Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CAR PC] Via Epia in Peugeot 106 bouwen

Pagina: 1
Acties:

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Ik weet niet zeker of dit C&E hiervoor bedoeld is, maar hier vond ik t beste thuispassen.

Ik heb een aantal vragen over een VIA Epia 800 moederbord in een Peugeot 106 bouwen. Mijn broer wil dit nml doen, vooral als navigatie systeem. Maar ook MP3 speler en dan natuurlijk ook af en toe DivX en/of DVD.
Bij t plannen komen er echter al een aantal problemen en vragen op waar iemand ons misschien mee kan helpen.

1. Waar worden in NL of Duitsland goedkoop TFT LCD schermen van tussen de 5" en 7" aangeboden? Prijs moet in principe onder de 250 Euro blijven. En kan iemand een goed scherm in deze prijscatagorie aanbevelen? En valt er enigszins met windows te werken op zo'n scherm (na natuurlijk de resolutie van windows omlaag geschroefd te hebben en lettergrootte omhoog).

2. Heeft een laptop harde schijf naast kleiner volume ook nog meer voordelen? Zoals beter tegen schokken kunnen, extremere omstandigheden (denk aan temp, een auto in de winter kan behoorlijk koud worden, in de zomer erg warm!).

3. Waar zijn CD/DVD-Rom slimdrives los te koop en wat kosten die dingen ongeveer?

4. Trekt dat VIA Epia 800 MHz DivX nu wel of niet? Ik lees hier veel tegenstrijdigheden over. Anders is t misschien slimmer te wachten op de 1400 MHz versie die er volgens mij aan zit te komen.

5. Wat is de beste positie om een LCD scherm in zo'n "niet-al-te-grote"-auto te installeren? Voor de bijrijder tegen het dashboard kom je in de problemen met de airbag van de passagier, niet echt veilig. Op het dashboard wordt t zich verhinderd, voor de middenconsole zou dan het beste zijn, alleen is de radio speler dan redelijk ontoegankelijk. Iemand nog suggesties?

6. Wat is de beste positie voor de computer in t algemeen? Mij leek onder passagierstoel een goede veilige optie. Anders misschien in t dashboardkastje als dat past. Voor of nadelen?

7. Een erg belangrijke vraag: hoe zit dat met voeding. Nu heb ik al op internet gezocht en daar kwam ook uit wat ik zelf al dacht: Er bestaan 12 V --> 220 transformatoren, waarop je de PSU weer aan kan sluiten. Maar de andere logischere optie leek mij veel handiger en mooier: direct 12V op je comp aansluiten. Weet iemand hier of de voeding gestabiliseerd moet worden en zo ja hoe dat in zn werking gaat? En zijn er tekenschema's of kant en klaar apparaten die die 12 V op kunnen splitsen in 12V, 5V en ik dacht 2V?

8. Ik neem aan van wel, maar vraag t voor de zekerheid toch nog maar ff: is t mogelijk de line out van de onboard geluidskaart direct aan te sluiten op de CD-Wisselaar ingang van de radio, zodat deze dan mooi als versterker kan dienen?

Ik hoop dat iemand me met deze vragen kan helpen, sorry dat t er in 1 keer zoveel zijn, maar als ie dan af is zal ik pics posten :7

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 21:33

Dennizz

pc-70 mod in progress!

over die 5" -> wat ik wel weet is dat conrad dacht ik, 5" lcd's heeft met normaal videosignaal, dus om evt aan een tv-out t e hangen, weet niet of je daar iets aan hebt

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

hmm, bij kijkshop hadden ze eenmooi scherm, maar die was wel behoorlijk duur, moment......
http://www.kijkshop.nl/on.../zoom_images/KS87709b.gif
was ook los te krijgen geloof ik.
en over de plaatsing, wat dacht je ervan om je pc als radio te gebruiken, en het dashboard te modden? zijn hier ook al topics van voorbij gekomen, en dat kan bijzonder mooi worden !
volgens mij kan je hem gewoon aansluiten, als is ce hier de plek niet helemaal voor
en divx bekijken.... ach, het is wel naatje, maar het kan wel, maar verwacht er niet teveel van.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Verwijderd

ik weet er niet zo veel van, maar ik dacht dat je bij de voeding ook -5V en -12V nodig had.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
of kijk eens bij bart smit daar hebben ze lcdtjes voor op de playstation meen ik

het zijn iig 5" lcdtjes met een video ingang

voor de voeding moet je de search maar ff gebruiken of kijk eens op www.mp3car.com
de spanningen zijn btw 5 , 12 , 3.3 , -5 , -12

aansluiten aan de ingang van de cdwisselaar moet geen probleem zijn als de radio op die stand kan staan zonder dat er een wisselaar aan hangt

Op mijn epia bordje loopt divX prima onder bsplayer maar met windows media player laat ie het afweten, ook onder linux (Xine) werkt divx prima

Onder de pasagiers/bestuurders stoel is natuurlijk prima , dashboard kastje lijkt me een beetje krap

en een laptop hd zal idd een beetje beter bestand zijn tegen schokken, maar dat is imho verwaarloosbaar

Als je het zaakje draaien hebt willen we natuurlijk wel pics zien he ! :)

Repareren doe je zo.

