Harddisk maakt geluid bij afsluiten XP

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Matched: schijf, harde
Geen idee of dit nou in WOS moet, maargoed:

Als ik Windows XP afsluit, hoor ik de harde schijf (Maxtor D740x) een aantal keren achter elkaar opspinnen, tikken en weer uitgaan. Dit gebeurt zo'n 3-4 keer achter elkaar, voordat de pc pas uit gaat.
De HD is in orde, heb ik gecheckt, en Windows is net opnieuw geinstalleerd...

Zou dit aan XP zelf liggen, of is het iets hardwarematigs? En, is hier wat aan te doen, of is dit een soort harddisk-park-systeem?

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2025
Geen matches
dat heb ik ook alleen dan met win2k sp3...
zet ik echter een oude ghost terug dan is het probleem opgelost. Aangezien jij xp al opnieuw hebt geinstalleerd zal het daar wel niet aan liggen.
misschien heeft het iets te maken met de acpi van windows

Verwijderd

Geen matches
is dit als windows aangeeft dat ie de instellingen opslaat ? zo ja dan ligt het daar aan, zo niet ga dan direct naar de gevangenis ga niet door start ;)

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Geen matches
koelkast:

Al eens gekeken aan power savings (turn off harddisk after x minutes) :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• koelkast
  • Niet online
Geen matches
Riemer Reinalda schreef op 25 oktober 2002 @ 10:01:
koelkast:

Al eens gekeken aan power savings (turn off harddisk after x minutes) :?
Turn off hard disks: Never

Staat 'ie op :) Da's toch goed?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Geen matches
koelkast schreef op 25 oktober 2002 @ 10:03:
[...]

Turn off hard disks: Never

Staat 'ie op :) Da's toch goed?
Dat is goed. Heb je foutmeldingen in je eventviewer :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• koelkast
  • Niet online
Geen matches
Riemer Reinalda schreef op 25 oktober 2002 @ 10:17:
[...]

Dat is goed. Heb je foutmeldingen in je eventviewer :?
Pardon? Eventviewer? Wat is dat?

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Matched: schijf
Is bekend, zeker bij schijven die wat trager zijn dan huidige topschijven (7200 rpm).

Thuis had ik het ook bij een oud type (5400 rpm) IBM. Mijn andere schijf op dat moment was een IBM 7200 rpm schijf en die had er geen last van.
Oh ja wanneer ik op dezelfde computer werkte in Win98 (dual boot), dan was het probleem er niet. Het is dus iets wat windows-versie specifiek is.

Je schijf is niet kapot, dat is die 15 GB van mij ook nog steeds niet. Als ik 'm tegenwoordig er aan hang met Win XP, dan gebeurt het op- en downspinnen nu maar 1x, voorheen 3 of 4 x. Inmiddels wel Service pack 1 erover, misschien dat dat in jouw geval ook helpt?

Anyway, ik heb het toen ook geprobeerd uit te zoeken (toen = toen de WinXP devilsown versie net uit was) en ben er niet uitgekomen.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Matched: afsluiten, schijf, spint
Iets wat ik ook wel eens gelezen heb is dat het te maken heeft met programma's die proberen toegang te krijgen tot de schijf terwijl windows al aan het afsluiten is en de harddisk wil parkeren, deze spint wel op maar omdat windows geen toestemming meer geeft om werkelijk te schrijven stopt ie meteen weer met draaien, en dat proces herhaalt zich een paar keer tot windows het betreffende programma heeft afgesloten.

Om te controleren of dit het is zou je een keer voordat je windows zelf afsluit alvast alle programma's af te sluiten via de taskmanager.
Pagina: 1