maar is gelukkig niet echt hinderlijk bij mij.

Probeer je systeem eens terug te klokken, heb je dan dezelfde problemen? Zoja, dan weet je wat de oorzaak zal zijn.

Wbt. het geluid dat veranderd, dat zou inderdaad aan de stroomsterkte moeten liggen, kijk eens even je 3/5/12 volt lijnen na met een programma als MotherBoard Manager.

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:43

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Ik denk dat het programma wat jij gebruikt er echt alles in doet om je cpu zo heet mogelijk te laten worden, met speciale instructies misschien die de andere programmaatjes niet hebben (heet neem ik aan niet voor niets burn K7 voor athlon e.d.?)
Probeer eens een ìets lagere kloksnelheid van je cpu, 1 of 2 Mhz FSB lager ofzo.. Kan vaak genoeg het verschil zijn tussen stabiel en een vastloper..

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

Topicstarter
tweakertje : als ik met mbm (of pcprobe van asus) kijk naar de voltages, dan gebeurt er helemaal niks..... blijven kaarsrecht (de voltages dan... ampere's kan ik niet vinden). zit dat er wel in dan bij MBM?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het lijkt me inderdaad dat de voeding ietwat tekort schiet gezien het feit dat je over de combinatie Athlon XP + GeForce4 beschikt. Je zou eens kunnen proberen om de GeForce te vervangen door een oud PCI videokaartje. Mag ik aannemen dat je de troubleshooter via deze sticky reeds hebt gecheckt? Voor alle "M'n PC doet het niet" en "Ervaringen" topics!

• HaaZ

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

BalusC schreef op 25 oktober 2002 @ 10:45:
Het lijkt me inderdaad dat de voeding ietwat tekort schiet gezien het feit dat je over de combinatie Athlon XP + GeForce4 beschikt. Je zou eens kunnen proberen om de GeForce te vervangen door een oud PCI videokaartje.
Dan zou het systeem toch ook in spellen vast moeten lopen?
Op dat moment wordt de videokaart intensief gebruikt, tijdens het draaien van een processorstresser gebeurd dit niet, dus ik neem aan dat zijn GeForce op dat moment minder stroom verbruikt. Voeding _lijkt_ mij niet het probleem..

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 10:49
Volgens mij wordt je proc gewoon iets te warm, alhoewel ie tot in de 90°C zou moeten kunnen volgens AMD.
Het is vaak het mobo dat niet tegen de hoge temps kan ipv de proc. Ik weet niet of je asus er zo gevoelig voor is, maar mijn ECS is dat zeker wel.
Had hier vroeger ook dikwijls lockups bij max load. Andere koeler gestoken en sinds mijn temps niet meer boven de 55°C komen heb'k echt geen vastloper meer gehad.

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Het lijkt me inderdaad dat de voeding ietwat tekort schiet gezien het feit dat je over de combinatie Athlon XP + GeForce4 beschikt. Je zou eens kunnen proberen om de GeForce te vervangen door een oud PCI videokaartje. Mag ik aannemen dat je de troubleshooter via deze sticky reeds hebt gecheckt? Voor alle "M'n PC doet het niet" en "Ervaringen" topics!
Hoewel het toch altijd hardstikke leuk blijft om zo'n topic te lezen en er achter te komen hoe diegene zijn probleem oplost. :D

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Verwijderd

Voeding? Wat ik zie staan is dit: Een 1533 @ 1660 en dat ding wordt 65 graden stressed.
Dat ding is gewoon niet stabiel. Een te hoge oc is het gewoon. Wat helpt is een betere koeler of lager klokken. De basis van het tweaken is dit! :9

Enne, ik zie hierboven staan "AMD geeft 90 graden op". Ja, dat klopt ja, maar ik mag aanemen dat je zelf wel kan verzinnen dat 90 graden een beetje veel is of niet? 65 graden is al veel te veel namelijk (jajaja, ik weet dat er mensen zijn die stabiel op 65 graden draaien, maar dat houdt niet in dat het voor alle procs zo is). Temp is je vijand bij oc'en en 65 graden bij deze oc is te veel.. Helaas.

;)

Verwijderd

Topicstarter
65 graden werd tie pas na updaten naar BIOS 1014 (final). daarvoor was de stressed temp ongeveer 55. maar ik heb het vermoeden dat de temp nu regelrecht in (?) de proc wordt gemeten, omdat de responstijden van de temp. verandering veel korter zijn dan vroeger. nu is de temp binnen een seconde op max waarde. vroeger (met bios 1008) duurde het toch al gauw 10-20 seconden voordat de max temp bereikt werd. voorheen draaide ik namelijk idle op 35-40 en dat is nu ook flink hoger..

koeler zal wel OK zijn.. is een swiftech mcx 370. met extra een 80mm bovenop de 60 mm gemonteerd.... 60 mm fan draait op 6000 rpm.