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:04
op die epia kan je niet vloeient dvd afspelen. kheb er zelf een en het loopt niet soepel.
divx loopt perfect.

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:25

KrL

Foto foto..

Ik heb hetzelfde idee maar dan in een Ford Escrot.. Maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde :P

1. Ben zelf ook nog op zoek naar een goed scherm.. Conrad heeft er een aantal en bij de kijkshop schijnen ze ook een leuk TFT'tje te hebben, zie hier. Probleem met een TFT op tv-out is volgens mij alleen de leesbaarheid, ik ben eigenlijk nog op zoek naar een scherm dat VGA 640*480 kan hebben maar die heb ik in Nederland nog niet echt kunnen vinden.. Hier is een Amerikaanse site met wat schermpjes..

2. Een laptop HD kan wat meer hebben qua schokken en vibraties dan een standaard 3.5" desktop schijf.. Wellicht verstandig hiervoor te kiezen..

3. Met een beetje zoeken heb je er zo een gevonden.. Ik geloof dat een simpele slimline DVD zo rond de 100 euro kost.. Je moet er probably nog wel een IDE convertor voor hebben (zie het voeding punt)..

4. Dit zou ik ook graag willen weten.. Ik hoor tegenstrijdige dingen: De een zegt dat de quality settings omlaag moeten om DivX vloeiend af te spelen, een ander heeft het over een light player op full quality.. Ik ben van plan op Linux te gaan draaien, iemand hiermee ervaring met DivX en de Epia 800 ?

5. Is denk ik helemaal persoonlijk.. Wil je je dashboard 'customizen' dan is er denk ik wel wat leuks te verzinnen.. Anders wordt het probably toch vrij standaard met een houder naast/boven je radio of toch op je dashboard..

6. Ik ga hem zelf in m'n kofferbak bouwen, in een dubbele bodem.. Als het onder je stoel past dan is dat wellicht een leuke plek.. Wederom persoonlijk.. Handschoenenkastje gaat denk ik niet passen..

7. Er zijn schema's in omloop voor dc-dc convertors maar die gaan mij net iets boven de pet.. De meesten kiezen uiteindelijk toch voor een dc-ac (12->220)convertor en een normale voeding.. Ik zat zelf te denken aan de voeding van deze procase kast.. Als je je accuspanning stabiliseert op 12v (ik heb zelf een 1f condensator die ik hierbij kan gebruiken) zou die voeding perfect zijn.. Voordeel is ook nog dat er bij die kast een slimline CD/DVD->IDE convertor wordt geleverd.. En maybe kun je de kast in z'n geheel gebruiken..

8. Dit is afhankelijk van je radio.. De meeste fabrikanten leveren hiervoor wel een convertor maar die zijn vrij prijzig.. Maybe kun je zelf iets in elkaar fixen hiervoor maar lijkt me vrij lastig.. Mijn radio heeft gelukkig een aparte line-in..

Flink verhaal, maarja ben r dan zelf ook flink over aan het brainstormen.. Mijn grootste bedenkingen zijn op dit moment dus het scherm en de keuze voor het besturingssysteem (win32 of Linux).. En natuurlijk de DivX capaciteiten van de Epia 800.. Anders wordt het wachten op de Epia M..

Nog een leuk linkje:
http://www.dashpc.com/

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43

talin

ES-MA

5. Wat is de beste positie om een LCD scherm in zo'n "niet-al-te-grote"-auto te installeren? Voor de bijrijder tegen het dashboard kom je in de problemen met de airbag van de passagier, niet echt veilig. Op het dashboard wordt t zich verhinderd, voor de middenconsole zou dan het beste zijn, alleen is de radio speler dan redelijk ontoegankelijk. Iemand nog suggesties?
mischien een ideetje om die te plaatsen op een felxibele arm , met een stekker ?
zodat je hem ook ( bijv.) op een parkeerplaats in je handschoenenvak kan wegbergen .

ben zelf ook bezig met 2 pc's in een camper , en dan met laptop aansturing voorin .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• DjGeRo
  • Laatst online: 30-11 09:24
http://www.kijkshop.nl/on...path%5Fsegment=Auto+audio

Die is 14 cm :) en volgens mij had iemand hier WinXP op :) dus dat moet wel goed zitten

Laptop hardeschijfen worden minder warm en schokken..... merk je niks van ;)

Slimline dingen ==> Pricewatch :D
Een 1400 mHz versie van de epia komt er niet nee ;) wel een 933 mHz versie met DDR ondersteuning, maar of het slim is om daarop te wachten.... kan snel gaan, www.mini-itx.com had er al een binnen.... en DivX treks die heus wel tot 640×480....

