Ik ga radiator maken :)

Pagina: 1
Acties:

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08-2025
Nou ik wil dus een rad gaan maken.
aangezien het img posten weer eens niet lukt hier de link dan maar
http://www.geocities.com/.../index.html?1035480449692
Ik wil het vierkante stuk dus maken van 0,5 tot 1 mm dik koperplaat.
Hierna bevestig ik deze dingen op een 15 mm buis waarnaa ik ze elke keer een paar graden draai. Zodat ik alle plaatjes kan koelen. Er kom een tussen ruimte van denk ik 4 mm tussen de plaatjes. Natuurlijk gaa ik ze er aan vast solderen.
Deze rad is maar 15 cm lang t.o.v een 25 watt peltier is dit genoeg om het water te koelen ?
Om de plaatjes heen komt een 80 mm pvc buis waarop een fan komt die naar beneden gericht lucht blaast. Dus ook over het koeblok wat al klaar is. Het id van de karwei koeling voor de gene die hm kennen.

Ik hoor graag suggesties op en aanmerkingen

[ Voor 0% gewijzigd door Jaguar_e op 25-10-2002 00:12 . Reden: Spelfouten ben te snel vandaag ]

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
waarom neem je een25 watt peltier ? dat is van je leven niet goed genoeg !

Ennuh, ik kan verder helemaal gewoon NIKS wijs worden uit je verhaal, leg het het plz ff goed uit en maak een 3d tekening ofsowietsdergelijkswateroplijkt

• Jaguar_e
ja 3d tekening wou dat ik dat kon
Anders ff een zij aanzicht
http://www.geocities.com/.../index.html?1035536893765
deze is zonder de pvs buis er om heen om het ff wat duidelijker te maken

Nee deze peltier gaat in een klein koelkastje gebruikt worden.
Het plaatje is een van de lamelen die over de 15 cm lange rad worden verdeelt.
Deze zullen worden verdeelt over de 15 cm met een tussen ruimte van 4mm of minder.
Het matriaal van deze lamelen gaat koperplaat worden vn 0,5 tot 1 mm dik.
Om het hele radiatortje (dus de lamelen) komt een 80 mm pvc buis waar op weer een fan geplaatst kan worden .
De lamelen worden zo geplaatst dat er voldoende airflow langs kan over de hele lengte
Ik hoop dat het nu duidelijk is

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Jaguar_e schreef op 25 oktober 2002 @ 11:09:
ja 3d tekening wou dat ik dat kon
Heb je een scanner? Misschien ff 3D schetsen op papier en dan ff inscannen. Misschien iets duidelijker :)

Leuk idee om zelf een radiator te maken :Y) Succes!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hoe ga je de lamellen vastmaken? Met zilversoldeer?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Jaguar_e
nou ik heb wel een klein hobby brandertje dit theoretische tot 1300 graden kan.
In de praktijk krijg ik kleinde metale objecten van koper chroom ijzer enz. tot oranje gloeiend maken waarna ik ze redelijk zacht zijn, maar zodra ik een wat groter object heb krijg ik er haast geen gewoon electro soldeer (40/60) met harskern op.
Daarnaast heb ik ook nog een verfbrander dit 600 graden warm word maar de smelttempratuur van hardsolderen ligt geloof ik rond de 700 graden.
Dus of ik ga het krimp principe toe passen ofwel een gat in het koperen plaatje boren wat een 1mm te klein is. Waarna je het verhit zodat het metaal uitzet over de buis heen schuifen laten afkoelen. En dat is hij rete vast.
Of ik ik ga met gewoon soldeer aan de gang.

• Jaguar_e
ja ik heb een pen muis op mijn comp maar ik teken nooit 3d dus daar wordt het er niet duideliiker op :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05

Epsilon

Wil je die rad ipv een 25watt pelt gebruiken ?

hou er dan wel rekening mee dat je dan NOOIT onder kamertemp kan komen. Wat voor een koelkastje dan niet gewenst is.

Maar je kan toch wel gewoon op papier een tekening maken, die inscannen en dan hier posten ?

