Waarom al die tools, je kunt onder XP (net als in 98SE overigens) gewoon ZELF in je register bij elke resolutie het minimale aantal Herz instellen dat je monitor aankan. Zelf wil ik bijvoorbeeld in alle resoluties op 85 Herz spelen dus wil ik XP vertellen dat dit de minimale refreshrate is die mijn monitor op die resolutie aankan

. Ik zet dit vast in het register. Dan fop je eigenlijk je besturingssyteem

.
De manier: zoek via regedit de sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\\system\\CurentControlSet\\Control\\Class.
in deze sleutel staan verschillende subsleutels.
ga op de eerste subsleutel staan en ga dan met je cursortoets naar beneden, net zolang tot je aan de rechterkant van je regeditor het woord monitor ziet staan.
Bij mij is dat de sleutel:
{4D36E96E-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
In deze sleutel zitten 1 of meerdere subsubleutels, bijvoorbeeld 0000, en 0001 en 0002. In die sleutels(s) zit weer een sleutel "modes". In deze sleutel ga je het instellen. Begin met het wijzigen van de sleutel 0000, als dit achteraf niet blijkt te werken, kun je altijd nog 1 van die andere sleutels wijzigen (0001 of 0002) want dat betekent dan dat die 0000 sleutel niet gebruikt wordt door XP maar dan wordt 1 van die andere sleutels gebruikt (0001 of 0002). Dan doe je later bij 1 van die sleutels gewoon hetzelfde. klik op die sleutel "modes" en maak daarin de sleutels aan waarvoor je je refreshrate vast wil stellen. Bijvoorbeeld, stel dat je bij 1280x1024 een refreshrate wilt hebben van 85 Hz, dan doe je dat als volgt. Maak in die sleutel "modes", een map aan (=sleutel) en noem die "1280,1024" (zonder aanhalingtekens natuurlijk). Maak vervolgens in die map een tekenreekswaarde aan (="string" op z'n engels) en noem die "85.0-85.0,85.0-85.0" (ook weer zonder aanhalingstekens). Dit kun je voor elke resolutie doen.
Als het nou niet werkt, heeft dit verder geen nadelige gevolgen maar dan heb je in de verkeerde sleutel zitten wijzigen, dit heeft verder geen gevolgen (zoals ik al eerder zei, zijn er meerdere sub sleutels in die sleutel met die lange code naam, bijvoorbeeld 0000 of 0001 of 0002 en slechts 1 van die sleutels is in gebruik). Dat is niet erg, dan maak je die sleutels met je resoluties en die tekenreeks waardes gewoon weer aan in 1 van die andere sleutels. (0001 of 0002).
Indien je in je beeldscherminstellingen hebt aangegeven dat alleen die refreshrates weergeven moeten worden die door je monitor ondersteund worden, zie je daar de ref.rate staan die je zojuist hebt ingesteld.
En nee, dit heb ik niet van het internet. Ben al 3 jaar bezig met het bestuderen van het Windows register. En schrijf onder meerdere aliassen, voor verschillende internet sites, artikelen hierover.