Waar je de pc wilt enzo moet je zelf weten :P misschien is koeling wle handig 7(8)7
Over die 12==>12 volt zou ik niet doen, gewoon 220 ervan maken, daar zijn ze op gebouwd..... er zijn wel autovoedingen maargoed... :P

Enne, veel succes met bouwen :P

• DjGeRo
  • Laatst online: 30-11 09:24
hullepim schreef op 25 oktober 2002 @ 08:43:
op die epia kan je niet vloeient dvd afspelen. kheb er zelf een en het loopt niet soepel.
divx loopt perfect.
Met een XCard heb die maar 14 % Cpu belasting B)

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:38

Gutteguttegut

CEO of TFD

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

heej mensen, die kijkshop link had ik ook al gegeven, ik voel me bestolen ! :)
ok ok, ik had een andere link, want ik kon het scherm los zo snel niet vinden

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Verwijderd

Ze waren me al voor (Bij de kijkshop.....)

Die voeding zal een probleem worden. Dit is al ergens in een topic hier besproken maar kan hem zo snel ff niet vinden. Er is ook een pagina op internet waar omschreven wordt hoe je de voeding moet maken, maar dan heb je wel redelijk wat onderdeeltjes nodig.

Topic gevonden zie:
PC voeding voor in de auto, interesse??

link voor het maken van voeding:
http://www.sproggy.com/

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Een collega van me heeft zijn EPIA 800 boardje in een klein kastje zitten. Daar zit een hele kleine voeding in, die je via een adapter moet voeden. De ingang van die voeding vraagt 9 - 24V=
Dus zou prima op een auto-accu kunnen werken.
Ik neem aan dat er dergelijke voedingen ook wel los te krijgen zijn.

Je zou natuurlijk ook binnenkort even op de HCC kunnen rondkijken naar schermen. Bijna elk jaar zie ik wel minstens 1 kraam, met LCD monitoren, uit industriele toepassingen.
Vaak zie je dan zw/w schermpjes van 640*480 met een hoog contrast (en grote kijkhoek) voor rond de 300 - 400 gulden.
Vorig jaar heb ik nog met een dergelijke monitor in handen gestaan, die 800*600 aankon voor 300 gulden, maar ik had toen eigenlijk al te veel geld uitgegeven.

Dus ze zijn er wel degelijk. Voordeel van die industriele monitoren id dat ze een stuk kleiner zijn en vaak een makkelijk te monteren frame hebben. (mogelijk ook degelijker)

Het mooiste zou zijn, als je er ook nog eentje kunt vinden met touchscreen, want hoe had je de bediening in gedachten?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:25

KrL

Foto foto..

TD-er schreef op 25 oktober 2002 @ 09:36:
Een collega van me heeft zijn EPIA 800 boardje in een klein kastje zitten. Daar zit een hele kleine voeding in, die je via een adapter moet voeden. De ingang van die voeding vraagt 9 - 24V=
Ik denk dat je de Procase kast bedoelt die ik al eerder noemde.. Is volgens mij ideaal hiervoor..

Denk dat k ook maar even op de HCC ga loeren als ik het zo hoor.. Zo'n industrieel schermpje zou super zijn !

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
KrL schreef op 25 oktober 2002 @ 09:40:
[...]

Ik denk dat je de Procase kast bedoelt die ik al eerder noemde.. Is volgens mij ideaal hiervoor..

Denk dat k ook maar even op de HCC ga loeren als ik het zo hoor.. Zo'n industrieel schermpje zou super zijn !
Yep, het is inderdaad die kast.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Hopelijk komen er snel pic er over.

Ben benieuwd hoe het gaat worden, hopelijk word deze mooi.

Ik heb ze nl ook wel is gezien die er echt niet uitzagen!!

Maar goed succes er mee!!!

• narotic
He, bedankt voor de snelle reacties, ik ben weer wat wijzer.