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
65 graden redelijk normaal ? :?

|:( mijn Xeon word 33 graden idle en 40 stressed, en ga me niet zeggen dat ik een mild systeem heb. CPU fan draait 4900rpm

Verwijderd

AlPha.BeYoNdeR schreef op 25 oktober 2002 @ 17:32:
65 graden redelijk normaal ? :?

|:( mijn Xeon word 33 graden idle en 40 stressed, en ga me niet zeggen dat ik een mild systeem heb. CPU fan draait 4900rpm
Je kan een Xeon ook lekker met een AMD vergelijken |:( 65 graden is veel ja, maar XP's worden nou eenmaal warmer dan Intels.

TS:
klok je cpu iets terug en kijk wat er gebeurd met BurnK7..

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 19:03
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 18:07:
[...]

Je kan een Xeon ook lekker met een AMD vergelijken |:( 65 graden is veel ja, maar XP's worden nou eenmaal warmer dan Intels.

TS:
klok je cpu iets terug en kijk wat er gebeurd met BurnK7..
Mijn ouwe P3 werd standaart ook 65 graden, dus wat dat betrefd (wel super stabiel overigens) :)

Dit klinkt toch beetje als overclockprobleem, probeer het anders eens met wat minder hardware / een lagere oc. Dit zou temps omlaag / voltages omhoog moeten brengen. :)

* FragFrog heeft zn MP2000+ @ 2200+ ook op 42 graden stressed btw, kan best! >:)

watergekoeld ;)

//edit
Fewture: ik zie nergens in jou post de mogelijkheid van een voedingsprobleem, wat IMHO toch zeker ook een rol kan spelen. Echo? Zelluf put! :P

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

FragFrog schreef op 25 oktober 2002 @ 18:15:
[...]
Dit klinkt toch beetje als overclockprobleem, probeer het anders eens met wat minder hardware / een lagere oc. Dit zou temps omlaag / voltages omhoog moeten brengen. :)
Hoor ik hier een echo?? :z

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is al gedeeltelijk getackled.... proc speed van 1660 naar 1615 (9,5 * 170 ipv 10*160). nu draait het hele zaakje stabiel.. circa 10 minuten in burnK7 terwijl ik een divx kopieer, en later bekijk. voltage staat nu op 1,75 V ipv 1,8 V en nu is de stressed temp ongeveer 61 na ruim 10 minuten... alleen heb ik nog steeds dat geluid van de fans wat verandert als ik burnk7 aanzet....maandag krijg ik van een collega wat test spul.. PCI vid kaart en zo'n vermogenmeter... en dan horen jullie het wel....
in ieder geval bedankt voor alle replies.... thanx m8's

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Als CPU zwaar belast wordt trekt ie meer stroom waardoor vooral de 5 volt lijn wat daalt, wat weer tot gevolg heeft dat de 12 volt lijn iets omhoog gaat (is met de meeste voedingen zo). Dit verklaart dat je fans iets sneller gaan draaien (en dit hoor je duidelijk). Bij mij is het ook zo dat bij een o/c CPU + burnk7 de fans van toon veranderen en het zaakje crashed na een bepaalde tijd, tenzij ik het voltage van de CPU wat hoger zet. Helaas wordt de CPU daar nog weer warmer van :) Zo blijf je bezig...ik draai gewoon geen burnk7 meer, maar test met Prime95 of zo, of gewoon flink gamen :) Als ie dan stabiel is vind ik het wel goed.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
VinnieM schreef op 26 oktober 2002 @ 01:30:
Als CPU zwaar belast wordt trekt ie meer stroom waardoor vooral de 5 volt lijn wat daalt, wat weer tot gevolg heeft dat de 12 volt lijn iets omhoog gaat (is met de meeste voedingen zo). Dit verklaart dat je fans iets sneller gaan draaien (en dit hoor je duidelijk). Bij mij is het ook zo dat bij een o/c CPU + burnk7 de fans van toon veranderen en het zaakje crashed na een bepaalde tijd, tenzij ik het voltage van de CPU wat hoger zet. Helaas wordt de CPU daar nog weer warmer van :) Zo blijf je bezig...ik draai gewoon geen burnk7 meer, maar test met Prime95 of zo, of gewoon flink gamen :) Als ie dan stabiel is vind ik het wel goed.
Ik zat me al af te vragen of het aan mij lag dat fans wat harder gaan draaien bij belasting van de CPU.

Maar goed, ik ben van mening dat elk systeem probleemloos welke software dan ook moet kunnen draaien, en als hij niet een paar uur K7 burn kan draaien dan piel ik net zo lang tot ie het wel kan. Mijn geweldige Jetway 663 Ultra i.c.m. XP 1600+ kan dan ook K7 Burn probleemloos draaien.

Als je weet dat je sys K7 Burn goed kan draaien, en je hebt eens een lockup in een applicatie, dan weet je iig zeker dat het niet aan de stabiliteit van je CPU ligt.

