voeding of moederbord kaduk

Pagina: 1
Acties:

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 09:21
Ik heb een PIII hier onder mijn handen (die van mijn pa). Deze ging van het ene op het andere moment niet meer aan. Geen teken van leven.
Mijn vermoeden gaat uit naar de voeding of naar het moederbord. Het moederbord is een ATX (evenals de voeding, uiteraard). Ik heb de voeding al uit de behuizing gehaald omdat ik dacht aan een zekering, echter zowel aan de binnen als aan de buitenkant kan ik in het ding geen glazen staafje vinden ( of hij moet vastgesoldeerd zijn). De voeding is van Enlight Corporation 230 W. In de PC zit verder niets bijzonders (1 HD, CDRom en floppy).
Als ik spanning op de voeding zet meet ik op geen van de aansluitingen spanning (met de multimeter). Welke 2 draden moet je kortsluiten om normaliter de voeding aan de praat te krijgen? Welke trucs kan ik nog meer toepassen om te kunnen concluderen dat het inderdaad om de voeding gaat en niet om het moederbord?

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

De 2 draden die je moet kortsluiten zitten NIET op je voeding (zover ik weet), maar zijn 2 polen op het moederbord. Dit kun je gebruiken bij een defecte schakelaar.

Ik zou in de eerste plaats de voeding voor een andere verwisselen.
230 Watt lijkt mij te weinig voor een PIII, als ik me niet vergis is het vanaf PIII verstandig 300 Watt voeding te gebruiken.

eagle

• htca
gangsterjoey schreef op 24 oktober 2002 @ 20:07:
Voor alle "M'n PC doet het niet" en "Ervaringen" topics!
Ik hoop niet dat je dacht dat ik daar nog niet gezocht of aan gedacht had......

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Soms zit er een ledje op het mobo, kijken of die brand.

Maar ik kan alvast zeggen dat 1 op 30 PC's die niet aangaan, het moederbord is. De rest allemaal voeding, gebeurd heel vaak dus :P

[ Voor 0% gewijzigd door htol op 24-10-2002 20:19 . Reden: verkeerd om getypt :P ]

• htca
Brothar schreef op 24 oktober 2002 @ 20:10:
De 2 draden die je moet kortsluiten zitten NIET op je voeding (zover ik weet), maar zijn 2 polen op het moederbord. Dit kun je gebruiken bij een defecte schakelaar.

Ik zou in de eerste plaats de voeding voor een andere verwisselen.
230 Watt lijkt mij te weinig voor een PIII, als ik me niet vergis is het vanaf PIII verstandig 300 Watt voeding te gebruiken.
Ik heb de de jumper op het moederbord gevonden en als daar korstsluitte gebeurde er niets. Ik denk dat ik een nieuwe voeding moet gaan halen.
Ik was er van overtuigd dat die kortsluiting ook op de voeding gedaan kon worden, maar ik had het blijkbaar mis.

• htca
htol schreef op 24 oktober 2002 @ 20:16:
Soms zit er een ledje op het mobo, kijken of die brand.

Maar ik kan alvast zeggen dat 1 op 30 PC's die niet aangaan, de voeding kapot is ;)
helaas geen ledje op het toetsenbord, maar dan had ik ook iets van een spanning moeten meten tussen een van de uitgangen van de voeding en de ground (zwart), toch?

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
htca schreef op 24 oktober 2002 @ 20:20:
[...]

helaas geen ledje op het toetsenbord, maar dan had ik ook iets van een spanning moeten meten tussen een van de uitgangen van de voeding en de ground (zwart), toch?
Klopt ja...... dus voeding :)

Verwijderd

Als je wil kijken of je voeding nog werkt moet je de stekker die van je voeding naar je mobo gaat, van je mobo afhalen en de groene draad verbinden met een willekeurige zwarte draad. Als je voeding dan aan gaat dan doet hij het nog.
Pagina: 1