Toon posts:

Network file systems (coda,nfs,samba,ftp,sftp,...)

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op linuxplanet las ik dit artikel over coda. Coda lijkt zeer makkelijk te zijn...maar ik ken niemand die coda gebruik...zijn er hier mensen die 't wel gebruiken? is het even goed als dat artikel doet gloven?
Er zijn een aantal mogelijkheden op tussen linux machines bestanden te delen:
code:
1
2
3
4
5
6
coda        Simpel, betrouwbaar?
openafp     ?   
nfs         Simpel, moeilijk te beveiligen, uid komen door de war.....
samba       Windows compatible, max filesize 2gb...
sftp        Secure, niet transparant naar apps.
ftp         Universeel, enkel transparant naar apps met gebruik van ftpfs

vergeet ik er nog een paar? vergeet ik nog nadelen?
Kan windows nog meer dan enkel ftp en samba? (en dan wel gratis, niet zoals de meeste nfs implementaties)

Verwijderd

Je vergeet ook nog OpenAFS.
Deze legt vooral nadruk op security.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 21:02:
Je vergeet ook nog OpenAFS.
Deze legt vooral nadruk op security.
ervaringen?

Met NFS heb ik altijd 't probleem dat ik b.v. 2 aparte Linux/UNIX systemen heb die hun eigen userdb hebben maar dan wil ik toch even een directory met b.v. mp3's ook aan de andere gebruikers beschikbaar maken.......maar dan blijkt UID 10143 op 't ene systeem niet met 't zelfde nummer op 't andere systeem overeen te komen...en NIS is niet echt veilig....(doe voor de grap is ypcat op een nis systeem)

Weet iemand of in de planning zit om met samba files van >2gb over te zetten? (b.v. een image van een hdd gemaakt met partimage.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:24
Op school gebruiken we NFS en dat probleem met die UIDs hebben we opgelost met PAM_LDAP.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 21:40:
[...]

ervaringen?

Met NFS heb ik altijd 't probleem dat ik b.v. 2 aparte Linux/UNIX systemen heb die hun eigen userdb hebben maar dan wil ik toch even een directory met b.v. mp3's ook aan de andere gebruikers beschikbaar maken.......maar dan blijkt UID 10143 op 't ene systeem niet met 't zelfde nummer op 't andere systeem overeen te komen...en NIS is niet echt veilig....(doe voor de grap is ypcat op een nis systeem)

Weet iemand of in de planning zit om met samba files van >2gb over te zetten? (b.v. een image van een hdd gemaakt met partimage.
Je zou ook de -mapall functie kunnen gebruiken in je exports file voor het omzetten van uids.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 21:40:

Mja, als je een file van groter dan 2 GB over wil zetten kun je ook pielen met netcat ofzo (wordt wel lastig met een Windows bak), of gewoon FTP...
Ik weet alleen niet meer of dat een bruikbare oplossing was :)

Nou, omdat je het zo lief vraagt :P

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:10

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik vind samba niet echt een optie voor een network file system! Ok, het werkt wel maar is op zich nogal bloated. Gebruik liever een linux-cd'tje ofzo of 3 floppen om met nfs een file te kopieren naar een server!

maargoed ... dat is mijn mening dan weer :)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je vergeet ook nog Intermezzo :P.

Van de google cache, want de site zelf wil hier even niet laden:
What is InterMezzo?

InterMezzo is a new distributed file system with a focus on high availability. InterMezzo will be suitable for replication of servers, mobile computing, managing system software on large clusters, and for maintenance of high availability clusters.

For example, InterMezzo offers disconnected operation and automatic recovery from network outages. InterMezzo is an Open Source (GPL) project. InterMezzo entered the Linux kernel at version 2.4.15, but the latest code is always here.
Hier nog een artikel van Linuxplanet over Intermezzo.

Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het klinkt wel erg interessant.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:32

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Okay, here we go :)

ten eerste: je vergeet Intermezzo (www.inter-mezzo.org) en Rsync en scp

Verder:
coda Simpel, betrouwbaar?
Niet heel simpel. Ok de client opzetten is werk voor 5 minuten en dan werkt de client, de server opzetten is wat moeilijker. Verder is het nogal gericht op Server - Werkplek, dus elke dag inloggen, 's avonds PC uit, laptop mee naar huis etc.

