Probs met YS-Tech TMD Fan

Pagina: 1
Acties:

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:58
Haai,

Ik heb net een nwe CPU fan, de YS-Tech TMD, op mijn CPU koelblok gemikt. Als ik de 3pin connector aan het mobo hang, wil de PC niet booten.. De powerled brand groen en verder gebeurt er niets. Toen heb ik de 12V aansluiting van de fan op 1 van de voedingmolexen aangesloten -> zelfde verhaal. En daarna de fan op een externe 12V aangesloten, en dat werkt wel.

Mijn conclusie is dat deze fan teveel stroom trekt om mijn redelijk volle systeem op te kunnen starten, de el cheapo noname 300W PSU trekt het niet :'(
Maar nou wil ik dat wel zeker weten voordat ik een dure PSU aanschaf :)

Verwijderd

Het is misschien wel handig als je er even bijzet wat voor systeem je hebt...... anders is het moeilijk om te zien of de psu het KAN trekken of niet....... dus ff je systeem poste en dan kan ik je misschien helpen

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Haal er dan ff een cd-rom speler of hdd af en kijk of ie dan wel boot :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-02 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Er was toch een bekend probleem met die dingen? Dat ze teveel stroom gingen trekken en als een gek ronddraaien en dan doorbranden?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Solosmots
Uh-oh :(
Hoop het niet, nix over gelezen voordat ik em kocht..

Systeem:
Chaintech Mobo (typenr ff vergeten)
PIV1700
512MB SDRAM
Samsung brander 24x+Samsung 40x DVD
Samsung 40GB HDD
Pinnacle PCT Pro TV Kaart
Soundblaster Live! (oerversie)
Matrox G400 32MB Dualhead Videokaart
Firewire kaartje
Realtek LAN kaartje
En verder geen gekke dingen..

E D I T : nog ff pic van MBM erbij, tot nu toe schreef ik de lage spanningen toe aan een niet goed werkende MBM..

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~y.dvries/volts.jpg

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Mwa denk dat MBM er een tikkeltje naast zit :o ;)

iStockphoto

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 18:41
MBM zit denk ik een beetje verkeerd,
neem toch aan dat dat niet klopt.....
Waarschijnlijk maakt die fan weinig toeren,
en denk je mobo dat er geen fan op zit !
En daarom start ie nie op !

Verwijderd

BIOS>Harware monitor> Shutdown when cpu fan fails> off

Klaar!

Verwijderd

moet geen probleem zijn denk ik, je kunt toch ook een fan gewoon op je molex aansluiten zonder problemen? probeer dat anders is, misschien is die mobo aansluiting gaar.
denk dat 1 fan verwisselen (dus het verschil zal dan aan stroom niet heel groot zijn)
niet zoveel uitmaakt, anders had je al eerder heel erge stabieliteitsproblemen gehad. t moet iets anders zijn dan voeding.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 11:58
Ik heb deze fan ook in mn systeem zitten en heb hem op mn mobo aangesloten zonder problemen. Ding draait als een tierelier en houdt mn P4 op 32 graden idle.
Check sig voor specs over voeding etc.

Systeem Specs

• Solosmots
Nou zoals ik schreef ligt het niet aan de RPM sensor, sjek de screenie: 0 RPM :P

Ding hang nou aan een externe 12V source. Ik ga es met de multimeter aan de meet, of de voeding echt zulke lage spanningen geeft..
Denk dat er wel een betere PSU in moet anyway.

E D I T : Mijn geniale MultiMeter zeg dat de 12V in werkelijkheid 12.12V is, 5V is 5.09V.
Lijken mij wel goede waarden, moet voldoende zijn. Probleem zal dan wel het aanslingeren zijn...
Bijvoorbeeld, de TMD fan trekt normaal 300mA, maar tijdens het opspinnen piekt ie naar 750mA!
Als alle onderdelen dat doen (ja dus) dan kan het dus zijn dat deze PSU het niet trekt.
Nu ff proberen met 1 CDROM drive minder.

• Solosmots
DAMN! Dit is helemaal weird, eerst CDROM eraf gehaald, geen verschil, toen de brander -> geen verschil, toen ook nog de harde schijf -> geen verschil...
En terwijl een HDD toch zo 2A zuipt, wat meer is dan die fan..
Hoe kan dit :?

EDIT: Hmm, als de stroom het niet veroorzaakt, zou het dan een stoorsignaal kunnen zijn? Waardoor de voeding zegt:HO!

Verwijderd

Die fans sporen niet.. Is geen grapje, is echt waar. Stond hierboven ook al ergens, maar dat bevestig ik nu even.

Dat van de 0 rpm had ik ff niet gezien |:( :D :+

• Solosmots
Ga em es in een andere PC stouwen. Bij drunkfux werkt ie ok dus ze zullen wel niet allemaal niet sporen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-02 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het nieuwsbericht
Niet zo mooi dus :(

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Solosmots
Hmmz, sommige gevallen. Das weer positiever!
Maar goed we zien wel, als ie gaat werken en doorfikt, dan kickt de PIV beveiliging wel in :) Lang leve Intel ;)

EDIT: Nou getest in ander systeem met Antec 300W PSU en daar deed ie het gewoon in :)

• Solosmots
Het wordt steeds gekker:
Net ff PSU van mobo afgekoppeld, en aangezet met pen 14 naar COM. En de fan draaide...
Nou daarna mobo weer aangesloten, fan voor de grap es weer aan de molex gehangen, originele cpu fan er op gelaten. Guess what, ding weer draaien. Naja daarna aan FAN header gezet, en fan zelf op koelblok gedaan. En toen deed ie weer es nix :'(
Begin nu wel te denken dat het mobo IETS doet waardoor de boel stopt...

• Solosmots
Nou ik heb een weerstand van 12 ohm in serie met de fan gezet (khad niet minder dan 12 :( ) en dat werkte! Maybe heeft ie een te lage weerstand als ie opspint, normaal is de weerstand niet eens zo laag, kheb fans met een lagere weerstand..
Maar es ff op zoek naar een 1 of 2 ohm power R en dan hopen dat het nog steeds werkt :)

Edit:
Het werkt! Heb een 2.2 ohm power weerstand gevonden, en nu werkt ie ok! Alleen is de RPM meter van me mobo/MBM5 wat gek geworden, 9926RPM :?
Pagina: 1