Toon posts:

Kernel 2.4.19 rtl8139A RX errors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een kernel upgrade naar 2.4.19 heb ik een probleem met een van de netwerkkaarten die in het apparaat zitten. Dit is een rtl8139A kaartje. Altijd goed gewerkt maar met deze kernel leest de kaart (RX) met met maximaal 100 kb/s en krijg ik errors te zien in ifconfig:

eth2 Link encap:Ethernet HWaddr 00:20:18:89:56:B7
inet addr:128.1.4.9 Bcast:128.1.4.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:199248 errors:3107 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:221832 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:101626023 (96.9 MiB) TX bytes:236865879 (225.8 MiB)
Interrupt:10 Base address:0x6000

Ik kan in cs.helsinki.fi alleen een paar berichten terugvinden van mensen die na het installeren van 2.4.19 helemaal geen RX meer hebben, maar geen oplossingen of patches. Ook in de changelog van 2.4.20-pre11 kan ik geen bugfixes terugvinden die wijzen op dit probleem.

Zijn er hier mensen met hezelfde probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand ??

Verwijderd

Kicken binnen 24 uur wordt niet op prijs gesteld.
Welke module gebruik je voor deze kaart ?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik zal het nooit meer doen. Ik gebruik gewoon 8139too 0.9.25 meegecompiled in de kernel.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Heeft die kaart altijd goed gewerkt en ontstond het probleem onmiddelijk bij het installeren van 2.4.19? Zo niet, dan kan het natuurlijk altijd een ader in de kabel zijn die is gebroken cq beschadigd.

Verder zitten er in 2.4.19 onder 'Network Device Support -> 10/100 Mbit -> Realtek RTL-8139 PCI Fast E.A. Sup.' twee experimentele opties, nl. 'Automatic channel equalization' en 'Better RX Reset'. 'k Heb geen idee of beiden je RX ook echt flink beinvloeden, maar probeer ze desnoods eens uit.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
intoxicated schreef op 24 oktober 2002 @ 17:13:
Heeft die kaart altijd goed gewerkt en ontstond het probleem onmiddelijk bij het installeren van 2.4.19? Zo niet, dan kan het natuurlijk altijd een ader in de kabel zijn die is gebroken cq beschadigd.
Het is gekomen bij het installeren van 2.4.19. Die had ik nodig omdat in 2.4.13 nog een bugje in Reiserfs zat waardoor ik geen 100 GB kon formateren. Het is zeker geen kabel probleem want vanaf drie verschillende hosts (met drie verschillende kabels) gebeurt er precies hetzelfde.
Verder zitten er in 2.4.19 onder 'Network Device Support -> 10/100 Mbit -> Realtek RTL-8139 PCI Fast E.A. Sup.' twee experimentele opties, nl. 'Automatic channel equalization' en 'Better RX Reset'. 'k Heb geen idee of beiden je RX ook echt flink beinvloeden, maar probeer ze desnoods eens uit.
Hmm, ik heb waar ik nu ziet ff geen X maar ik kon toch zweren dat die opties die jij nu opnoemt niet te zien zijn bij een 'make xconfig'. Bij 'make menuconfig' wel.

Anyway thanx!

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 15:35

Slein

NERD

*kick*
Is er ondertussen meer bekend over dit probleem? Hebben jullie een oplossing gevonden?
Ik heb hetzelfde probleem met een Realtek 8139c (E-tech) en kernel 2.2.19.pre17. Ik krijg bakken RX errors. Uploaden naar mijn bak gaat met ongeveer 150KB/s, terwijl ik kan downloaden met 7 MB/s!
Verder heb ik ook het een en ander gelezen over verbindingen die er mee ophouden bij het sturen van veel data, wat verholpen kan worden door ifconfig eth1 down en weer up. Goh, dat heb ik ook!
Ik heb al verschillende kabels, switches en verzendende pc's geprobeerd, en ook verschillende 8139's in verschillende pci-sloten geprobeerd. Ook heb ik nog wat in het BIOS zitten rommelen. Helaas, geen resultaat.
Zowel de 8139too als rtl8139 kernel module geeft deze problemen.

