Moederbordgeluidchip gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• snarf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 15:48
Binnenkort koop ik een nieuwe pc. Nou vind ik geluid uit een pc best belangrijk, maar het hoeft geen top of the top te zijn. Ik hang er waarschijnlijk een paar 2.1 boxen van ongeveer € 50 aan.

Nou zijn er moederborden met een geluidchip die SoundMAX Digital Audio System* (bijv. een aantal Asus moederborden). Kan ik deze onboard chip gebruiken of is het toch verstandig te kiezen voor een losse geluidskaart en waarom zou dat verstandiger zijn :?

Welke geluidskaart zou dan verstandig zijn aan te schaffen?

*SoundMAX Digital Audio System can output 5.1 channel surround sound and features state-of-the-art DLS2 MIDI synthesizer with Yamaha DLSbyXG sound set, 5.1 Virtual Theater™ and supports all major game audio technologies including Microsoft DirectX™ 8.0, Microsoft DirectSound 3D™, A3D, MacroFX, ZoomFX, MultiDrive 5.1, A3D and EAX.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 22:05
meestal geven de onboard chippies toch best een goed geluid .. alleen wil je echt beter geluid moet je er misschien een audigy ofzo in doen

Verwijderd

De gemiddelde pc gebruiker merkt verschil in geluid toch nooit.
Dus waarom een aparte kaart?
Als er maar herrie uit komt.... toch?

Verwijderd

probeer eens een hercules fortissimo 3 7.1 is nie duur en klinkt veel beter dan een sounblaster (ruiszooi)

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 19:54
Als ik jou was zou ik het gewoon eens met dat onboard geluid proberen. Ik gebruik dit zelf ook en het bevalt prima! Mocht het jou niet bevallen, dan kun je er altijd nog 1 bijkopen!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 22:34

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Tja, mijn ervaring met een onboard geluidschip is goed...
Ze lullen wel eens over cpu gebruik enzo, nooit iets van gemerkt, ruis valt ook wel mee behalve met zachte nummers en een hoog volume :) [dûh]

Verder hoor ik geen verschil tussen een SB 128pci en m'n onboard AC'97 chippie...

Dus als je er geen geld aan wil uitgeven zouk het niet doen, en anders kun je altijd nog los een kaartje kopen/...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Op mijn Asus A7V333 zit zo'n onboard C-media geluidschip. Ik moet zeggen dat het geluid best goed is, ook is het 6 kanaals dus dat is ook mooi meegenomen.
Ik heb nog geprobeerd om er een Hercules Muse XL in te doen maar die vond ik zelfs minder klinken.

Ik zou het gewoon proberen, je kunt er altijd nog een los kopen en er bij zetten.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
Ik heb zelf een Audigy én een onboard C-Media chip. Ik moet zeggen dat het geluid van de onboard chip prima klinkt. Hij ruist iets meer dan de Audigy bij vol volume, maar dat kun je waarschijnlijk bij een gewone 2.1 speakerset echt niet horen.

Dato DUO synth voor twee

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 21:50

Shunt

Boe

ik weet een ding de sound chips van asus op de A7V series ZUIGEN eerlijk waar wat een kut geluid
als je ful load had ging het kraaken en glitchen echt mega iritant
ik zou gaan voor een goede soundkaart

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 20:51

Frits Flits

SOUND! Designer

Een onboard geluidschip heeft wel meer power van je CPU nodig.

specs

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 21:34

ErA

Mijn ervaring van geluidskaart Vs. Onboard, is dat een losse geluidskaart het ook altijd voor elkaar krijgt iets meer tegelijk te doen. Ik bedoel werkelijk alles door elkaar, spel, wmp, winamp etc etc.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 17:03

DJT

Die SoundMax chip heb ik ook op m'n P4PE. Klinkt prima en gebruikt evenveel CPU-tijd als m'n oude XFire1024, bijna niets dus...

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10
Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 17:50:
Op mijn Asus A7V333 zit zo'n onboard C-media geluidschip. Ik moet zeggen dat het geluid best goed is, ook is het 6 kanaals dus dat is ook mooi meegenomen.
Ik heb nog geprobeerd om er een Hercules Muse XL in te doen maar die vond ik zelfs minder klinken.
LOL, dat lijkt me stug >:) Op dat Asus A7V333 moederbord zit exact dezelfde chip als op die Hercules Muse, de C-Media 8738. Veel verschil kan er dus niet zijn.

On-topic. Veel onboard sound oplossingen zijn tegenwoordig van redelijke kwaliteit. De C-Media 8738 doet 't bv helemaal niet slecht. Ondersteunt EAX 1 en 2, Sensaura 3D geluid, etc. Gebruikt maar een paar procentjes meer CPU als een bv een Hercules Fortissimo met een Cirrus Logic SoundFusion CS4624. Met zo'n ding onboard zie ik geen reden om er een andere geluidskaart erbij te zetten. Of je moet een optische uitgang willen hebben of zo.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 21:50

Shunt

Boe

geloof me de c-media chip zef zuigt gewoon zwaar
ik heb namelijk de pci kaart variant hier van ook nog liggen :+
wees slim en neem een echte geluids kaart :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Shunt schreef op 24 oktober 2002 @ 21:21:
geloof me de c-media chip zef zuigt gewoon zwaar
ik heb namelijk de pci kaart variant hier van ook nog liggen :+
wees slim en neem een echte geluids kaart :P
Dat is ook mijn mening :)
Heb het vaak bij mensen afgeraden.. en vond het prachtig om te zien hoe blij die mensen waren als ze een _goeie_ sound-card hadden gekocht met Dolby poep erbij :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ErAdiCToR schreef op 24 oktober 2002 @ 20:22:
Mijn ervaring van geluidskaart Vs. Onboard, is dat een losse geluidskaart het ook altijd voor elkaar krijgt iets meer tegelijk te doen. Ik bedoel werkelijk alles door elkaar, spel, wmp, winamp etc etc.
Dat hangt van de drivers+systeem parameters af, niet van je soundcard.

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 00:34:
[...]
Dat is ook mijn mening :)
Heb het vaak bij mensen afgeraden.. en vond het prachtig om te zien hoe blij die mensen waren als ze een _goeie_ sound-card hadden gekocht met Dolby poep erbij :)
Dolby poep zeker alleen voor films?

of ook voor muziek?.... bleh!!!! ... :'( ach ja, niet iedereen weet hoe 't zou moeten.

Alles kan stuk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb hier een Terratec Xfire1024 en een C-Media 8738 dingetje van Safeway. Op mijn stereosetje hoor ik geen verschil tussen deze twee en de onboard sound van mn ECS K7S6A.
Voor het gros van de mensen is onboard sound gewoon voldoende.

Verwijderd

Heb verschillende PC's met verschillende geluidskaarten en ik merk eerlijk gezegd geen verschil tussen AC'97 onboard en de dure kaarten.
Probeer het gewoon uit, je kan altijd nog een geluidskaart kopen.
Pagina: 1