ikmattie schreef op 24 oktober 2002 @ 21:34:
[...]
Probleem is dat om die USB poorten te kunnen gebruiken ik er een plug op moet prikken die over alle 9 pinnetjes heen gaan:
::::. (ziet er zo uit)
de onderste 5 zijn dus bezet door die cardreader, de bovenste 4 niet, kan ik die plug nu zo pasbaar maken (modden) dat ik maar 1 rij van die pinnetjes gebruik, zodat ik 1 USB kan gebruiken?
Ja dat kan. Waarschijnlijk (berekende gok

) zit er in 1 van de gaatjes op je plug een opvulling, een wit stukje plastic of zo dat er in is geduwd.
Dit is om te zorgen dat je je de plug niet verkeerd om kan doen.
In de meeste moboboekjes staat wel aangegeven wat de verschillende pinnetjes doen. Bij 1 van de 9 staat waarschijnlijk 'none' oid.
Bij mijn mobo hebben ze het slimmer aangepakt, daar is de aansluiting draaisymetrisch, maar ik gok dat bij jouw aansluiting de 2 naast elkaar liggende pinnetjes beide dezelfde functie hebben:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| --------
VCC | 1 5 | VCC
D+1 | 2 6 | D+2
D-1 | 3 7 | D-2
GND | 4 8 | GND
| 9 | NONE
-------- |
(volgorde kan anders zijn)
Dan kun je dus de plug vertikaal (op mijn tekening) 1 rijtje opschuiven (evt kloten met het ontbrekende pinnetje) en je usb aansluiting werkt.
Is je aansluiting niet spiegelsymetrisch, dan kun je meestal op de plug met een (erg) kleine schroevendraaier een lipje omhoog halen (voorzichtig dat je het niet breekt), en dan het draadje eruit trekken. Dan de draadjes in de goede volgorde erin terug stoppen et voilà, een werkende usb aansluiting
Wel zou ik de andere aansluiting (op de bracket aan de achterkant dus) afplakken of weghalen. Niet dat het kwaad kan, maar dan hoef je niet te vloeken omdat je iets in de verkeerde aansluiting hebt gedaan