[NOVELL] NAT en packet forwarding niet instelbaar

Pagina: 1
Acties:

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Goed,

ik draai thuis dus een Netware 6 server.
Specs: P2 533, 2.2GB sys volume met genoeg vrij, 320MB intern met genoeg vrij,
1 3com NIC en een intel pro 10 NIC.

Nu ben ik weer eens met netware begonnen en ik wil alles weer eens proberen.
Daarom ben ik maar begonnen met het IP gedeelte waar ik ook NAT op wil draaien.

Volgens mij heb ik alles goed:

IP Packet Forwarding staat aan.
RIP op private kant in normal mode en op public kant op receive only.
NAT alleen op dynamisch en alleen op de public NIC gebonden.

ik kan vanaf mijn werkstation mijn private en mijn public NIC pingen.
Echter kan ik niet mijn internet router pingen.
Vanaf de server kan ik alles pingen.

Na een hele tijd hiermee bezig te zijn heb ik met TCPIP debug ondervonden dat ik mijn public NIC alleen maar kan pingen omdat er een default route op de server bekend is en dus niet omdat packet forwarding aanstaat.

Ik heb in INETCFG wel packet forwarding aanstaan maar als ik TCPCON start zie ik dat het disabled is.

Het beste wat ik na 4 weken zoeken en testen (en zelfs meerdere complete herinstallaties) heb kunnen vinden is het volgende bij novell op de site:

Als TCPIP.NLM door een andere NLM automatisch wordt geladen voordat je hem zelf laad via AUTOEXEC.NCF kan het zijn dat packet forwarding uit blijft staan.

NIETS HELPT!!!!

reinitialize system, reboots, alles....
Ik krijg packet forwarding gewoon niet aan.

Aangezien ik die handige INETCFG |:( heb gebruikt is alles onoverzichtelijk verdeelt over meerdere bestanden en mag je niets meer met de hand editen, anders raken die files corrupt.

Ik zie dus in mijn autoexec.ncf dat die initsys.ncf wordt aangeroepen.
Van daaruit wordt SNMP.NLM geladen met als parameters dat alle config bestanden in de SYS:\ETC directory staan.

die aanroeping van TCPIP.NLM is dus nergens meer te vinden maar hij wordt wel gestart (uiteraard).
Probleem dus 8)7 .

Ik heb echt al 4 weken alles geprobeerd maar het lukt me niet.

Packet forwarding werkt wel als je inetcfg niet gebruikt en een schone installatie aanhoud. Vervolgens zet je dan forwarding=on achten TCPIP.NLM in je autoexec.

Echter kan ik dan NAT niet configureren.

Als iemand nog tips heeft of dit ook ooit heeft odnervonden (lijkt me iedereen maargoed) dan zijn alle tips van harte welkom.

Als de TCPIP debug info of CFG files wil zien dan hoor ik het wel.

Ik doe nu nog niet teveel specifieke instellingen vermelden zodat we een "schone" kijk op de situatie houden.

In ieder geval alvast bedankt.

mookie

• Racle
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11-2023
Ik heb precies hetzelfde probleem vandaar dat ik hem even naar boven haal. Misschien dat er nu wel iemand is met een oplossing

Ik wil er nog bij vermelden dat ik het wel werkend kan krijgen via tcpcon > protocol information > IP > IP packet forwarding = Router maar deze instelling blijft niet opgeslagen bij een herstart.

• Racle
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11-2023
voor de mensen die het interesseert de oplossing is: static dynamic nat ipv dynamic only