ik moet op de homepage van een portal die ik nu aan het maken ben de laatste x toegevoegde links afdrukken. simpel, maar de manier waarop ik dat nu doe is erg traag. ik doe nu een select met een desc order op een timestamp. dat schiet niet op met een tabel die nu al bijna 3000 records heeft en er straks minstens 10.000 worden. dus ik dacht ik sla de handleiding er bij open en zie dat dat soort selects veel sneller gaat als je een index maakt van het veld waarmee je de select/order/limit doet. Dat helpt in het geval van mijn timestamp echter geen moer. doe ik iets verkeerd?
ik zat ook aan de eenvoudige mogelijkheid te denken gewoon de x laatste records uit de table te fietsen. de primary key is auto_increment, dan kan ik er toch vanuit gaan dat de laatste x records in de tabel ook de laatste x toevoegingen zijn?
ik zat ook aan de eenvoudige mogelijkheid te denken gewoon de x laatste records uit de table te fietsen. de primary key is auto_increment, dan kan ik er toch vanuit gaan dat de laatste x records in de tabel ook de laatste x toevoegingen zijn?
edit:
nou dat laatste gaat eigenlijk geen moer sneller...
nou dat laatste gaat eigenlijk geen moer sneller...