Live concert opnemen met pc!

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 14:13

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Topicstarter
We gaan met onze fanfare op concours en we hebben morgen de generale repetitie! Ik zou deze graag op willen nemen en het liefst op de pc zodat ik er direct een cdtje van kan bakken!

Ik heb al het een en ander gelezen:
http://gathering.tweakers...essages/414508/1//opnemen

Ik heb al:
- 1 microfoon
- 1 mengpaneel
- programma van hercules op mee op te nemen

Hoe kan ik het beste alles op elkaar aan sluiten? Het hoeft echt geen super kwaliteit te zijn hoor!

Verwijderd

nah ja een microfoon alleen op volle sterkte kan ook wonderen doen hoor ;)

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:38
microfoon in mengpaneel, die heeft daar een ingang voor. Dan de line out van het mengpaneel naar je line in van je computer. Op je mengpaneel kan je line out ook "rec" of "booth" heten, maar die kun je volgens mij ook gebruiken.

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Als je maar 1 mic. hebt dan kun je deze toch ook gewoon op de mic/line in van je PC drukken? Volgens mij heb je dan geen mengtafel nodig. Of is het een microfoon met fantoom???

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
microfoon met fantoom?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik heb alleen begrepen dat het meestal niet zo'n goede kwaliteit is als je de microfoon rechtstreeks aansluit op de line in van je pc, daarom via het mengpaneel!

Met dat programma van hercules zijn niet zo heel veel instellingen te veranderen, wie weet een alternatief dat ik misschien eerst wat kan testen.

• Rum

Rum

Tja, die mindere kwaliteit is denk ik meer afhankelijk van de microfoon dan van de geluidskaart! Het zou kunnen zijn dat je de input wat te zacht vindt, maar dat denk ik niet bij n fanfare :). Wat zou je allemaal in willen stellen bij de software?

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Super_Grover schreef op 24 oktober 2002 @ 12:52:
microfoon met fantoom?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik heb alleen begrepen dat het meestal niet zo'n goede kwaliteit is als je de microfoon rechtstreeks aansluit op de line in van je pc, daarom via het mengpaneel!

Met dat programma van hercules zijn niet zo heel veel instellingen te veranderen, wie weet een alternatief dat ik misschien eerst wat kan testen.
Heb je geen (portable) minidisc-recorder? Die kunnen hele goede opnames maken met een microfoon. Hoef je ook je pc er niet heen te slepen.

#StopBurningStuff

• Rum

Rum

_WgV_ schreef op 24 oktober 2002 @ 13:06:
[...]

Heb je geen (portable) minidisc-recorder? Die kunnen hele goede opnames maken met een microfoon. Hoef je ook je pc er niet heen te slepen.
Deze opmerking kan ik alleen maar beämen! En mocht je het op CD willen zetten, ff overspoelen naar de PC. Dat kan ook niet zoveel werk zijn... Ik neem tenminste niet aan dat je alle korpsen die meedoen aan de fanfare op n CDtje wil zetten?! :9

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Rum schreef op 24 oktober 2002 @ 15:29:
[...]

Deze opmerking kan ik alleen maar beämen! En mocht je het op CD willen zetten, ff overspoelen naar de PC. Dat kan ook niet zoveel werk zijn... Ik neem tenminste niet aan dat je alle korpsen die meedoen aan de fanfare op n CDtje wil zetten?! :9
ik er wel ene, sony huppeldepup maar ik heb ook al geprobeerd op te nemen met die microfoon maar de ene keer was het enorm gekraak en de andere keer was het veel te zacht en jehoort het maar aan een kant van de koptelefoon

• Rum

Rum

En met je mengtafel ertussen???

• djazete
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ik dnek dat vooral de 1. de keus van je microfoon en 2. de plaatsing van je microfoon belangrijk is. het aansluiten staat hierboven wel aardig uitgelegd...

dan maakt het mengpaneel nie tzoveel meer uit... het beste is een stereo paar van een kleinmembraam condensator te huren (kopen, lenen) en die AB of XY neerzetten...
een dat neerzetten, dat moet goed gebeuren. goed luisteren

dit valt onder het kopje 'klassieke opname technieken' en niet onder pop opnames...

gebruik je oren :) met 2 condenser mics moet het wel lukken, afhankelijk van of de ruimte een beetje OK is...

• Rappie
  • Laatst online: 12-08 21:15
idd, heb je wel een beetje een kwalitatieve microfoon ...

mengpaneel zou ik zeker wel gebruiken, dan kun je mooi horen of er genoeg de microfoon binnen komt ... en van daaruit gewoon de pc in , zou dan zelfde moeten klinken als jij door je mengpaneel hoord

Verwijderd

Ander programma is bijv. Soundforge....

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
ALTIJD je mic door een voorversterker gooien (zoals die op je mengpaneel) alvorens je 'm opneemt in je computer. Anders moet je softwarematig 't volume omhooggooien en dat komt de kwaliteit absoluut niet ten goede.

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
ik heb zo straks het concert opgenomen met een dynamische microfoon
(AV-JEFE avl103 touch plus).

Het mengpaneel had nog verouderde aansluitingen en ik had niet de juiste kabels om deze aan te sluiten op mijn pc dus heb ik de micofoon rechtstreeks op de geluidskaart aangesloten!

Ik had maar een paar minuutjes om alles klaar te zetten ik het opname volume in te stellen dus het was een beetje goed geluk en het is ook enigszins goed gelukt!

Alleen hoor je (als je echt goed luistert) een zachte, hoge piep toon, zo zacht dat hij niet storend is. Ook de opname is aan de zachte kant!
Is hier nog iets aan te doen?
Ik heb dus nu 1 wav file van 600 mb, is het te doen om deze te editten of duurt dat een eeuwigheid?

• djazete
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

zoek op audicity in sourceforge, dat is een snelle audio editor

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
ik heb me suf gezocht naar audicity, nergens te vinden, wel wel audacity, klein verschil, ik ga proberen
http://audacity.sourceforge.net/

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 13:59

w00Dy

Make soap, not war

Rum schreef op 24 oktober 2002 @ 12:38:
Als je maar 1 mic. hebt dan kun je deze toch ook gewoon op de mic/line in van je PC drukken? Volgens mij heb je dan geen mengtafel nodig. Of is het een microfoon met fantoom???
Mic line ingang voorversterker van een soundkaart is te zwak voor een microfoon

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Mic line ingang voorversterker van een soundkaart is te zwak voor een microfoon
Dit is inderdaad waar, als je het volume van de microfoon hoog zet gaat het kraken en als je het volume zachter zet hoor je te veel ruis. Deze "foutjes" software matig wegpoetsen komt de kwaliteit idd niet ten goede!
Wil je dus een goede opname maken, maak dan gebruik van minimaal 2 microfoon's in de goede opstelling, zoals hierboven beschreven, en een voorversterker (mengpaneel oid).

Het programma audacity voldoet prima om de opname in stukjes te knippen en een fade-in -out toe te voegen ed.
Pagina: 1