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Moet ie wel een scanner hebben ;)

iStockphoto

• Jaguar_e
epsilon : nee ik heb een 25watt peltier en daar moet ik een rad voor maken.
Update:
Nou helaas is de winkel dicht waar in de koperplaat moest halen en in de buurt is er niks anders, maar ik heb hier ruwweg nog een 1k aan alu ligen inde vorm van oude koel elementen
Ik zit er nu over te denken als ik nou een een rad ga gieten :) dan kun je deze om de koperen pijp heen gieten en dan heb je een optimaal contact oppervlak.
Het probleem hiervan is dat je een onzettende mooie gietvorm moet hebben en vrij van water, want druppels metaal doen PIJN (kreeg een keer lood van ongeveer 600 graden op mijn poot, ik had het een kleine 15 min verhit met een brandertje van 1300 graden).
Als je water in je gietmal hebt gaat dat koken zodra er gloeiend heet metaal in komt met de kans dat het als het waare explodeert.
Of ik kan ze met seconde lijm en koelpasta er aan maken, heb hier ng een tube van 20 gram standaard meuk liggen.

Verwijderd

Jaja Maar kan je niet scannen :P

Dan word alles een stuk duidelijker !!

Maar wens je er succes mee!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05

Epsilon

als je een 25watt pelt wilt koelen hoef je lang geen radiator te hebben.

Een normale heatsink is al meer dan genoeg (gewone coolermaster is al meer dan voldoende).

Daar hoef je echt geen exotisch spul voor te gebruiken hoor :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Jaguar_e schreef op 25 oktober 2002 @ 11:45:
nou ik heb wel een klein hobby brandertje dit theoretische tot 1300 graden kan.
In de praktijk krijg ik kleinde metale objecten van koper chroom ijzer enz. tot oranje gloeiend maken waarna ik ze redelijk zacht zijn, maar zodra ik een wat groter object heb krijg ik er haast geen gewoon electro soldeer (40/60) met harskern op.
Daarnaast heb ik ook nog een verfbrander dit 600 graden warm word maar de smelttempratuur van hardsolderen ligt geloof ik rond de 700 graden.
Dus of ik ga het krimp principe toe passen ofwel een gat in het koperen plaatje boren wat een 1mm te klein is. Waarna je het verhit zodat het metaal uitzet over de buis heen schuifen laten afkoelen. En dat is hij rete vast.
Of ik ik ga met gewoon soldeer aan de gang.
Yeah right, en jij denkt dat als je een gat 1mm te klein maakt dat je em dan door heet te stoken er wel om krijgt? die uitzettingswaarden van metaal zijn echt heel klein, je zult echt op tienden van millimeters moeten kijken, dat wordt dus heel veel schuren meten en kloten

• Jaguar_e
Atomic ja ik wist dat maar ik had maar even een voorbeeld geven
dus

Update:
Mijn rad is af maar ik moet hem nog gaan testen
De pvc buis moest 110 mm worden omdat mijn koel elemement te groot was (en ik er niet meer van afwou halen).
Ik ga nu testen met heet water een neem de tijd op hoelang hij er over dooet voor dat hij weer op kampertemp is.

• Jaguar_e
nou hij doet het nog niet echt goed maar dat komt doordat er nog niet genoeg airflow lang kan ik moet een fanduct gaan maken.
Wat ik to nu toe heb gemeten zie hier onder

Begin temp water
60 graden

Kamertemp (lucht)
20 graden

Water temp naar 15 min
46 graden

Temp heeatsink als water 46 graden is
32 graden
De koperen buis is ook 32 graden.
Thermische kontact van de heatsinken dus goed.

Verschil tussen water temp en heatsink temp denk doordat dat het water te snel stroom. Het kan te weinig energie afgeven aan de buis/heatsinken

Verwijderd

wat je wel kan doen is ( als je aluminium zo heet kan krijgen ) je koopt zand weet zo snel ff niet wat voor soort je daar voor nodig hebt ik vermoed heel fijn en een soort hars je mixt het in een soort 4 kanten bak je laat het uit harden en gaat er een soort van mal uit krabben/boeteren als je dat klaar hebt ga je aluminium verwarmen totdat het floeibaar is je maakt van een koper buis een soort van 3 dubbele 8 die hang je er in en je giet dan de luminium er in je hebt geen last van corosie om dat de buis van binnen niet in aanraking komt met het aluminium ( aleen een probleem licht het smeld punt van koper of aluminum nou hoger 8)7 )

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mmm, kan je nergens een cam lenen ofzo??? dit klinkt zo interessant, kwil wel weten wat het nou psies is, enneh, waar zet je de andere kant van je peltier op?
naja, teken ff een blokschema ofzo...

