[EL] Max. wattage electiciteitsdraad

Pagina: 1
Acties:
  • 39.726 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-06 16:41

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Ik heb hier huis-tuin-keuken tweepolig draad (2*0.75 mm2) en nou wil ik weten hoeveel Watt je hier max. aan kan hangen.

Ik weet dat hier een berekening voor is maar ik kan het nergens terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06-2024
Waar wil je m voor gebruiken? Als je in staat bent kan je in de Farnell, de Conrad of whatever een vergelijkbare kabel opzoeken en kijken wat die mag hebben

if you're gonna be dumb you gotta be though

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Loop ff naar de Gamma ofzo en kijk daar wat een dergelijke draad kan hebben. Er kan in ieder geval niet meer dan 16A x 230V = 3680 Watt doorheen want dan springt je zekering })

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AB2ND
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01 21:45

AB2ND

Vonkenboer

ik heb net zon draad van de gamma gehaald
zal ff kijken wat er door heen mag
moment....

Specs ][ [DPC] rc5-72 stats ][ 7758 3D Marks 2001 compare url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 15:29
als ik me goed herinner, is dat geschikt vor zo'n 10 Amp.
Hoe je berekent wat de weerstand is is ook nog wel te doen, maar hoveel weerstand dat dan mag zijn, voor een bepaalde stroom, weet ik niet (dus hoeveel vermogen er in de kabel verstookt mag worden per meter)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-06 12:47

job

TD-er schreef op 24 oktober 2002 @ 15:26:
als ik me goed herinner, is dat geschikt vor zo'n 10 Amp.
Hoe je berekent wat de weerstand is is ook nog wel te doen, maar hoveel weerstand dat dan mag zijn, voor een bepaalde stroom, weet ik niet (dus hoeveel vermogen er in de kabel verstookt mag worden per meter)
in dat geval 10 amp * 230 volt = 2300 watt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AB2ND

AB2ND

Vonkenboer

heb ff geken en er mag 1200 watt doorheen (volgens de doos)
kwenie wat je er mee wilt gaan doen maar t lijkt me wel genoeg
suc6 ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

door 0.75mm2 kan iig niet zoveel als je 't langdurig gebruikt...

2,5mm2 heeft 16A als max
1,5mm2 heeft 10A als max
0,75mm2 heeft 6A als max
is mij altijd als vuist regel vertelt.

het vermogen is P = U x I
dus voor 0.752 is dat 220x6 dus 1320 max...

ja ga uit van 220 voor deze berekeningen want de 230 is later doorgevoert... en zit binnen de 10% marge maar is van voor de kabeldikte standarisering... :)

dit vermogen maximale geld eigenlijk alleen als de kabel in koele lucht zit en recht is...

heb je het voor een stukkie opgewonden dan zit je aan een maximale belasting van 50%..
dan kan door door jouw 0,752 maar 670W
is het in die ruimte warmer dan 30 graden moet je het vermogen ook naar beneden brengen...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 29-06 12:47

job

Duur schreef op 24 oktober 2002 @ 15:36:
door 0.75mm2 kan iig niet zoveel als je 't langdurig gebruikt...

2,5mm2 heeft 16A als max
1,5mm2 heeft 10A als max
0,75mm2 heeft 6A als max
is mij altijd als vuist regel vertelt.

het vermogen is P = U x I
dus voor 0.75 is dat 220x6 dus 1320 max...

ja ga uit van 220 voor deze berekeningen want de 230 is later doorgevoert... en zit binnen de 10% marge maar is van voor de kabeldikte standarisering... :)
kom je toch mooi in de buurt van wat alibabba zei
10% eraf = 1188

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

damster schreef op 24 oktober 2002 @ 15:39:
[...]

daarom is het ook een vuistregel :)

(en zijn de diktes en zekeringswaardes mooie getallen zoals je ze in de handel kunt vinden)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AB2ND

AB2ND

Vonkenboer

damster schreef op 24 oktober 2002 @ 15:39:
[...]

10% eraf = 1188
tja de doos liegt niet ... hooguit de makers >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Door de draad gaan geen Watts, de dikte van de draad zegt alleen iets over de belasting die er op aangesloten mag worden bij een bepaald voltage.

Het gaat om de stroom door de draad, en bij 12V zal het vermogen van het aangesloten apperaat dus een stuk lager zijn dan bij 230V.

