Toon posts:

MoBo Led

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mn pc uitgeschakeld heb, blijft het Powe Ledje altijd branden.
Net als de stand by stand van een TV. Fan van voeding enz stopt ook met draaien. Wat ik graag zou willen, is dat het systeem 100% uit is. Momenteel haal ik s'nachts de stekker eruit. IS dat slecht voor het MOBO ivm de Bios battery?

Mobo: QDI BrillianX met Intel 440 BX Chipset

Verwijderd

lijkt me sterk dat dat slecht is bij een voeding schakelde je vroeger ook de complete spanning eraf met zo'n lompe 230V schakelaar. (bij 486 en zo)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply, ik weet genoeg.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-08 17:07

Syzzer

Prutser

Zo'n bios-battery zingt het wel een tijdje uit hoor, daar hoef je je niet druk om te maken.
Maar volgens mij is het voor de moderne ATX voedingen niet al te best om er vaak de spanning op en af te gooien.
Maar ja, ik doe het ook al jaren, omdat ik idd ook een hekel heb aan ledjes die toch blijven branden ed., maar nog nooit problemen mee gehad...

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Tip : koop een voeding waarbij op de voeding zelf een aan/uit knop zit. Die functioneert dan eigenlijk hetzelfde als de aan/uit knop op AT machines... Dan hoef je tenminste niet steeds de stekker eruit te raggen :+

Of het goed is voor je machine, sja.. Ik vraag me eigenlijk af, waarom irriteer je je zo aan dat ledje :). Doe je kast dicht of plak iets voor dat ledje zodat je er niet tegenaan hoeft te kijken dan :o

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
W3ird_N3rd schreef op 25 oktober 2002 @ 00:35:
Tip : koop een voeding waarbij op de voeding zelf een aan/uit knop zit. Die functioneert dan eigenlijk hetzelfde als de aan/uit knop op AT machines... Dan hoef je tenminste niet steeds de stekker eruit te raggen :+

Of het goed is voor je machine, sja.. Ik vraag me eigenlijk af, waarom irriteer je je zo aan dat ledje :). Doe je kast dicht of plak iets voor dat ledje zodat je er niet tegenaan hoeft te kijken dan :o
Moeilijk doen is ook een vak....
Gewoon power ledjes niet op mobo aansluiten !

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Weezer-DC schreef op 25 oktober 2002 @ 00:42:
[...]

Moeilijk doen is ook een vak....
Gewoon power ledjes niet op mobo aansluiten !
Oh damn..

Nu zie ik dat ie de power led bedoelt. Ik dacht zo'n ledje dat op het mobo gesoldeerd zat. Die blijven ook de hele tijd aanstaan.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Jah dit komt meer door wat anders. Ik heb net een nieuwe voeding, en de vorige voeding die ik weggedaan heb ging "knetteren" toen de PC uit stond dus ik ben zo voorzichtig mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Het vage is, dat als de pc uit staat het Numlock lampje van het toetsenbord ook blijft branden :s

Verwijderd

staatite niet gewoon instandby modus en start je pc op als je op spatie drukt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 01:26:
Het vage is, dat als de pc uit staat het Numlock lampje van het toetsenbord ook blijft branden :s
Dat komt door de +5VSB lin, die blijft aan als de PC 'uit' staat en voedt een aantal dingen:

- die ledjes :z
- de CMOS batterij
- evt WOL/WOM functie of resume-on-key gevallen
- de powerknop zelf (het heet niet voor niets een soft powerknop)

Mbt die batterij hangt het heel erg van mobo ontwerp af- ik ken een GVC mobo die geen 24u uithoudt zonder +5VSB (zeer extreem geval), maar de meesten kunnen maanden, zo niet jaren zonder.

Hier thuis gaat de boel ook helemaal uit, met twee systemen:

- boven op studeerkamer: relatief simpele verlengstekker met schakelaar, dat ivm maar 1x gebruik/week ofzo
- beneden in de woonkamer: ingewikkelder systeem- verdeelstekkerdoos met schakelaar die reageert op stroom over een speciale stekker, dus als een bepaald apparaat aan gaan, gaat de hele bak aan, dat ivm ongeaarde stopcontacten (oud kuthuis :( ) en hinderlijk gebrom uit m'n hifi versterker die op de PC aangesloten zit. Dus als die aan gaat, gaat alles aan en omgekeerd.

Toch denk ik dat de twee meest voor de hand liggende redenen om alles uit te hebben knudde zijn:

- brandgevaar: een ATX voeding is erop ontworpen om constant op standby te staan. Mits van voldoende kwaliteit en goed onderhouden (geen kilos stof) heb je niets te vrezen, is het brak of vuil dan heb je het alleen jezelf te danken.
- verbruik: minder dan 5W iig bij mij, bovendien gaat het 100% op in warmte, dus verlaagt het evenredig (verwaarloosbaar) de stookkosten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1