Dat komt door de +5VSB lin, die blijft aan als de PC 'uit' staat en voedt een aantal dingen:
- die ledjes

- de CMOS batterij
- evt WOL/WOM functie of resume-on-key gevallen
- de powerknop zelf (het heet niet voor niets een
soft powerknop)
Mbt die batterij hangt het heel erg van mobo ontwerp af- ik ken een GVC mobo die geen 24u uithoudt zonder +5VSB (zeer extreem geval), maar de meesten kunnen maanden, zo niet jaren zonder.
Hier thuis gaat de boel ook helemaal uit, met twee systemen:
- boven op studeerkamer: relatief simpele verlengstekker met schakelaar, dat ivm maar 1x gebruik/week ofzo
- beneden in de woonkamer: ingewikkelder systeem- verdeelstekkerdoos met schakelaar die reageert op stroom over een speciale stekker, dus als een bepaald apparaat aan gaan, gaat de hele bak aan, dat ivm ongeaarde stopcontacten (oud kuthuis

) en hinderlijk gebrom uit m'n hifi versterker die op de PC aangesloten zit. Dus als die aan gaat, gaat alles aan en omgekeerd.
Toch denk ik dat de twee meest voor de hand liggende redenen om alles uit te hebben knudde zijn:
- brandgevaar: een ATX voeding is erop ontworpen om constant op standby te staan. Mits van voldoende kwaliteit en goed onderhouden (geen kilos stof) heb je niets te vrezen, is het brak of vuil dan heb je het alleen jezelf te danken.
- verbruik: minder dan 5W iig bij mij, bovendien gaat het 100% op in warmte, dus verlaagt het evenredig (verwaarloosbaar) de stookkosten.