Dat op de verpakking van de draad over Watts wordt gesproken is omdat men er wel vanuit gaat dat er aan de andere kant een stekker wordt geschroeft die in die varkensneus in de muur wordt geprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 08:13
Dus over een kabel van 1 meter kan net zoveel stroom als eentje van 100 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68451

Extremiel schreef op 24 oktober 2002 @ 16:26:
Dus over een kabel van 1 meter kan net zoveel stroom als eentje van 100 meter?
ja, maar je moet wel bedenken dan als je een kabel hebt van 100 meter dan hou je aan het einde niet hetzelfde voltage over als wat je er in stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8145

Anoniem: 68451 schreef op 24 oktober 2002 @ 16:33:
[...]

ja, maar je moet wel bedenken dan als je een kabel hebt van 100 meter dan hou je aan het einde niet hetzelfde voltage over als wat je er in stopt.
Tuurlijk wel, moet je alleen het voltage wat opkrikken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjanC
  • Laatst online: 27-06 16:44
fok, daar was een berekenig voor...

lengte van de kabel x dikte x nogwat (0,00175 ? voor koper?)

zoiets, is ook al 5 jaar gelede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Laatst online: 27-06 16:44
Anoniem: 8145 schreef op 24 oktober 2002 @ 16:36:
[...]

Tuurlijk wel, moet je alleen het voltage wat opkrikken
dan hou de alleen minder voltage over aan het einde :)

je hebt altijd een verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Dus iets van 1200W maximaal ?

Ik wil er in de keuken een koelkast en een paar lampjes (100W max. totaal) op aan sluiten dus dat moet te doen zijn toch ?

Ik heb nog wel dikkere kabel maar dit is veel makkelijker weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61398

GoT; Voor al uw vragen over doe het zelven! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divide.By.Zero
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02-2018
Je zegt dat je een 2-aderige kabel hebt.
Zou je die koelkast in de keuken niet aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Ik weet niet of aarden zin heeft in dit geval, koelkast staan meters van water vandaan en ik heb een aardlekschakelaar.

Het punt is dat als ik driepolig draad wil gebruiken dat ik in het aanrechtblad moet gaan boren en tweepolig past er precies achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

PaPa schreef op 24 oktober 2002 @ 16:51:
Dus iets van 1200W maximaal ?

Ik wil er in de keuken een koelkast en een paar lampjes (100W max. totaal) op aan sluiten dus dat moet te doen zijn toch ?

Ik heb nog wel dikkere kabel maar dit is veel makkelijker weg te werken.
in de keuken zou ik vanwege de veiligheid nooit minder als 1,5mmsup]2[/sup] gebruiken.

Stel dat de kabel, lamp of het apparaat kapot gaat... de aard-draad moet dan wel zoveel stroom kunnen afvoeren dat of de aardlek, of de zekering in werking treden...

en bij 0,75mm2 kan dan de weerstandswaarde net te hoog zijn voor een goede werking van de zekering of aardlek.

dit is bij 1 metertje nog niet het geval maar bij 10m zeker een zeer groot risico.

in een ruimte waar water te vinden is, is bezuinigen op electrisch matrieel gewoon dom. Als je echter van elektro boogie houd moet je het vooral doen... maar imho is dat hetzelfde als door een bochtig bosweggetje 250+ km/h rijden... vroeg of laat vallen er doden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 18:59

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

pff en een koelkast kan aardig wat stroom vreten hoor zeker als het een ouder type is met een vriezer.. ik zou het zekere voor het onzekere nemen strax wordt je kabel te warm-> kortsluiting -> stop eruit -> en dan heb je rottend vlees,groente, kaazzzz :D etc etc.. das ook niet echt alles....

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat soort dingen moet je niet op bezuinigen, ook niet qua arbeid.
't geeft ook een beter gevoel als je het goed en volgens de regels hebt gedaan.

Je hoeft btw niet op de aardlek te vertrouwen als de behuizing van de koelkast spanning voert en het ding op kunststof voetjes staat, een aardlekschakelaar gaat er alleen uit als de uitgaande en inkomende stroom niet gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58315

Normaal is het de regel dat voor stopcontacten ( dus waar je koelkast op komt ;) )
2.5mm² gebruikt wordt.
Voor verlichting moet 1.5mm² worden.

Kvind 0.75mm² wel een beetje zeer weinig hoor :/ .

[quote]PaPa schreef op 24 oktober 2002 @ 17:12:
Ik weet niet of aarden zin heeft in dit geval, koelkast staan meters van water vandaan en ik heb een aardlekschakelaar.

Het is niet omdat het ver van water staat je geen aarding nodig hebt hoor.
Als er 1 van de 2 stroomdraden je behuizing raakt zal je haar toch recht komen te staan hoor >:) met of zonder water, tenzij je aard dan zal gewoon de lekschakelaar springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
hmmz dacht ik even mooi weg te komen met 2 polig draad :+
Ik wil natuurlijk graag dat het goed gebeurd maar ik vraag me af of het risico niet te verwaarlozen is in dit geval (geen aarde gebruiken dus).

tis niet zozeer de arbeid danwel het feit dat ik dan ik m'n splinternieuw massief houten aanrechtblad moet gaan boren :( het wordt er al met al niet mooier op.