Electronics development

• Jaguar_e
hehe
mijn broer heeft een zon brakke digicam dit is de einigste die ik heb want de digitale video camera van mijn pa is in reparatie deze kan ook fotos (tervergelijken met een 2,1 megapixel ongeveer)maken.
dus ik kan kijken of ik morgen ofzo wat brakke fotos kan posten.
Ik kan je wel zeggen dat er aan de koude kant van een peltier een oud cpu koelblok zit met een fan er op. De lucht die door het koelblok wordt geblazen is 3 graden kouder dan de buitenlucht bij 15 graden bij 20 is hij ongeveer 2,2 graden kouder. Ik vond dit best wel lekker

Attix het smelt punt van koper ligt een stuk hoger dan dat van alu(zo'n 400 graden alu=600 graden Koper=1083 graden) btw ik had de optie van een rad gieten al voor gestelt maar de gietmal moet zo goed zijn dat dit haast niet te maken is.

Verwijderd

Gieten kan je maar beter even uit je hoofd zetten hoor, er is al een topic bezig waaruit blijkt hoe moeilijk dit is, hoewel het een leuk experiment blijft.
Zowieso heb je eerst mallen-zand nodig om een matrijs te maken, daarna moet je aluminium boven 650C en de matrijs boven 350C zien te krijgen voor een goed gietstuk, dan komt de leuktste, en dat is de inerte atmosfeer. aluminium oxideert als de neten wat de materiaal-eigenschappen niet ten goede komt. Dus coquille gieten kan je zeker op huis-tuin-en-keuken manier wel vergeten, dan kan je beter aan lage druk gieten gaan denken, dus vloeibaar aluminium onder druk van een inert gas in een matrijs spuiten.
Verder is een mal maken niet moeilijk als je eenmaal mallen-zand hebt, je moet wel rekening houden met een minimale wanddikte van 2.5 mm voor zandgieten en 3.2 voor coquille gieten, dat dus met een mal van zand niet gaat lukken omdat de druk de mal laat ontploffen. Verder is de materiaaldikte van het gietstuk ook nog begrenst maar die weet ik even niet, houd rekening met iig een mm of 2 3 , hoewel je dat over een afstand van een rad-fin niet voor elkaar krijgt lijkt mij, dan heb je ook nog het punt van de blisters en de cold shuts die in het gietstuk kunnen ontstaan...

....wat het al met al niet makkelijker maakt, haal gewoon een rad van de sloop of gebruik een koelrib van de electroshop die pompt echt wel 25Watt aan warmte weg

Verwijderd

25 watt???? Waar praten we over? Dat koelkastje moet dan wel echt klein zijn want zodra je 1 blikje bier pakt en je wilt dat op pak em beet 15 graden krijgen terwijl het blikje 25 is (achter in de auto gelegen ofzo) dan kan je erg lang wachten voordat het koud is. Ook is het niet nuttig om een 25 watt peltier te waterkoelen, een normale luchtkoeler kan tot ongeveer 50 - 70 watt aan energie wegwerken, een goede koeler kan tot 150 watt wegwerken. Als je waterkoeling hebt dan kan je met een normale rad 200 - 300 watt wegnemen, dat is dus enorm veel. Kom jij aan met je 25 watt, een 486 heatsink + fan = meer als zat, een beetje groot electro koelrib of 486 heatsinkje is al genoeg om het passief te koelen.

Maar met 25 watt heb je niet veel. Probeer eens een 100 watt, dan kan je wel een kratje in 10 min goed koud krijgen.

• Jaguar_e
Update:
Ik heb de camera en ik ga zodirect fotos maken.