Zou het helpen om een nieuwere kernel te proberen? Gaat dat eenvoudig? (Ik draai nu braaf de Debian Potato die ik van de cd geinstalleerd heb, en mijn kennis reikt niet echt veel verder dan apt-get :) ).

Voor de liefhebbers de uitvoer van ifconfig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
bigapple:/home/slein# ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:20:18:B8:F0:B6  
          inet addr:213.51.88.33  Bcast:213.51.44.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:99535 errors:0 dropped:9 overruns:0 frame:2
          TX packets:70217 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:1104 txqueuelen:100 
          Interrupt:9 Base address:0xef80 

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:08:A1:1A:62:6A  
          inet addr:192.168.0.3  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:270605 errors:1294 dropped:2 overruns:3 frame:0
          TX packets:343561 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100 
          Interrupt:11 Base address:0xef00 

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:3924  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

In 2.4.20 is er een nieuwe config optie bijgekomen: CONFIG_8139_OLD_RX_RESET.

Beschrijving:
The 8139too driver was recently updated to contain a more rapid reset sequence, in the face of severe receive errors. This "new" RX-reset method should be adequate for all boards. But if you experience problems, you can enable this option to restore the old RX-reset behaviour. If unsure, say N.
Schreeuwt erom uitgeprobeerd te worden, lijkt me :)

• Slein

Slein

NERD

Klinkt heel erg sappig. :D
Maar dat gaat dus niet werken op mijn 2.2.19pre17, wel? Is er een foolproof noob-methode om een nieuwe kernel te nemen? Of is dat een kwestie van een dagje stief RTFM en compileerskillz hebben?
Of sla ik de plank volledig mis en bedoel je versie 2.4.20 van de kernelmodule, die ik ergens kan zoeken en stiekem in mijn kernel kan gebruiken? En die optie, is dat een compileeroptie of iets anders??
Dit soort dingen niet weten zuigt. :(

[ Voor 36% gewijzigd door Slein op 23-12-2002 23:04 ]

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41
Ik zou als ik jou was gewoon de 2.4.20 binnenhengelen en die gaan gebruiken.
Dat lijkt me namelijk een stukje makkelijker dan moeilijk te gaan doen met losse modules gaan gebruiken en die dan stevig te gaan modproben en/of insmodden.
Ikzelf heb hier volgens mij geen enkele PC draaien met 2.4.19 (en realtek) dus ik kan je niet uit ervaring vertellen of het hier ook problemen zou (hebben ge)geven.
De 2.4.20 en 2.4.18 geven beiden geen problemen met de realtekjes.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Slein

Slein

NERD

Kan dat makkelijk met apt-get?
En overleeft mijn ipchains dat?

Verwijderd

Nee, de kernel source kun je niet via apt-get binnenhalen, want volgens mij zit 2.4.20 nog niet in debian apt-get, maar downloaden op ftp.nl.kernel.org kan wel.

hier kun je lezen hoe je een kernel compiled op de debian manier (is het makkelijkst): http://www.debian.org/doc...ian-faq/ch-kernel.en.html

Je ipchains overleeft het als je de goede opties kiest tijdens je kernel config, want 2.4.20 ondersteund nog steeds ipchains

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Slein schreef op 23 December 2002 @ 22:54:
Klinkt heel erg sappig. :D
Maar dat gaat dus niet werken op mijn 2.2.19pre17, wel?
Oh, oeps, ik had slecht gelezen. De topicstarter had het probleem toen hij had geupgrade naar 2.4.19... Mijn quote zou dan erg relevant geweest zijn (omdat er blijkbaar in 2.4.19 iets veranderd is aan die driver, waardoor die nieuwe optie in 2.4.20 nodig bleek).

Een upgrade naar 2.4.20 heeft voor jou aardig wat meer voeten in aarde.
Eerst en vooral het volgende: ik zie dat je nog Debian Potato (2.2) draait. Om te beginnen ondersteunt die zo geen 2.4 kernels (Toen Potato uitkwam bestond 2.4 nog niet), dus een 2.4 kernel op Potato draaien kan problemen opleveren.
Ook is Potato verouderd, en is upgraden naar Woody voor de meeste situaties aan te raden.