De afstand van prik naar koelkast is 1 meter en het is een nieuwe koelkast met A+ label dus relatief weinig stroom over een korte afstand.

Enfin wat ik ook nog kan proberen is om er een losse aarde-draad bij te vrotten dat past misschien wel zonder te boren :)

het begint een aardig klussen-met-Nico-topic te worden:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 29-06 16:11
Doe nou maar gewoon een stukje mooie 3 aderige kabel, ben je er gelijk vanaf.
Dat rare witte 2ling snoer lijkt ook nergens naar :+

Toepassing tweelingsnoer:

Vast verbonden aan verplaatsbare elektrische toestellen, die niet meer dan 6A openemen.
Niet gebruiken als het snoer wordt blootgesteld aan temperaturen, die hoger zijn dan kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

in een natte ruimte als de keuken ongeaard werken is levensgevaarlijk...

als je wil weten hoe gevaarlijk stroom is, dan moet je maar bedenken dat er jaarlijks 5 tot 10 elektro monteurs sterven, doordat ze ondder stroom zijn komen te staan...

geef die paar euro aan een 3-aderige, voldoende dikke kabel uit... als er dan iets mis gaat doet de verzekering ook veel minder moeilijk...

met stroom moet je net als met gas altijd uitgaan van het worst-case scenario. 't is dodelijk als er iets mis gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61811

Duur schreef op 24 oktober 2002 @ 18:21:
als je wil weten hoe gevaarlijk stroom is, dan moet je maar bedenken dat er jaarlijks 5 tot 10 elektro monteurs sterven, doordat ze ondder stroom zijn komen te staan...
weet je hoe gevaarlijk het beroep chauffeur (taxi/bus) dan is? check is et totaal aantal verkeersdooien en bekijk dan hoe veel langer zon chauffeur op de weg is, denk dat aan dat beroep heel wat meer dan 10 sterven, maar dat even terzeide.

ontopic:
het had toch juist te maken met de stroomsterkte (t aantal ampere door de draad)
gewoon even de weerstand meten en kijken hoeveel voltage erop komt te staan. wattage van het aan te sluiten gebeuren delen door het voltage om zo de stroomsterkte te weten te komen
dan P=i*i*r, waarbij P het vermogen van de draad zelf is, dus de warmte die het in totaal afgeeft. dus de warmte steigt exponentieel ten opzichte van de stroomsterkte.
vermogen van de draad delen door de lengte en je weet hoeveel warmte de draad afgeeft per lengtemaat. dan kijken of het extreem veel is, of dat het wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
een koelkast aan 0.75 gaan knopen is een heel slecht id ...
Zo'n motor trekt echt een enorme aanloopstroom (let maar eens op je verlichting als je koelkast start)
en als je motor zou blijven hangen vraag ik me af wat er als eerste opgeeft, de thermische beveiliging in je koelkast of het 0.75 draadje ..

dat zonder aarde proberen is nog veel dommer ... for obvious reasons

en ALS er wat zou gebeuren en de verzekering komt je hobby werk tegen kun je enige vorm van uitbetaling echt wel vergeten

Dat nog ff afgezien van het feit dat het helemaal niet mag !

het verste wat je mag gaan tegewoordig is xmvk gebruiken en die met spijkerklips tegen de muur rammen (dat mag nog niet zo lang btw)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61811 schreef op 24 oktober 2002 @ 19:55:
[...]

weet je hoe gevaarlijk het beroep chauffeur (taxi/bus) dan is? check is et totaal aantal verkeersdooien en bekijk dan hoe veel langer zon chauffeur op de weg is, denk dat aan dat beroep heel wat meer dan 10 sterven, maar dat even terzeide.

ontopic:
het had toch juist te maken met de stroomsterkte (t aantal ampere door de draad)
gewoon even de weerstand meten en kijken hoeveel voltage erop komt te staan. wattage van het aan te sluiten gebeuren delen door het voltage om zo de stroomsterkte te weten te komen
dan P=i*i*r, waarbij P het vermogen van de draad zelf is, dus de warmte die het in totaal afgeeft. dus de warmte steigt exponentieel ten opzichte van de stroomsterkte.
vermogen van de draad delen door de lengte en je weet hoeveel warmte de draad afgeeft per lengtemaat. dan kijken of het extreem veel is, of dat het wel meevalt.
Gewoon ff de weerstand meten van de draad?

Wat dacht je dan te meten?

Zelden zo'n warrig verhaaltje gelezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58458

mail gewoon ff naar zo'n pc boer die boeren kunnen je die informatie wel vertrekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Hoe wil een pcboer dat nou weten ?

Er is een groot verschil tussen een pcboer en een electricien hoor ....

maar ik geloof dat we het er over eens zijn dat 0.75 ongeaard voor een ijskast een slecht id is

Repareren doe je zo.

Pagina: 1