cmos wordt reset steeds, ook met nieuwe batterij

Pagina: 1
Acties:

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Zoals de titel al weergeeft. Ik heb hier een systeem met een Epox 8KHA+ erin die steeds de datum en tijd vergeet.
Ik heb er al een nieuwe batterij in gezet (ja die is 100% zeker goed) maar nog steeds vergeet hij de instellingen.
De cmos jumper staat ook goed ingesteld.

Zou het aan de voeding kunnen liggen? Weet er iemand een andere oorzaak misschien?

(shit, de titel is een beetje krom, kan iemand die even aanpassen a.j.b.?)

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Rene59 schreef op 24 oktober 2002 @ 15:35:
Zoals de titel al weergeeft. Ik heb hier een systeem met een Epox 8KHA+ erin die steeds de datum en tijd vergeet.
Ik heb er al een nieuwe batterij in gezet (ja die is 100% zeker goed) maar nog steeds vergeet hij de instellingen.
De cmos jumper staat ook goed ingesteld.

Zou het aan de voeding kunnen liggen? Weet er iemand een andere oorzaak misschien?

(shit, de titel is een beetje krom, kan iemand die even aanpassen a.j.b.?)
Maakt de baterij wel goed contact met mobo ?
En je weet zeker dat de jumper(s) goed staan ?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jumper per ongeluk op externe batterij staan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rene59
Weezer-DC: Ik zal het nog eens voor de 20e keer checken ;)

The_Eagle: Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar zou die jumper moeten zitten, want volgens mij ben ik die niet tegengekomen in de handleiding.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoek op CMOS Reset jumper, CMOS Clear jumpet, BIOS Clear, etc..etc.. Heet meestal JP1 :)

• Rene59
Ja duh, zo ver was ik 10 jaar geleden ook al... ;)
Volgens mij heeft The_Eagle het over iets anders, of ik begrijp hem verkeerd, of ik begrijp jou verkeerd BalusC.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als de CMOS Clear jumper op de 'reset' stand staat, dan onthoudt de BIOS de instellingen niet wanneer je de computer afsluit, want dan is de BIOS niet meer met de batterij verbonden..

• Rene59
Als hij op die stand staat gaat de pc niet eens aan... dus dat is het niet. Maar ik heb die jumper al meerdere keren gecontroleerd hoor. :)

• Rene59
Ik zie nu dat de voeding maar 200 Watt is.
Zou het daar aan kunnen liggen, of heeft dat er niets mee te maken? Het systeem werkt verder gewoon prima.

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 20:06

tomvleeuwen

Whiee!

in principe heeft je pc geen batterij nodig zolang de stekker in het stopkontakt zit. Als hij dus ook de instellingen vergeet terwijl de stekker er in zit, ligt het niet aan je batterij

Online LED calculator

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 11:20
Ik heb hetzelfde gehad en ook tig keer die jumper nagelopen. Niewe batterij maakte niks uit. Uiteindelijk bleek de jumper dus wel verkeerd te zitten. Ik was gewend aan een 2 pins 'slot' waar de jumper op moest zitten wanneer je wilde resetten. Mijn huidige moederbord heeft een 3 pins 'slot'. De jumper op de onderste 2 pinnen zorgt voor een reset en de jumper op de bovenste 2 pinnen zorgt voor gesloten stroomkring van batterij en biosgeheugen zodat alles bewaart blijft. kijk dus ff die jumper hierop na.

[ Voor 0% gewijzigd door - peter - op 24-10-2002 18:40 . Reden: spelfouten, woordfouten :) ]

Pagina: 1