Wat betreft de kernel: je kunt ook proberen te upgraden naar 2.2.23 (de nieuwste 2.2 kernel). Driverfixes/updates worden nogal eens gebackport naar de 2.2 serie, dus daar maak je wel een kans mee. Bovendien blijft je ipchains firewall zeker werken (met 2.4 waarschijnlijk ook als je ipchains aanzet in de config).

• Slein

Slein

NERD

Ik heb nu de 2.4.18 kernel draaien (voor zover ik nu kan zien redelijk vlekkeloos, alleen modconf geeft geen modules weer?) en ik heb nog steeds de 'asymmetrische upload'. :( Volgende station wordt de 2.4.20 kernel compileren geloof ik...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Slein schreef op 24 December 2002 @ 02:38:
alleen modconf geeft geen modules weer?
Mja, Potato met 2.4 he :)
en ik heb nog steeds de 'asymmetrische upload'. :( Volgende station wordt de 2.4.20 kernel compileren geloof ik...
2.4 heeft twee rtl8139 drivers... 8139too en 8139cp. Welke heb je geprobeerd? Het is mogelijk de moeite om de andere te proberen.
8139too heeft in de kernelconfig ook nog wat sub-opties, misschien helpt het om daarmee te spelen...

• Slein

Slein

NERD

apt-get upgrade heeft mijn modconf weer gefixt. :) 8139cp werkte niet... kennelijk heb ik een 8139c kaart en niet een 8139c+, wat het verschil dan ook moge zijn??
Hier beginnen mijn kernelcompile avonturen ;)

• TD-er
Ik heb nog even gekeken wat ik op de server draai, dat is toch een 2.4.19
In mijn menuconfig staan de volgende dingen aan:
RealTek RTL-8139 PCI Fast Ethernet Adapter support
Support for older RTL-8129/8130 boards

In hoeverre die laatste nodig is weet ik niet, want volgens mij is mijn realtek een 8139c (of D, daar heb ik er 1 van in gebruik)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Slein

Slein

NERD

Dat ik dit post betekent dat het compilen van een nieuwe kernel (a la Balou) gelukt is! En het resultaat is... *drum roll*... geen enkele verbetering. Volgens mij is het zelfs nog erger geworden. Ik moet het nog even proberen met CONFIG_8139_OLD_RX_RESET, maar van de oude methode verwacht ik ook weinig goeds.
Waar ik ondertussen wel achter gekomen ben is dat de RX-errors niet optreden wanneer ik de kaart op 10Mbit zet. Dit zorgt ervoor dat de write-doorvoer enorm verbetert, ook al staat ie niet op 100Mbit. Het zou toch niet zo zijn dat ik TWEE brakke netwerkkaarten of twee brakke kabels heb??
Ik klooi dapper verder.. in ieder geval allemaal bedankt tot zover, het kernelcompilen was inderdaad een groots avontuur :)

Verwijderd

Hangt die machine mischien half-duplex aan het netwerk?

Verwijderd

Een ander (kleine) kans is dat een van de twee kaarten op een andere snelheid staat te brullen als de ander. Het verschil tussen 10 Mbit en 100Mbit is (geloof ik) voornamelijk te zien in de packets, niet in de headers... Een 10 Mbit kaartje ziet een 100Mbit kaartje dus wel, maar begrijpt geen hout van wat ie brabbelt, zogezegd..

Verder heb ik ook wat realtekjes draaien onder 2.4.19 en 2.4.20 (moet die ene nog effe upgraden) zonder dergelijke problemen op 100 Mbit, full duplex. Ze kunnen het dus wel.

Gebruik je dus een hub of switch tussen de machines? Die zou brak kunnen zijn.. Verder heb ik niet 1-2-3 ideeen. Overigens heb je natuurlijk ook nog de mogelijkheid om even een oude kernel erop te knallen en daar even mee te testen?

