Toon posts:

[2ken98 of linux] Kan niet op eigen server komen via domain

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn situatie

code:
1
2
3
4
modem ==> router ==> switch ==>server
                        |
                        |\==> win 2k bak
                         \==> win 98 bak

op de server draait linux, waarop een webserver draait, deze serveert websites voor bijv site1.domain.com, site2.domain.com en site3.domain.com, In de router heb ik alles netjes doorgepoort, vanaf het internet werkt alles.

Het probleem zijn de windows bakken op het lokale netwerk.
Als ik vanaf me win2k bak naar site1.domain.com ga krijg ik een mooie error (could not connect)

Ik proberen op 1 van de win98 machines hiero, en ook daar precies het zelfde.

/me ziet het niet meer zitten :/

ben al met de hosts file wezen spelen, maar zonder suc6

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2002 00:08 . Reden: verstuur i.p.v. bekijk ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

En als je gewoon het IP-adres intikt? Wadan?

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:32

ripexx

bibs

Laat me raden je draait apache met virtual hosts. Loop je instellingen van je virtualhosts nog eens door. Oja als je loop te kloten met je host files kun je rare dingen gaan verwachten. Maar kijk eens naar die instellingen.

Voor de rest kun je wel pingen op domein naam, ip en subdomains. Hoe zijn je interne dns instellingen etc.

Ik zie nu nog een optie. :P Jij hebt poort 80 geforward naar je interne ip van je server. Dus alle externe request naar jouw domain op poort 80 komen allenmaal op je server terecht. Alleen doe intern het net iets anders. Dat wil zeggen, je wijst nu intern naar een machine en die kan niet worden gevonden. :(

Je ping naar site-1.domain.com werkt intern ook niet. Oplossing, het instellen van een dns voor intern gebruik of het aanpassen van je host files. Vaak kunnen die routertjes ook een dns draaien, ideaal voor dit soort zaken. :)

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
ripexx schreef op 25 oktober 2002 @ 02:25:
Laat me raden je draait apache met virtual hosts. Loop je instellingen van je virtualhosts nog eens door. Oja als je loop te kloten met je host files kun je rare dingen gaan verwachten. Maar kijk eens naar die instellingen.

Voor de rest kun je wel pingen op domein naam, ip en subdomains. Hoe zijn je interne dns instellingen etc.

Ik zie nu nog een optie. :P Jij hebt poort 80 geforward naar je interne ip van je server. Dus alle externe request naar jouw domain op poort 80 komen allenmaal op je server terecht. Alleen doe intern het net iets anders. Dat wil zeggen, je wijst nu intern naar een machine en die kan niet worden gevonden. :(

Je ping naar site-1.domain.com werkt intern ook niet. Oplossing, het instellen van een dns voor intern gebruik of het aanpassen van je host files. Vaak kunnen die routertjes ook een dns draaien, ideaal voor dit soort zaken. :)
Dat klopt heel aardig :)

ik zal es kijken of ik een dns servertje op kan starten :)
(nee zit niet in de router)

want met de hostfiles gaat niet lukken (heb al vanalles geprobeerd, het werkt alleen op servername.domain.com en niet op site1.domain.com :/

PS kan je eigenlijk wildcards gebruiken in je host files ? ( *.domain.com )
ja ik heb het zelf getest, en dat werkte niet, maar dat hoeft nog niet aan de wildcard te liggen :)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Probeer de lokale ip eens (Je kan niet naar je eigen "externe" IP adres, heb ik hier ook, ik moet via de lokale ip`s naar me server :? :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Yep, helemaal mee eens (zowel ripexx als Illegal_Alien). Ik begrijp dat je router de NAT-server is. Ik kan me voorstellen dat de router niets begrijpt van een verzoek om, vanaf een intern ip, via het externe ip, geforward naar intern, een poort te benaderen (en dat ook nog eens apache virtual hosts obv http-headers). Mijn apache kennis is een beetje roestig, maar volgens mij was het zoiets als: mijn default site is 'site1.domain.com' en indien de header voldoet aan site2.domain.com laat deze dan zien enz,enz,enz. Als ik nu in de browser het (interne) ip van de linuxdoos type, krijg ik site1 te zien (want dit is de default en de header voldoet aan geen van de virtual hosts). Type ik nu site2.domain.com behoort hij de 2de site te laten zien (controleer in /var/log/httpd/access_log hoe de binnengekomen header er uit ziet) Je moet er bovendien voor zorgen dat je comp. geen dns request doet, je zult dus een hosts entry moeten maken of een aanpassing in je bind-server om er voor te zorgen dat de host verwijst naar het interne ip.

suc6!!
Pagina: 1