[ALG] Online software verkopen (shareit.com)

Pagina: 1
Acties:

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Internet is voor software auteurs een zeer mooi medium, omdat er "makkelijk" software verkocht kan worden aan een gigantisch publiek, zonder dat je product in de schappen hoeft te liggen.

Nou heb ik zelf ook een a twee programma's waarbij het me leuk lijkt om die als shareware te verkopen.

Nou was ik dit van plan te doen via www.shareit.com, waar de policies en fee's niet eens zo beroerd zijn, en het bedrijf komt uit Duitsland, dus toch in zekere zin "dichterbij" dan Amerika.

Maar, voordat ik me hier wou registreren vroeg ik me af of

1) Iemand anders al ervarin met shareit.com had, of een andere variant van zo'n shareware site.

2) Hoe het zit met belasting enzo (iemand enig idee?). Ik vroeg me af of ik het zou moeten aangeven als 10x iets verkocht is, dat ik daar bijvoorbeeld $50 (of Euro) mee maak.. en dat ik daar alsnog belasting over moet betalen?

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-07 16:44
Klus je eigen winkeltje zou ik zeggen.

Op dit moment ben ik ook met iets dergelijks bezig, en in mijn geval is het zelf draaien van een servertje goedkoper dan het hosten bij xyz.

Mijn producten zijn wel alleen voor de Nederlands (en misschien later Europese) markt.

Omdat je maar twee producten hebt, is 'n snel 'n simpele site opgezet. Hier kunnen mensen dan je software downloaden, en dan via email of 'n webform registeren voor een volledige versie. ( Ik weet niet hoe je je software tegen piracy beveiligd hebt? )
( Ik ben te huur ;-) )

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 21:52
Ariejan schreef op 24 oktober 2002 @ 19:15:
[..]

( Ik weet niet hoe je je software tegen piracy beveiligd hebt? )
( Ik ben te huur ;-) )
Lees dit maar eens als je programma's op Windows draaien :)

Verwijderd

Ik denk dat het 41.6C.6D.61.72 meer gaat om het afhandelen van de financiële transacties (credit card betalingen etc.) dan om de presentatie van z'n software op een site.

Wat betreft de eerste vraag: Ik heb zelf ShareIt ook gebruikt om software te verkopen en het werkt prima. Let op: je krijgt pas uitbetaald als er meer dan 50$ gestort is.

Je kan ook nog kijken naar bijv. PayPal, dat zie je ook steeds vaker als optie bij het betalen van shareware.

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Mja, maar bij paypal heb je juist credit cards nodig :). Geef my maar gewoon wire transfer zoals bijv Western Union.

Maar ben je nog dingen tegen gekomen dat je dacht "oh!?" ?, en heb je verder nog iets met belastingen gedaan, of niet?

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:11

johnwoo

3S-GTE

MisterData schreef op 24 oktober 2002 @ 19:25:
[...]

Lees dit maar eens als je programma's op Windows draaien :)
Het klinkt idd interessant voor registratie-info toepassingen (ik ben hier zelf ook wat informatie over aan het vergaren), maar het feit dat het niet beschikbaar is op FAT is dan toch wel een groot manco; ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik maak programma's die ook van FAT moeten kunnen draaien ;)

Meer informatie over manieren om registratie-info (secure) bij te houden is welkom :) Iemand nog interessante links?

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Met ShareIt heb ik geen problemen ondervonden.
Voor je vraag over belasting: zie bijv. dit topic [rml][ ALG] Commerciele software exploitatie.[/rml]

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26

Tomatoman

Fulltime prutser

41.6C.6D.61.72 schreef op 24 oktober 2002 @ 19:09:
2) Hoe het zit met belasting enzo (iemand enig idee?). Ik vroeg me af of ik het zou moeten aangeven als 10x iets verkocht is, dat ik daar bijvoorbeeld $50 (of Euro) mee maak.. en dat ik daar alsnog belasting over moet betalen?
Geld verdienen aan je hobby
In Nederland bestaat jurisprudentie over dit onderwerp. Er is een keer een gerechtelijke uitspraak geweest over een amateurfotograaf die wat geld verdiende met het fotograferen van een bruiloft. De uitspraak was als volgt. De belastingdienst dient de verdiensten als een belastingvrije onkostenvergoeding voor je hobby te beschouwen zolang je aan het eind van het jaar meer geld hebt uitgegeven aan je hobby dan je ermee hebt verdiend. Voor de fotograaf betekent dat dat hij best 100 euro mag ontvangen voor de trouwerij, als hij in dat jaar voor meer dan 100 euro aan filmrolletjes (dat zijn ouderwetse memory sticks ;)), lenzen en andere camerarommel heeft uitgegeven. Verdient hij meer dan zijn hobby hem kost, dan is hij kennelijk een professional en moet hij belastingaangifte van zijn inkomsten doen. Tot zover de wettelijke feiten.

Geld verdienen met shareware
Mijns inziens betekent dat dat je best een paar honderd euro belastingvrij mag verdienen met zelfgeschreven shareware. Je bent aan je hobby (programmeren) immers veel meer kwijt: afschrijving van je computer, boeken, softwarelicenties.

Als iemand mijn redenering over shareware gefundeerd kan bevestigen of corrigeren, hoor ik dat graag.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1