• TD-er
Ik had van de week ook een probleem met de 2.4.19 (ik dacht dat er een andere kernel op stond) en een realtekje. Ik had qua upload 70 kB/s naar de laptop van Casper (was 10 Mbit PCMCIA kaartje) en met de 2.4.18 kernel die er ook op stond, was het geen probleem (ging met 700 kB/s)
Thuis via de 100 Mbit switch had ik er geen problemen mee.

• Slein

Slein

NERD

Volgens mii-diag stond 'ie op 100baseTx-FD. Full-duplex dus.

Tussen mijn pc's staat een 100mbit elcheapo switch, die ook 10mbit zou moeten kunnen. Hieraan kan het eigenlijk niet liggen, alle andere pc's die daaraan hangen kunnen probleemloos met elkaar praten. Ik heb het ook al op een andere poort van de switch geprobeerd, en zelfs met een andere switch (alhoewel ik aan het testen was door de eerdergenoemde switch heen, maar wanneer er tussen twee switches iets misgaat zou dit niet NA de tweede switch als een RX error worden gemeld, right??).

Wat betreft de kernels, ik heb al kernel 2.2.19pre17, 2.4.18 en een zelfgemaakte 2.4.20 gehad (met CONFIG_8139_OLD_RX_RESET aan en uit, ook de andere opties van 8139too al aangehad), en de RX fouten treden bij al deze kernels op. *handen-in-haar-modus*

Heeft iemand misschien nog creatieve ideeen over BIOS-opties? Het is een erg oud PII-233 mobo met een 440LX chipset, en er zit een sticker met Yakumo op.

• TD-er
het idee wat ik heb, is hier ook al min of meer geopperd...
forceer de boel op half-duplex.
Mocht je toch denken aan BIOS-instellingen, dan zou je ook kunnen kijken of er niet een IRQ-tje gedeeld wordt (lijkt me niet echt een issue, maar goed) je zou de kaart dus nog ff in een ander slot kunnen plaatsen.

Als laatste truukje zou ik zeggen probeer de MTU (de maximale packet-size) wat lager te zetten. dan forceer je kleinere pakketten en dat kan net voldoende zijn.
bijv.
ifconfig eth1 mtu 800
om de MTU van eth1 op 800 bytes te zetten (default is 1500)

't is meer een lapmiddel, maar de moeite van het proberen waard.

• Slein

Slein

NERD

Ik heb de kaart al in een ander slot gestoken. Helpt niet. :(
Wat goed werkt (geen RX-errors): 10baseT-HD en FD
Wat niet werkt: 100baseTx-HD en FD
Ook de mtu op 800 zetten verandert niets.
Dit alles met CONFIG_8139_OLD_RX_RESET aan en uit...

Ik ga mijn hoofd even tegen een muur aan rammen.

• TD-er
Slein schreef op 28 December 2002 @ 15:40:
[..]

Ik ga mijn hoofd even tegen een muur aan rammen.
's goed, maar doe er dan wel iets tussen, ander moet je ook opnieuw de muur witten/schoonmaken.

• Slein

Slein

NERD

Hehe. Ik heb nog wel een mooie Realtek >:)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Heeft het wel ooit goed gewerkt (bijvoorbeeld met Windows)?
Heb je misschien een andere netwerkkaart die je erin kunt zetten om te proberen of dat wel goed gaat?

• Slein

Slein

NERD

Alle windows bakken hier kunnen prima met elkaar praten, voor zover ik kan zien. Een daarvan heeft een kaart die ik omgewisseld heb met die in mijn linux-bak. Op het systeem zelf heb ik nooit windows gedraaid. Is misschien wel een ideetje... de tweede harddisk zou moeten kunnen booten.
Ik zal eens kijken of ik een merk-100mbit kan lenen of kopen. Anders weet ik het ook niet.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, het gaat me erom of die netwerkkaart die nu in je GNU/Linux bak zit ooit goed heeft gewerkt met je huidige netwerk... Zo ja, dan moet het in ieder geval in software op te lossen zijn.

