Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 18:30:
niet echt erg, wellicht dat je cooler nu de ander kant op draaid.
Ja hoor, en hij koelt niet meer maar verwarmtVerwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 18:30:
Het maakt dus *niets* uit.
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Fans kunnen niet eens de ander kant opdraaien, en hoezo zou een fan de andere kant opdraaien als je een potmeter gebruikt op een ander stuk circuit?Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 18:30:
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Verwijderd
welnee, dat zou alleen logisch te denken zijn als je de stroom omdraaid, dus de + van de fan op de aarde van de voeding, maar dan doen de meeste fannetjes het helemaal niet.Sn3akz schreef op 24 oktober 2002 @ 18:31:
[...]
O ja?? Als ik aan de - verhoogde weerstand heb ipv aan de + draait de fan dan de andere kant op?? Grappig.. wist ik niet
(if you snap what i mean
Goh, ik zou zeggen dat 'ie niet de andere kant opdraait omdat 'ie in beide gevallen hetzelfde voltage krijgt3lmowww schreef op 24 oktober 2002 @ 23:24:
maakt niet uit hoor... en je fan gaat de andere kant niet opdraaien, omdat et zeer waarschijnlijk een brushless type is, waarbij alles via HALL sensoren gepositioneerd word, die helaas niet bij omgekeerde polariteit werkn...
(if you snap what i mean)
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Ik denk idd dat het een voordeel is aangezien je frame ook aan de min-pool van je voeding verbonden is, dus als die tegen elkaar komen gebeurt er niksxychix schreef op 24 oktober 2002 @ 18:15:
perongeluk heb ik mijn potmeter tussen de - van de fan en de - van de voeding gesoldeerd. ipv tussen de 12+ en de + van de fan. kan dit kwaad ? (hij werkt wel naar behoren)
bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat kortsluiting uitgesloten is...want - en frame kan toch geen kortsluiting geven ?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Nou goed ik heb ff snel m'n word bestandje opgeslagen als htm bestand, op mijn eigen trage server, http://pierre-oord.mine.nu/energie.htm
hier staat een tabeletje, waarin staat hoe volt en ampere enz. in elkaar zit. Misschien dat dit duidelijk maakt dat het niets maar ook niets uitmaakt waar je die potmeter ofzo neerdonderd.
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Verwijderd
Zo lastig is het toch niet? Als je alle overbodige tags weghaalt en alle <> door [] vervangt krijg je dit:pierre-oord schreef op 25 oktober 2002 @ 17:07:
(moeilijk moeilijk tabellen moeilijk)
| Grootheid | Symbool | Eenheid | Betekenis |
| Lading | Q | Coulomb (C) | Is lading. Een coulomb houdt J vast en geeft die af. |
| Stroomsterkte | I | Ampère (A) | Hoeveel C in 1 sec. |
| Energie | E | Joules (J) | Hoeveelheid energie |
| Spanning | V | Volt (V) | Hoeveel joule per coulomb |
| Vermogen | P | Watt (W) | Hoeveel energie er nodig is per seconde. (hoeveel joule / sec) |
| Weerstand | R | Ohm (Ω) | Hoe moeilijk stroom door iets loopt. |
tja het is een veel gemaakte denkfout,
waar de weerstand moet worden opgenomen in een stroomkring,
de fout heeft waarschijnlijk als oorzaak dat in de meeste simpele schematjes de weerstand aan de voedingskant is aangesloten.
okee, ik ga eens studerenRataplan schreef op 25 oktober 2002 @ 18:24:
[...]
Zo lastig is het toch niet? Als je alle overbodige tags weghaalt en alle <> door [] vervangt krijg je dit:
Grootheid Symbool Eenheid Betekenis Lading Q Coulomb (C) Is lading. Een coulomb houdt J vast en geeft die af. Stroomsterkte I Ampère (A) Hoeveel C in 1 sec. Energie E Joules (J) Hoeveelheid energie Spanning V Volt (V) Hoeveel joule per coulomb Vermogen P Watt (W) Hoeveel energie er nodig is per seconde. (hoeveel joule / sec) Weerstand R Ohm (Ω) Hoe moeilijk stroom door iets loopt.
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Verwijderd
Maar waar ik me zorgen over maak is de hoeveelheid Ampère die door de kring zal gaan als je je potmeter zo heb gezet dat de stroom door de kring maximaal is. Kan deze potmeter die stroomsterkte wel aan?? Zoniet, dan is binnen niet al te lange tijd uitgebrand. Als je je potmeter zo zet dat de weerstand hoog is, dan zal er natuurlijk weinig stroom door de kring vloeien. Zal de potmeter wel aankunnen. Maar er zit ergens een punt dat je weerstand relatief gezien hoog is en dat de stroom ook wel hoog is. Op dit punt wordt er (veel) vermogen opgenomen door de weerstand ( P=I^2 x R). Ik heb al vele malen gezien dat bij klein potmeters, maar ook bij potmeters die tot 10A kunnen regelen, het geheel een korte lichtflits produceert.
Misschien is het handig om een vaste weerstand in serie te plaatsen met de potmeter. Maar je kan ook een simpel transistor schakelingetje bouwen. Zodat je met je potmeter je transistor open stuurt en de transistor de stroom door je fan regelt.
Ik heb bij de electro boer precies uitgelegd waar ik de potmeter voor moest hebben. Hij adviseerde me deze.Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 13:49:
Maar de potmeter staat dus in serie met de fan. Dan maakt het niets uit waar in de stroomkring je je weerstand plaatst. De stroomsterkte zal overal gelijk zijn.
Maar waar ik me zorgen over maak is de hoeveelheid Ampère die door de kring zal gaan als je je potmeter zo heb gezet dat de stroom door de kring maximaal is. Kan deze potmeter die stroomsterkte wel aan?? Zoniet, dan is binnen niet al te lange tijd uitgebrand. Als je je potmeter zo zet dat de weerstand hoog is, dan zal er natuurlijk weinig stroom door de kring vloeien. Zal de potmeter wel aankunnen. Maar er zit ergens een punt dat je weerstand relatief gezien hoog is en dat de stroom ook wel hoog is. Op dit punt wordt er (veel) vermogen opgenomen door de weerstand ( P=I^2 x R). Ik heb al vele malen gezien dat bij klein potmeters, maar ook bij potmeters die tot 10A kunnen regelen, het geheel een korte lichtflits produceert.
Misschien is het handig om een vaste weerstand in serie te plaatsen met de potmeter. Maar je kan ook een simpel transistor schakelingetje bouwen. Zodat je met je potmeter je transistor open stuurt en de transistor de stroom door je fan regelt.
De potmeter staat ietsje dicht (wat meteen in een VEEL langzamere fanspeed resulteerd).
Hij blijft ook zo staan
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Hoe verzin je hetVerwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 18:30:
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Verwijderd
dan heb je niet de goede waarde....xychix schreef op 26 oktober 2002 @ 13:54:
[...]
Ik heb bij de electro boer precies uitgelegd waar ik de potmeter voor moest hebben. Hij adviseerde me deze.
De potmeter staat ietsje dicht (wat meteen in een VEEL langzamere fanspeed resulteerd).
Hij blijft ook zo staan