Thorry: Ja ik heb al eens dezelfde peltier gehad en deze ging ik met lucht koelen, nou was de kamertemp 20 graden en de lucht diedoor de intel socket A koeler ging 40 graden. Ofwel het koelblok was nog warmer 50 terwijl je maar 65 graden temp verschil mag hebben bij deze peltier. Dus heb je maar -15.
Nu is het koelblok 28 graden en dan is de koude kant dus -37 dit is meer als 2 keer zo koud dan met lucht. Oftewel je kunt hier dus echt wel een redelijk koelkast mee maken. Btw de peltier is 36 watt i.p.v 25 ik dacht dat ik het wist maar heb het even berekend want 12vx3A is 36 watt.
Lucht koelen wordt veel gedaan in die autokoelkasten en kleine camping koelkastjes en die kunnen meestal maar 15 graden max onder de lucthtemp zitten.
Daar heb je niet zoveel aan
Nog een ding waarom zou het met 100 watt opeens wel lukken om een heel krat bier in 10min koud te krijgen. Zelfs in de vriezer van de Appie lukt dat nog niet. En dit staat op -30. Dus ik denk niet dat je dat met een 100 watt peltier voor elkaar krijgt tenzij je een onzettend goede luchtdichte kast hebt. Ook is het maar 4 keer zoveel aan watt en zoals ik heb gelezen wordt de effecientie meestal lager zodra het meer watt wordt. Bijv. 1x172watt peltier is minder efficient dan 2x80 watt peltiers.
Trouwens 25 graden naar een omgving die schat ik 5 graden wordt is een temp verschil van 20 graden dit blikje wordt zo koud. Omdat de het verschil in temp erg groot is. Daarom lijkt een rad goed als je er kokend water doorheen laat stromen omdat het verschil met de buiten lucht zo groot is. Het word pas echt moeilijk waarneer je 25 graden water hebt en je wilt het zeg maar 21 graden laten worden. Als de kamertemp 20 graden is heb je maar 5 graden verschil en daar met je mee koelen. Dan zie je pas hoef efficient de rad is.
Maar goed ik ga foto's maken

• 3lmowww

3lmowww

edit:

mm, die beredenering klopt niet helemaal...
het vergroten van een tempverschil gaat niet linear met het vermogen dat je erin stopt:

Electronics development

• Jaguar_e
maar daar heb ik het ook niet over ik zei dat waarneer de temp van het water en dus ook de heatsinken 60 graden is en de lucht 20 dan zal de temp snel afnemen aagezien er ee n groot temp verschil is tussen de lucht en heatsinken. Maar als het kleiner wordt zal het moeilijker worden om nog energie aan de lucht kwijt te kunnen. Dus
Update:
De foto's zijn klaar ik moet ze nog uploaden en ik ga hout en plexi om de kast te maken.

• 3lmowww

3lmowww

edit:

nou, waar blijven de pics??? mail ze anders naar mij, post ik ze wel... <elmojongerius@hotmail.com>

Electronics development

• Jaguar_e
jaja het komt wel

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
net te laat ;) :P

• Jaguar_e
Nou bijna mijn webpage af om de pics te hosten

• Jaguar_e
http://www.geocities.com/thajaguar5000/index.html
jajaj HOI nu kunnen jullie eindelijk bekijken wat ik zoal maak en zo
Het zijn en beetje veel pics en brak maar ja ik kon alleen maar de webcam van mijn broer lenen. Trust 300 SpaceC@m :( Dus verwacht niet te veel van de foto's ze zullen in ieder geval mijn 1337 paint skills overtrefen :)
Ik verwacht dat mijn koelkast ergens deze week af komt dan zullen er meer foto's komen.
Bekijk ook mijn geweldige andere dingen die op de site staan :)
Graag jullie mening over alles wat er op de site staat.

• 3lmowww

3lmowww

edit:

lachen...

alleen zit volgens mij alles een btje gammel in mekaar

Electronics development

• Jaguar_e
ja met seconden lijm aangezien ik niet met tai(?)strips kon werken.
Is niet zo sterk maar dat is niet erg die buis zit er omheen. Dient ook voor bescherming

Pagina: 1