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
Slein schreef op 28 December 2002 @ 15:59:
Hehe. Ik heb nog wel een mooie Realtek >:)
Zo erg is realtek ook weer niet hoor :+

Als het alleen op 10mbp/s goed werkt, zal ik het in de richting van je hub/switch gaan zoeken.

Als al je Realtek kaartjes dit doen op meerdere bakken is er echt iets mis met de hub/switch en niet met de kernel. Ik heb hier meerdere realtek kaarten die allemaal goed werken. Het zijn welliswaar de 8139C kaarten, maar dat nu even terzijde.

Ga eens naar een dosmode en ga eens de diagnostic utilities van de CD/diskette laden op meerdere systemen. Probeer packets te senden naar verschillende pc's en kijk of er dan ook errors optreden.

Als dat het geval is, kan je beter in Network Troubleshooting een topic openen, of een move aanvragen ;)

[ Voor 70% gewijzigd door LollieStick op 30-12-2002 01:33 . Reden: Wat overzichtelijker gemaakt ]

• Slein

Slein

NERD

Deadinspace: ik heb dit probleem dus gehad met twee netwerkkaarten die in een andere (Windows)bak wel goed functioneerden. Het lijkt er dus op dat het een softwareprobleem is, of in ieder geval een systeemspecifiek probleem.

LinuxUser: ik heb vandaag gecontroleerd of het probleem ook optreedt wanneer ik twee pc's direct via een crosskabel verbind. Dat is inderdaad zo; het ligt dus ook niet aan de switch. Als 'testpartner-pc' heb ik ook een andere pc gebruikt, dus daar ligt het ook niet aan.
Ik heb trouwens ook 8139C's.

Verwijderd

hmm ik ben atm debian aan het installen, selecteerde eerst bij 'modules' de rtl8139too module, maar na reboot kreeg ik geen verkeer meer (ping e.d. werkte niet) , toen deed ik het hele proces overnieuw en selecteerde de rtl8139 module, die werkt perfect :) misschien zit er wat bruikbaars bij, misschien helpt dit je helemaal niet succes iig :)

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
Slein schreef op 30 december 2002 @ 02:03:
Deadinspace: ik heb dit probleem dus gehad met twee netwerkkaarten die in een andere (Windows)bak wel goed functioneerden. Het lijkt er dus op dat het een softwareprobleem is, of in ieder geval een systeemspecifiek probleem.

LinuxUser: ik heb vandaag gecontroleerd of het probleem ook optreedt wanneer ik twee pc's direct via een crosskabel verbind. Dat is inderdaad zo; het ligt dus ook niet aan de switch. Als 'testpartner-pc' heb ik ook een andere pc gebruikt, dus daar ligt het ook niet aan.
Ik heb trouwens ook 8139C's.
Zoals ik al zei, ga de diagnostic tool van de fabrikant eens op 2 bakjes draaien. ;)

Probeer met Partition Magic je partities eens te resizen en op de vrije partitie Windows te zetten, zo kun je ook nog kijken of het aan het systeem of de software ligt. Makkelijkst is echter diagnostic tooltje :)

[ Voor 15% gewijzigd door LollieStick op 30-12-2002 16:18 ]

• Slein

Slein

NERD

TD-er is een held: ik had het apparaat geunderclockt (liep op 150 ipv 233 MHz), en daar kunnen die Realteks kennelijk niet zo goed tegen. Heb de bus nu weer op 66 MHz (waarschijnlijk) staan (166 MHz), en de data spuit nu braaf heen en weer. :)
Heb nog wel wat RX errors, maar niet meer zo extreem als eerst.
Het gekke is dat mijn mooie nieuwe zelfgebakken 2.4.20 kernel nu niet meer boot, terwijl mijn ouwe out-of-the-box Potato kernel het nog prima doet. Weird.
_/-\o_

• TD-er
Da's mooi, oftewel jij hebt nog een van die oude PII's die nog een werkende multiplier hadden. (nu 2,5 * 66)

Pagina: 1