USB aansluiting op Mobo bezet, wel nodig..

Pagina: 1
Acties:

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 20:54
Ik heb zojuist een Apacer interne cardreader gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.isarawak.com.my/v3/news/6in1reader.jpg (zoiets, met heel slechte handleiding)

en na lang zoeken aangesloten op de aansluiting voor mijn 2 extra USB poorten op het moederbord,(met 9 pinnetjes, waarvan er nu 5 in gebruik zijn door die cardreader) en het werkt in ieder geval!
is het mogelijk om dmv doorlussen (of hoe noem je dat?) van de pinnetjes alsnog mijn 2 extra USB poorten aan te sluiten?

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:13
Aangezien het werkt, neem ik aan dat dat ding dus op USB werkt. Je hebt nu dus 1 van de 2 poorten in gebruik.
De andere kun je gewoon gebruiken. Heb je ze per se beide nodig dan zit er niets anders op een usb-hubje te kopen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:28

Gé Brander

MS SQL Server

ikmattie schreef op 24 oktober 2002 @ 20:12:
is het mogelijk om dmv doorlussen (of hoe noem je dat?) van de pinnetjes alsnog mijn 2 extra USB poorten aan te sluiten?
Als je je moederbord zat ben moet je dat vooral doen. Koop maar een hub zoals hierboven al staat. Veel beter.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• ikmattie
c70070540 schreef op 24 oktober 2002 @ 20:47:
[...]

Als je je moederbord zat ben moet je dat vooral doen. Koop maar een hub zoals hierboven al staat. Veel beter.
Hmm, oke, niet doorlussen oid dus....

Mijn Flickr; Sony A7iii

• ikmattie
Paul Nieuwkamp schreef op 24 oktober 2002 @ 20:45:
Aangezien het werkt, neem ik aan dat dat ding dus op USB werkt. Je hebt nu dus 1 van de 2 poorten in gebruik.
De andere kun je gewoon gebruiken. Heb je ze per se beide nodig dan zit er niets anders op een usb-hubje te kopen.
Probleem is dat om die USB poorten te kunnen gebruiken ik er een plug op moet prikken die over alle 9 pinnetjes heen gaan:
::::. (ziet er zo uit)
de onderste 5 zijn dus bezet door die cardreader, de bovenste 4 niet, kan ik die plug nu zo pasbaar maken (modden) dat ik maar 1 rij van die pinnetjes gebruik, zodat ik 1 USB kan gebruiken?

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Paul
ikmattie schreef op 24 oktober 2002 @ 21:34:
[...]

Probleem is dat om die USB poorten te kunnen gebruiken ik er een plug op moet prikken die over alle 9 pinnetjes heen gaan:
::::. (ziet er zo uit)
de onderste 5 zijn dus bezet door die cardreader, de bovenste 4 niet, kan ik die plug nu zo pasbaar maken (modden) dat ik maar 1 rij van die pinnetjes gebruik, zodat ik 1 USB kan gebruiken?
Ja dat kan. Waarschijnlijk (berekende gok :P) zit er in 1 van de gaatjes op je plug een opvulling, een wit stukje plastic of zo dat er in is geduwd.
Dit is om te zorgen dat je je de plug niet verkeerd om kan doen.
In de meeste moboboekjes staat wel aangegeven wat de verschillende pinnetjes doen. Bij 1 van de 9 staat waarschijnlijk 'none' oid.
Bij mijn mobo hebben ze het slimmer aangepakt, daar is de aansluiting draaisymetrisch, maar ik gok dat bij jouw aansluiting de 2 naast elkaar liggende pinnetjes beide dezelfde functie hebben:
code:
1
2
3
4
5
6
7
     --------
VCC  | 1  5 |   VCC
D+1  | 2  6 |   D+2
D-1  | 3  7 |   D-2
GND  | 4  8 |   GND
     |    9 |   NONE
     --------
(volgorde kan anders zijn)

Dan kun je dus de plug vertikaal (op mijn tekening) 1 rijtje opschuiven (evt kloten met het ontbrekende pinnetje) en je usb aansluiting werkt.

Is je aansluiting niet spiegelsymetrisch, dan kun je meestal op de plug met een (erg) kleine schroevendraaier een lipje omhoog halen (voorzichtig dat je het niet breekt), en dan het draadje eruit trekken. Dan de draadjes in de goede volgorde erin terug stoppen et voilà, een werkende usb aansluiting :)

Wel zou ik de andere aansluiting (op de bracket aan de achterkant dus) afplakken of weghalen. Niet dat het kwaad kan, maar dan hoef je niet te vloeken omdat je iets in de verkeerde aansluiting hebt gedaan 8)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• ikmattie
Paul Nieuwkamp schreef op 24 oktober 2002 @ 22:20:
[...]

Ja dat kan. Waarschijnlijk (berekende gok :P) zit er in 1 van de gaatjes op je plug een opvulling, een wit stukje plastic of zo dat er in is geduwd.
Dit is om te zorgen dat je je de plug niet verkeerd om kan doen.
In de meeste moboboekjes staat wel aangegeven wat de verschillende pinnetjes doen. Bij 1 van de 9 staat waarschijnlijk 'none' oid.
Bij mijn mobo hebben ze het slimmer aangepakt, daar is de aansluiting draaisymetrisch, maar ik gok dat bij jouw aansluiting de 2 naast elkaar liggende pinnetjes beide dezelfde functie hebben:
code:
1
2
3
4
5
6
7
     --------
VCC  | 1  5 |   VCC
D+1  | 2  6 |   D+2
D-1  | 3  7 |   D-2
GND  | 4  8 |   GND
     |    9 |   NONE
     --------
(volgorde kan anders zijn)

Dan kun je dus de plug vertikaal (op mijn tekening) 1 rijtje opschuiven (evt kloten met het ontbrekende pinnetje) en je usb aansluiting werkt.

Is je aansluiting niet spiegelsymetrisch, dan kun je meestal op de plug met een (erg) kleine schroevendraaier een lipje omhoog halen (voorzichtig dat je het niet breekt), en dan het draadje eruit trekken. Dan de draadjes in de goede volgorde erin terug stoppen et voilà, een werkende usb aansluiting :)
dankjewel, maar eens proberen door een beetje te snijden en knippen aan mijn stekertje het geheel passend te maken, zodat ik in ieder geval weer een extra USB aansluiting erbij heb
Wel zou ik de andere aansluiting (op de bracket aan de achterkant dus) afplakken of weghalen. Niet dat het kwaad kan, maar dan hoef je niet te vloeken omdat je iets in de verkeerde aansluiting hebt gedaan 8)
Spreek je uit ervaring? >:)

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Paul
LOL die kon ik verwachten :) Nee, ik spreek niet uit ervaring, maar ik ken mezelf wel :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1