blikseminslag in tv-kabel mogelijk??

Pagina: 1
Acties:
  • 551 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-04 12:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
als het onweert trekt mijn pa altijd de kabel stekkers eruit, waardoor dus niet meer geinternet, tv-gekeken, radiogeluisterd kan worden. nu vroeg ik me af of dat wel nodig is. ik bedoel waar kan die bliksem nou inslaan???

niet in een ondergrondse kabel IMHO, en als ie bij ESSENT ofsow in een grote zendmast inslaat heb ik daaar thuis toch geen last van in de vorm van schade??
hoogstens storing, maar daar helpt kabel eruittrekken ook nie voor.

en sowieso zorgt de glasvezelkabel die totaan het verdeelhuisje ofsow ligt er toch al voor dat er geen gekke stroompieken ofsow over je kabel komen??

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Ik ben geen expert, maar blikseminsag in je kabel lijkt me _zeer_ stug. Ik trek me kabels er in ieder geval niet uit als het onweert. ;)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
ik heb dus ipv wekkerraio een stereotoren met timer :) en die zit op de kabel, maar vanochtend werd ik dus na een tijdje wakker van ruis, ipv radio3

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Waarom zou het niet kunnen? Bliksem gaat ook de grond in.

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Bij blikseminslag komt de klap MEESTAL door de kabel binnen...

• deejee007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05-2024

deejee007

Ubuntu fan

Blikseminslag kan alles kapot maken. Zelfs als stekkers er niet in zitten. (dit is wel extreem :*) ) Laatst bij schoonmoeder voeding van pc defect na blikseminslag in huis 200 meter verderop. Bij buren van schoonmoeder was de telefoon-modem defect. Als je vader het echt goed wil doen moet hij alle stekkers eruit trekken ook telefoon en elektra en de aardlekschakelaar omzetten. Wel gezellig met kaarsjes aan :r .

Niels en Lieke in the house

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 13:23:
Waarom zou het niet kunnen? Bliksem gaat ook de grond in.
en kabel is ook nie geisoleerd enzo zeker??

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Veel verraderlijker is indirecte blikseminslag. Die komt een flink aantal malen per jaar voor. De stroomstoot zoekt zich een weg door de aarde en beïnvloedt daarbij kabels van het elektriciteitsnet, kabel-tv of telefoon. Binnen een straal van 1 km kunnen dan schadelijke stroompieken ontstaan. In het gunstigste geval vlakt de piek over het netwerk af. Als de verdeelstations in de buurt de klap opvangen bent u goed af. Kabel- en transformatorkastjes zijn regelmatig de klos. Dringt de "schakelstroom" echter uw bedrijf of woonhuis binnen dan kan er al snel flinke schade optreden. De schade door indirecte blikseminslag blijkt in de praktijk goed te zijn voor 95% van de meetbare schade door inductiestroom en overspanning.
Op het electriciteitsnet kan een overspanning ontstaan. Op een kleine piek (tot zo'n 250V) is de meeste apparatuur wel berekend. Daarboven kan bijvoorbeeld een voeding doorslaan.

#

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-04 20:43

jotheman

Was like that when I got here!

DAMN RIGHT! dat 't kan gebeuren :(
En geloof me 't is geen pretje... Ik heb 't dus gehad zeg 2 maanden trug. @home modem was kapot, 2 netwerkkaarten in mijn computer (incl. die van @home), m'n videokaart, de HUB en de netwerkkaart in mijn moeder's computer... Geen pretje dus. Goddank dat we 't trugkregen van de verzekering :)

I see dead pixels...

Pagina: 1