Smoothwall + Messenger + Onderhoud

Pagina: 1
Acties:

• Zyphrax
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2023
In het netwerkje dat ik laatst aangelegd heb, geldt de volgende situatie:

[Internet] = [Alcatell Adsl Modem] = [Smoothwall Firewall] = [Switch] - [Win2k Server]

Dit zou een vrij goede beveiliging moeten zijn tegen de buitenwereld.
Naast de Win2k Server hangen er ook nog wat Win2k en XP clients aan.

[Internet] -> xxx.xxx.xxx.xxx :Y)
[Alcatell] -> 10.0.0.138
[Smoothwall buitenwereld] -> 10.0.0.150
[Smoothwall LAN] -> 192.168.0.2
[Win2k server] -> 192.168.0.1

1. Nu is mijn vraag, hoe kan ik de webserver die op de Win2k server draait naar buiten toe draaien op het IP adres dat ik via Xs4all (Fast ADSL) heb? Bepaalde manier van portmappen op de firewall of in het modem, of beide?
:Y) xxx.xxx.xxx.xxx:80 <=> 192.168.0.1:80

2. Daarnaast heb ik voor Smoothwall de Msn Messenger module geinstalleerd, maar het werkt nog niet. Misschien omdat het modem ook nog eens NAT hanteerd?

Thnx in advance...

Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:32

ripexx

bibs

Ten eerste is het niet verstandig om hier je complete ip online te zetten, dit heeft weinig toegevoegde waarde en kan je alleen maar problemen opleveren. Dus ff weg editten. :)

Je hebt in smoothwall nu drie verbindingen: 1e tussen nic en modem; 2e ppp verbinding tussen router en inet; lan. Je moet nu dus poort 80 van de ppp verbinding mappen naar je interne server. Dus je externe_ip:80 naar interne_ip:80 en en niet 10.0.0.150:80 naar interne_ip:80 :) Sla ook het grote poortmap verhaal er eens op na: Het Grote Poortmappingsverhaal

Met het messenger deel kan ik je niet echt helpen, ik weet dat er een groot messenger topic is, en ik denk dat je het daar wel in kan vinden, anders ff de search van ACM gebruiken, link staat in het search gedeelte.

buit is binnen sukkel

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Je modem heeft in deze setup geen internet IP, dat heeft alleen je Smoothwall. (Eigenlijk ook weer niet, lees maar eens door hoe PPTP werkt maar goed). Je zult op de Smoothwall firewall je poortmappings bekend moeten maken, op de VPN interface.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Zyphrax
Het modem is getweaked en houd zelf connectie met Xs4all.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:32

ripexx

bibs

Waarom doe je dan je router tweaken en er dan nog eens een smoothwall router er achterhangen. Die firewall begrijp ik wel. Maar verder voorzie ik alleen maar problemen zoals met msn messenger en dat portmappen. Dus kies ervoor om een van bijde te verwijderen. ik zou gewoon terug gaan naar de basis opzet van MxStream en dan voorkom je de meeste problemen. Laat voor de rest alles door smoothwall doen, dus en routen/natten en als firewall spelen. :)

buit is binnen sukkel

• Aetje

Aetje

Zyphrax schreef op 25 oktober 2002 @ 03:10:
Het modem is getweaked en houd zelf connectie met Xs4all.
Dan moet je zowel op Smoothwall en op de router (modem) tweaken.

Forget your fears...

• Aetje

Aetje

ripexx schreef op 25 oktober 2002 @ 04:53:
Waarom doe je dan je router tweaken en er dan nog eens een smoothwall router er achterhangen. Die firewall begrijp ik wel. Maar verder voorzie ik alleen maar problemen zoals met msn messenger en dat portmappen. Dus kies ervoor om een van bijde te verwijderen. ik zou gewoon terug gaan naar de basis opzet van MxStream en dan voorkom je de meeste problemen. Laat voor de rest alles door smoothwall doen, dus en routen/natten en als firewall spelen. :)
De gecombineerde router/firewall oplossing is extra beveiliging, zie je bij veel bedrijven ook.

Forget your fears...

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 14:40

Ruudjah

2022

Er bestaat ook een tweak van de alcatel modem zonder NAT. De data wordt dan 'transparant' doorgegeven aan de eerstvolgende PC. Hierdoor hoef je geen NAT over NAT te doen, waar (ik vermoed) de oorzaak van het probleem is.
2 voordelen: je hoeft poorten niet dubbel te mappen, en MSN slikt geen NAT over NAT, dus dat probleem ook opgelost.

TweakBlog

• Zyphrax
Dan zal ik waarschijnlijk het onderstaande moeten doen, dat is wat jij bedoelt Ruudjah right?

SIP Spoofing
http://www.jelmerbarhorst.com/mxstream.php

Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dan Smoothwall goed instel dat hij dan de connectie goed doorgeeft. Maar dat is misschien uit de site af te leiden.

• Zyphrax
Iemand zelf weleens iets soortgelijks opgezet?
Er word me ook aangeraden over te stappen op IPCop.

Pagina: 1