Touchscreen zou inderdaad het mooiste zijn, dat bedacht ik mezelf ook al. Helaas zit daar ook een prijskaartje aan. En anders heb je wel mooie remote controls en voor noodgeval gewoon altijd toetsenbord en muis erbij hebben.

De plaatsing van de monitor is misschien ook opgelost. Mn broer heeft ff in z'n auto gekeken en kwam tot de conclusie: Als ie de radio naar de asbak verplaatst heeft ie vervolgens een DIN slot over waar ie dus de monitor kan plaatsen. Helemaal mooi zou t zijn als de monitor dan ook in het slot geschoven kon worden op de een of andere manier. Diefstal preventie!

Zo'n procase is idd op 12 V, moet ik alleen nog even uitzoeken hoe die spanning van de acuu te stabiliseren is. Gelukkig hebben we een pa die van electro en solderen houdt :D

T besturingssysteem wordt trouwens bijna zeker een Windows variant (XP of 2000), aangezien ik hier toch altijd nog een stuk meer ervaring mee heb dan Linux.

En nog ff wat meer hightech, wat t pronkstukje zou kunnen worden. Heeft iemand hier toevallig ervaring met OBD in auto's? (On Board Diagnostics). Nu heeft mn vader al zo'n klein handapparaat waar je informatie mee uit kan lezen, maar t zou natuurlijk nog 10 keer cooler zijn om dat op je CarPC altijd te kunnen doen... Helemaal als je zelfs vanuit de auto er wat aan kan tunen. Dus wat ik hier vraag is een interface tussen je seriele / parallele / USB poort en de OBD. Iemand hier al ervaring mee?

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

w00Dy

Make soap, not war

ik wens je veel succes, ik heb het zelf geprobeerd tot de getallen wat hoog opliepen. Dus heb ik maar laptopje gekocht...

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
ligt het aan mij maar je broer wil een Via Epia in een peugot 106 bouwen voor navigatie maar voor wat mp3 en DivX ?

Is dat niet beetje gevaarlijk tijdens het rijden...

met 120 op de snelweg en dan 'The fast and the furious'...

301SQN

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

w00Dy

Make soap, not war

een autoradio kan ook mp3's afspelen, en dvd kan je ook kijken op standaard navigatie systemen dus wat is het verschil :?

Verwijderd

droupsnoet schreef op 25 oktober 2002 @ 08:29:
hmm, bij kijkshop hadden ze eenmooi scherm, maar die was wel behoorlijk duur, moment......
http://www.kijkshop.nl/on.../zoom_images/KS87709b.gif
was ook los te krijgen geloof ik.
en over de plaatsing, wat dacht je ervan om je pc als radio te gebruiken, en het dashboard te modden? zijn hier ook al topics van voorbij gekomen, en dat kan bijzonder mooi worden !
volgens mij kan je hem gewoon aansluiten, als is ce hier de plek niet helemaal voor
en divx bekijken.... ach, het is wel naatje, maar het kan wel, maar verwacht er niet teveel van.
ja das wel een mooi schermpie en ook een leuke handsfree afstands bediening :+

wie duwt er nou een sony afstands bediening ik een nokia carkit 8)7

• narotic
Ten eerste, een volledig navigatie systeem is duurder voor zover ik weet. Dat is al een eerste overwegingspunt. Ten tweede bestaat wil ie (als ik m goed ken) toch echt wel een keer zn OBD (OnBoard Diagnostics, dus de computer die je motormanagement regelt) eraan koppelen, sowieso om t uit te lezen (verbranding etc., dus krijg je dezelfde functies als de garage heeft :), misschien hierna zelfs de Chip zelf tunen, en ja, mn vader heeft zeker wel verstand van auto's, dus geen zorgen ) eraan koppelen. Dat kan dus niet echt makkelijk met een Navigatie Systeem.

En kan elke autoradio mp3 afspelen??? Ik zou t uit mn hoofd niet weten (t is een Clarion, type weet ik niet), maar ik zou dat volgens mij wel weten als ie t wel kon.

Hij is trouwens ook niet zo gek om DivX te gaan kijken tijdens 120 op de snelweg hoor :).
Ik citeer: "Leuk voor in de file..." :D

Maar de belangrijkste functies zijn dus navigatie en mp3, ik denk dat dit alles toch voor minder dan 800 Euro (alles compleet) klaar moet zijn als je niet overal t duurste van neemt een ook zelf wat knutselt (kast, voeding etc).

En trouwens, we zitten hier op Tweakers.net, dacht dat hier alleen computer liefhebbers zitten, wordt me aangeraden een navigatie systeem te kopen... Als ik genoeg geld had knutselde ik zelfs zo'n VIA ding op mn fiets !! :+

Pagina: 1