[Videobewerking] Gewone ilink kaart genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Hallo allemaal,

Alweer een vraag over digitale video bewerking. Ik weet dat er al een legio aan vragen is geweest maar ik kon de bewuste antwoorden op mijn vragen niet vinden met behulp van de search.

Ik heb onlangs een (panasonic) MiniDV-videocamera gekocht voor de hobby. Deze camera is voorzien van zowel analoog uit als DV-uit EN DV-in. Nu wil ik graag het beeld gaan monteren op mijn pc maar weet niet precies wat ik hiervoor nodig heb. Ik weet dat ik een kaart voor in de PC en een softwarepakket moet gaan aanschaffen, alleen hier wringt de schoen. Het is de bedoeling dat ik video's ga monteren op de pc en deze na bewerking terug kan zetten op mini-DV of (S)VHS. Ik wil niet te veel geld gaan spenderen aan een kaart. Nu lees ik erg goede verhalen over de pinnacle kaarten, maar deze vind ik (bijvoorbeeld de dv studio plus) nogal duur. Hier op het GOT hoor ik ook verhalen van mensen die een gewone (merkloze) ilink (firewire) kaart gekocht hebben en hier erg tevreden over zijn. Mijn vraag is dan ook of ik bijvoorbeeld de extra analoge uitgang die op de pinnacle dvstudio plus kaart zit nodig heb om het beeld naar (s) vhs terug te zetten, of dat ik ook het beeld eerst naar de camera kan terugzetten (op mini-DV) en vanaf daar de tape weer op (s)vhs kan spoelen (een extra tussenstap dus). Wie heeft hier ervaring mee? De camera heeft zowel een composiet als S-VHS uitgang, als DV-uit. Heeft het terugzetten van eenmaal gemonteerd beeld naar de camera helemaal geen kwaliteitsverlies? Ik hoor hier wisselende verhalen over namelijk. Het lijkt mij vreemd omdat het beeld gewoon digitaal over gezet wordt toch?

Kortom, wie kan mij antwoord geven op deze vragen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:52

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:49
Je kan idd gewoon elk firewire kaartje gebruiken in je pc.
Ik heb zelf een goedkoop firewire kaartje en heb daar geen problemen mee. Als je DV wil gaan bewerken heb je daar genoeg aan. Zeker als je ook weer naar je DV-in terugschrijft. Als je naar analoge video toe wil ( (s)vhs) zul je wel een analoge uitgang moeten hebben. Dit kan idd ook met de analoge video uit van je camera. Als je een videokaart met TV-out hebt is dat ook een optie. Dit is geen reden om een dure kaart te kopen iig. Kwaliteits verlies heb je altijd bij omzetten naar analoog. De kwaliteit van VHS is zowiezo minder.
Je kan natuurlijk ook je materiaal op een cd-tje branden als (s)video cd of als dvd. Dan heb je de beste kwaliteit voor afspelen zonder compu (wel een dvd speler nodig natuurlijk)

Als software pakket zullen de meeste mensen je waarschijnlijk Adobe Premiere gaan aanraden. Daar zit hem eigenlijk meteen de reden van de prijsverschillen tussen de verschillende firewire kaartjes. Bij de goedkoopste zit geen software, bij de duurdere krijg je meestal een software pakket erbij. Bij pinnacle is dat geloof ik Pinnacle Studio. Bij anderen een (lite?) versie van Premiere.

Als je dus zelf software hebt, dan hoef je daar ook geen rekening mee te houden.

Mijn advies: Koop een simpel firewire kaartje en eventueel los de software om mee te bewerken ( denk even na over hoe ingewikkeld je het wil hebben

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• traviandus
  • Laatst online: 25-03-2025

traviandus

vague

Aanvullend op het vorige bericht..

Als je terugschrijft via DV in is het logisch om de analoge output van je camera te gebruiken omdat die 100% betrouwbaar is (geen lost frames omdat Windows op de achtergrond met iets anders bezig is)

Een standaard iLink kaart is precies wat je nodig hebt. Pinnacle kaarten zijn duurder om de (overigens uitstekende) software die erbij geleverd wordt. Deze software werkt overigens ook goed met een standaard iLink kaart.. in dat geval bereik je precies hetzelfde resultaat.

Aangezien er (normaal gesproken) geen informatie verloren gaat bij de overdracht van digitale video is er geen verschil tussen een goedkope en dure kaart.

Dus ik raad je aan: Koop een goedkope kaart (50 euro?), gebruik Adobe Premiere of de gebruiksvriendelijke Pinnacle Software.

Verwijderd

Door jbreejen - Wednesday 23 October 2002 09:03

Hy, ik heb je mailtje gelezen over je gekocjte Panasonic camera met Dv-in/out.

Dit zijn mijn ervaringen ermee. Koop gewoon een goedkoop 1394 kaartje van bv Dynalink. Werkt bijna altijd en onder elke OS. Kun je digitaal grabben, editten en daarna weer terugzetten op tape. (digitaal dan he)

Toch heb ik wel een opmerking voor je omdat je net als ik een Panasonic camera hebt gekocht.

Laat me weten wat jou ervaringen hiermee zijn als je er een tijdje mee hebt gespeeld.

-----

Ik heb sinds kort een panasonic DV camera (MX-300), een dynalink 1394 kaartje en een 1GHz AMD computer met 2x120GB Western digital HD's met Windows 2000. Ik heb Adobe Premiere 6.02 geinstalleerd en een leuke video film gecaptured en ge-edit maar wil deze nu terug zetten op tape. In eerste instantie lijkt alles goed te gaan maar na een minuut of zo krijg ik problemen. Het beeld valt soms weg tijdens de opname op de camera waarbij het plaatje een soort zwiep maakt (lijkt wel of 'ie even de synchronisatie kwijt is of zo) en komt daarna weer terug. Of erger nog, hij blijft zwart. Maak ik gebruik van een JVC camcorder dan gaat alles uitstekend. Panasonic daarover aangesproken natuurlijk en die zeggen dat het waarschijnlijk toch niet aan de camera ligt als 'ie ook filmpjes goed naar de computer toe kan sturen. Ligt het dan op een of andere manier toch aan mijn PC ????? Ik heb onderhand alles geprobeerd maar ben nu even ten einde raad. Zelfs auto-save mode, power management uitgeschakeld en de laatste versie van directX geinstalleerd. Wie kan mij helpen ?????

Op een andere PC werkt alles naar behoren. Wat kan er in de eerste PC roet in het eten gooien. Heeft het misschien met de hoeveelheid interrupts te maken? ik heb er anderhand 5 op IRQ 11 zitten, een daarvan is mijn 1394 kaartje. En ik zie gen kans om deze met de hand naar een hogere IRQ te verzetten. Mijn Videokaart is een ATI Radeon DDR VIVO. Zit op dezelfde IRQ. gooit hij misschien de boel in de war?

Heeelllluuuppp.

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Thanks voor de replies. Ik ga dus gewoon een "goedkoop" firewire kaartje aanschaffen! Software komt daarna dan nog wel. Zo dra ik ervaringen heb opgedaan met het editten en de panasonic laat ik meer van mij horen! In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp! Ik ben er helemaal uit gekomen nu.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1