Nadelen
- Geen gid/uid mapping, alles wordt onder een vast geconfigde gid/uid geplaatst op de server
- redelijk lastig beheer, veel denkwerk/planwerk nodig
- weinig/onduidelijke documentatie
- weinig development
- beta
- client - server omgeving

Voordelen
- Disconnected operation - doorgaan als de server uitvalt, of laptop eruit trekken en thuis verder gaan met je werk, zodra je weer inlogt wordt je werk gesynced
- token verloopt na ong. 24 uur, voor servers moet je dus een cronjob hebben
- writes zijn niet stabiel op de client, je kan beter deze gecontroleerd mbv een shell script uitvoeren.
- actieve mailinglist
- goede replication / failover
- lokale cache
openafp ?
Open AFS bedoel je?
Coda is hierop gebaseerd, maar heeft ook extra features aangebracht.
OpenAFS is van IBM, ik heb het niet cht getest, maar toch wat voor/nadelen kunnen verzinnen :)

Nadelen
- Compileerde niet meteen onder slack ;)
- weinig development
- erg onduidelijke documentatie = men gaat ervan uit dat je de CD hebt e.d.
- slechte/geen replication
- client - server omgeving
- perse lege partities nodig, itt coda die ook met files kan werken

Voordelen
- redelijk stabiel
- redelijk uitontwikkeld
- lokale cache
nfs Simpel, moeilijk te beveiligen, uid komen door de war.....
UID's is een kwestie van een zelfde passwd op elke server, desnoods dmv kerebos/LDAP

Nadelen
- niet heel stabiel (voor GNU/Linux)
- geen replication / failover
- passwd's moeten gelijk zijn op de servers
- geen goede cache aanwezig

Voordelen
- makkelijk op te zetten
- veel gebruikt
- redelijk bugfree met de laatste kernels
- goede documentatie
samba Windows compatible, max filesize 2gb...
onstabiel, onbetrouwbaar, komt bij windows in de buurt :p
enige DFS dat mij server kon laten crashen, en dan ook echt hard, reboot needed...
scp/sftp Secure, niet transparant naar apps.
ftp Universeel, enkel transparant naar apps met gebruik van ftpfs
Niet geschikt als DFS (ik ga een beetje van een DFS uit als je het niet erg vindt ;))
Rsync
Erg makkelijk op te zetten, stabiel maar nietheel erg snel. Wel goede documentatie
Nadeel: bij grote filesets krijgt de server nogal wat te verduren, Rsync kijkt namelijk ACHTERAF of een file veranderd is en dus opgehaald moet worden. FS als Coda, AFS en Intermezzo hebben een kernel module die hun waarscuwd zodra er iets op een FS veranderd, in dat geval kunnen ze meteen anticiperen en de verandering doorvoeren naar andere servers.
Intermezzo
Ripoff van coda, "wedstrijd" wie de minste code kan gebruiken met zoveel mogelijk features.

Voordelen:
- simpel, makkelijk
- GID/UID mapping
- actieve development/mailinglist

Nadelen:
- werkt met httpd (nieuwste versies)
- wordt ontwikeld onder RH, dus files/progs worden ook daar verwacht waar RH ze neerzet.
- instabiel (de perl versie die ik het laatste probeerde crashte bij te veel updates / grote files)

Conclusie...
Het hangt er helemaal vanaf wat je wil :)
Als je tussen 2 (linux)PC's wat wil sharen (eenvoudige dingen): NFS
Voor een fileserver -webservercluster park is intermezzo in de toekomst misschien geschikt
Server - client omgeving: coda of AFS

Tegenwoordig gebruik ikzelf een combi tussen NFS en RSync, dat werkt prima maar dan moeten de mounts wel de opties meekrijgen zodat ze Apache niet helemaal voltrekken zodra de NFS server crashed. (dus: soft,timeo=1,retry=1) hetgeen ik nog moet gaan implementeren maar er door de RSi en dit soort posts nog niet echt vankomt :o

(ps. sorry voor de spelfouten, maar met een paar biertjes op typ je sneller fouten :o)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals gezegd heb ik geen directe ervaring met Intermezzo, maar ik heb wel het een en ander gelezen :).
Kees schreef op 25 oktober 2002 @ 01:22:
Nadelen:
- werkt met httpd (nieuwste versies)
Dat wordt door de mensen bij Intermezzo als voordeel gezien, http is een bekend protocol, en alle uitbreidingen voor http zouden ook door intermezzo gebruikt kunnen worden. Als voorbeeld worden bijvoorbeeld beveiligde (SSL/TLS toch?, heb er niet zoveel verstand van) verbindingen genoemd.
- instabiel (de perl versie die ik het laatste probeerde crashte bij te veel updates / grote files)
De eerdere versies waren inderdaad geschreven in perl, omdat het daarin makkelijker was om verschillende update manieren te testen. Tegenwoordig is de server in C (of 't daarmee stabieler wordt is een tweede natuurlijk ;)).

Als ik die intermezzo pagina hier geladen zou krijgen, had ik wat quotes gehad om mijn woorden te verduidelijken/ondersteunen...

[ Voor 0% gewijzigd door _Squatt_ op 25-10-2002 01:34 . Reden: ugh! niet gedronken, toch typo's ;) ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Pagina: 1