Verwijderd

Topicstarter
we zijn eruit... :)
heb zo'n vermogensmeter gebietst op het werk en gisteravond even lekker gemeten:
- idle 170 W (kaal vermogen, zonder monitor)
- stressed 220 W (met BURNK7)
- stressed 200 W (met 3dmark2001SE op 1600x1200 FSAA 4x, zonder burnk7)

mijn 300W voeding trekt dit in principe dus wel. echter toen ik wat beter naar de 12V keek.. met een goeie meter.... toen zag ik dat bij het inschakelen van burnk7 inderdaad de spanning heel licht steeg (van 12 naar 12,1V).
en wanneer burnk7 uitgeschakeld wordt (na een uurtje branden), daalde de 12,1 weer naar 12V.
dus alle problemen zijn opgelost.

op naar de volgende tweak.... nu mijn Ti4600 overklokken... als die ook freezed dan horen jullie het wel weer ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2002 11:06 . Reden: typos ]

Verwijderd

Ik begrijp niet waarom je zegt dat je probleem opgelost is?

Enkel door het meten....is je computer nu al stabiel met Burnk7? Wat ga je doen?

Ten tweede, ik vind BURNMX (van zelfde maker) een heel zwaar belastend programma....loopt na 5 min. al vast!! Terwijl ik op die FSB normaal games kan spelen en internetten...

Ik vraag me zelfs af of je met BURNK7 of met BURN MX je CPU op default speed ook niet laat vastlopen.... MIsschien kan geen enkele CPU dit aan???

Reacties

Verwijderd

Topicstarter
was misschien niet helemaal duidelijk, maar ik heb de proc een paar MHz teruggeklokt (zie ook een oudere post in deze thread)
op geen enkele manier was hij stabiel op 1660 MHz (heb verschillende FSB/Multiplier geprobeerd); zal wel aan de stepping liggen
en nu op 9,5x170 is tie wel stabiel (= 1615 MHz).

ik heb burnmx ook geprobeerd, en die liep meteen vast op 1660.. nu niet meer, en burnk7 doet het nu ook prima.. dus ik denk dat het probleem getackled is... wellicht zou er met waterkoeling oid nog wat te winnen zijn, maar ik vind het wel goed zo.. alle games draaien in ieder geval perfect, en daar gaat het uiteindelijk om :)

• HaaZ

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Tja, net waar je je prioriteiten legt natuurlijk :)

Ik heb mn 600 op 800 geklokt ipv 850, maar krijg daarvoor wel een lekker stille pc terug (kan op 800 met 7v@proc.fan volstaan, 850 moet ie op 12v, dus lawaai)

Ook een vorm van tweaking :)

Verwijderd

Het is denk ik toch je voeding: de 5V of 12V lijn trekt het niet. Wat doen je voltages onder verschillende omstandigheden?

Verwijderd

FragFrog schreef op 25 oktober 2002 @ 18:15:
[...]
KNIPPERDEKNIP!
//edit
Fewture: ik zie nergens in jou post de mogelijkheid van een voedingsprobleem, wat IMHO toch zeker ook een rol kan spelen. Echo? Zelluf put! :P
Het harder draaien van de fans wijst idd op een 12V lijn die hoger wordt en een 5V die dan dus lager wordt. Vaak ligt dit niet aan de voeding maar aan het mobo. Nieuwe mobo's hebben nu een extra connector die dit probleem oplost. Wel is het zo dat het met de ene voeding meer is dan met de andere. Enermaxen kunnen er bijv niet zo goed tegen, maar eigenlijk zijn dat best goede voedingen.

Zelf heb ik een voeding die alle lijnen apart heeft (normaal zitten de 5V en 12V aan elkaar gelinkt). Als mijn 5V iets naar beneden zou gaan dan blijft de 12V stabiel. Hier betaal je wel dik voor btw.

Dit is dus een geval van een slurpende proc en de hele prikvoorziening trekt dat net niet (mobo+voeding). Dit verklaard ook het feit dat sommigen hoger kunen klokken met een betere voeding en/of een ander mobo. Er duiken nu mobo's op met 4 fasen voeding. Of dit helpt bij dit probleem weet ik niet. Ik weet het voordeel van 4 fasen niet, maar ik kan me voorstellen dat het hier iets mee te maken heeft.

Dus wat is het nou? Ja, een beetje allebei. Bij mij was hetzelfde probleem weg met een andere voeding. Alleen had ik er geen last van. Mijn systeem bleef stabiel en ik kon niet hoger klokken met de nieuwe voeding. Ik heb een CWT 380W gekocht btw (voor de mensen die dat straks gaan vragen).

In m'n eerdere post zei ik dat het een oc probleem was. Dat vind ik nog steeds, maar ik nuanceer het nu even (ik lees soms wat te snel ja ;) ). Het is hoofdzakelijk de voeding op het mobo namelijk.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
- idle 170 W (kaal vermogen, zonder monitor)
Jij hebt een Bruut snelle processor en veel snelle harde schijven ofzo?
Ik begin te vrezen dat mijn stroomrekening weleens een beetje de pan uit kan gaan reizen. Ik had niet gedacht dat een pc zoveel stroom zou trekken.

Verwijderd

Topicstarter
valt wel meer hoor.. die brute proc en HD's, specs staan helemaal bovenaan in de startpost

maar om heel eerlijk te zijn, had ik ook niet verwacht dat mijn pc-tje zoveel stroom zou trekken.... gelukkig zit bij mijn appartement het stroomverbruik bij de huur in.... :)
Pagina: 1