is het waar dat lezen met een cd-rw slecht is?

Pagina: 1
Acties:

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
cd-rw moet cd-r zijn
ik hoorde vandaag iets heel vaags.
klopt het dat het slecht voor een brander is als je die ook gebruikt als normale cd-rom speler?
oke, behalve uiteraard de normale slijtage lijkt mij dat het verder toch niet slecht is voor een brander??

hoe denken jullie hierover?

[ Voor 0% gewijzigd door Shanquish op 24-10-2002 14:50 . Reden: typevoutje in titel ]

Verwijderd

Lijkt mij ook niet nee. Sommige oude gefikte CD's lezen zelfs beter/sneller met mij brander dan mijn DVD speler.

• Rodyman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06-2024

Rodyman

chillend

euh zijn ze daar niet voor gemaakt dan? het zou natuurlijk kunnen dat je cdrw er sneller gaar van wordt omdat ie natuurlijk meer draait enzo..

maar mijn ervaringen zijn dat cdrw's vaak sneller en meer cd's lezen als gewone cd-spelers, dus ik gebruik ook altijd mn cdrw

Verwijderd

Het is zoals jij het zegt. Je hebt normale slijtage, sommige mensen vinden dat zonde van hun "dure" brander...

Verwijderd

Iets gerelateerd: Ik hoorde ergens dat gebrande CD's beter leesbaar zijn in de branders waar ze oorspronkelijk zijn beschreven...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Lijkt me wel. Als de brander een kleine afwijking heeft, zal hij waarschijnlijk met dezelfde afwijking lezen. Zodoende.

Verwijderd

de pctoko hier vertelde mij eens dat een CDROM/CDRW speler zo`n gemiddelde leeftijd van 1 tot 2 jaar haalt bij normaal gebruik :+

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
De laser in een brander heeft maar een beperkte levensduur. Hoe lang dit is, hangt af van de laser zelf en de gebruiksfrequentie. Ook slijt de laser sneller als hij warmer wordt.

Als je een brander dus enkel voor het branden gebruikt voor het branden van CD's dan zal hij erg lang meegaan.
GEbruik je hem ook voor het leven van CDROM's dan wordt de levensduur van je brander korter.
Maar AudioCD's afspelen geeft de meeste belasting omdat dan de laser continue aan staat.
Bij DataCD's gaat ie aan en uit omdat je niet continue aan het lezen bent.

Maar in de praktijk merk je er weinig van. Mijn 2xspeed Philips doet het nog steeds goed, na zo'n 300 cd's gebrand te hebben in 4 jaar. Verder gebruik ik hem overal voor maar niet zo intensief.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Sorry maar jullie hebben allemaal een beetje gelijk, maar:
een cdwriter "slijt" sneller, omdat het loopwerk vele malen zwaarder is dan dat van een normale cdrom speler. Bij het branden beweegt hij nauwelijks, maar als je er cd's mee gaat lezen en hij gaat seeken (op en neer rammen) dan is het natuurlijk te verwachten dat van een (veel) zwaardere kop er eerder slijtage komt dan van een normale cdromspeler.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

m'n oude i8100 HP brander heb ik heel veel gebruikt als gewone lezer (hij was nl sneller dan de gewone :)) en die brandt nog steeds wel goed hor. ok sinds een jaar ong. niet meer omdat die brander in een comp zit die nu voor linux bak speelt en ik in deze comp een plextor 24x10x40A heb zitten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 12:31
dan moet ik maar eens stoppen met die Nero CD Speed Test... kvind t zo'n leuk progje.... kga al me cd's testen...
Pagina: 1