Toon posts:

Distributed Project om Pi "op te lossen" ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er nergens een project om het getal pi verder uit te werken?

Ook al vind ik dat distributed projecten een doel moeten hebben (misschien heeft pi dat ook wel, maar ik denk het niet) lijkt het me op zich wel interessant.

Verwijderd

Pi is al tot op miljoenen cijfers achter de komma uitgerekend, gewoon voor tests van nieuwe computers, dus heeft dit niet zo veel zin. Bovendien leent demethode zich volgens mij niet zo goed voor distributed computing.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Pi heeft oneindig veel decimalen (wiskundig bewezen).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 12:12:
Pi is al tot op miljoenen cijfers achter de komma uitgerekend
Ik geloof tot op een paar miljard.

• Crack
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:17

Crack

...ehh.......Mooh?!?

Een paar miljard is nog zwak uitgedrukt. Momenteel is PI tot 4×1022 decimalen bekend.Het project om Pi nauwkeuriger te bepalen ligt echter al sinds april stil i.v.m. een softwarefout :P

Er loopt nog wel een aan PI geralateerd project. Daarbij wordt het aantal priemgetallen in de reeks van 1.e17 tot 1.e18 bepaald.

Wereldrecord voor ChicaneLinacB90 Badges

Verwijderd

ik denk niet dat pi onbepaald is alles in het universum is bepaald dus ook het getal pi

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 20:41:
ik denk niet dat pi onbepaald is alles in het universum is bepaald dus ook het getal pi
Er is bepaald dat pi onbepaald is ;) :+

Nu ook zonder stropdas

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 20:41:
Klopt PI is een heel mooi getal, alleen niet om uit te drukken in een tientallig stelsel :) hoeken uitrekenen met Pi gaat al veel beter ;)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

hoeken uitrekenen zonder het naar een tientallig stelsel te vertalen wel. Anders krijg je een oneindig kleine afwijking in je hoek ;)

• crisp
  • Laatst online: 00:56

crisp

Devver

Pixelated

PRIME is een al lang bestaand DC project waar dus Mersenne primes gezocht worden....

woei! ik heb weer HTML rechten hier :)

edit: mmz, moet beter leren lezen: Pi != priem |:(

Intentionally left blank

Verwijderd

Wat ik ervan weet (heb er eens een werkstuk over gemaakt): De eerste 206 miljard decimalen zijn allemaal berekend met een methode die bij het begin begint met rekenen en steeds nauwkeuriger pi uitrekend. Er is nu ook echter een methode ontwikkeld om zonder kennis van de overige decimalen het X-te decimaal uit te rekenen. Dat hebben ze bijvoorbeeld gedaan voor de 500 miljardste. Als je echter toch alle getallen wilt weten is deze methode veel te tijdrovend.
Wat betreft de naukeurigheid die de mensheid nodig heeft: Er is om dit moment geen enkele berekening bekend die PI met een nauwkeurigheid van meer dan 49 decimalen vereist... Dat geldt dus ook voor het berekenen van ongelofelijk grote lange banenen van objecten in het heelal, 49 decimalen is zo precies dat zelfs eigenschappen van een cirkel zo groot als het heelal er zeer accuraat mee kunnen worden uitgerekend.

Noot 1: Dit doe ik uit m'n hoofd, kan inmiddels al weer anders zijn
Noot 2: Ja, ik weet dat we niet precies weten hoe groot het heelal is, en dat het continu uitdijt

• Mobster
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 08:33:
[..]
Dat geldt dus ook voor het berekenen van ongelofelijk grote lange banenen
[..]
Ongelofelijk lange grote bananen? :P

Tis weer vrijdag. Sorry :+

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 08:33:
Wat ik ervan weet (heb er eens een werkstuk over gemaakt): De eerste 206 miljard decimalen zijn allemaal berekend met een methode die bij het begin begint met rekenen en steeds nauwkeuriger pi uitrekend. Er is nu ook echter een methode ontwikkeld om zonder kennis van de overige decimalen het X-te decimaal uit te rekenen. Dat hebben ze bijvoorbeeld gedaan voor de 500 miljardste. Als je echter toch alle getallen wilt weten is deze methode veel te tijdrovend.
Wat betreft de naukeurigheid die de mensheid nodig heeft: Er is om dit moment geen enkele berekening bekend die PI met een nauwkeurigheid van meer dan 49 decimalen vereist... Dat geldt dus ook voor het berekenen van ongelofelijk grote lange banenen van objecten in het heelal, 49 decimalen is zo precies dat zelfs eigenschappen van een cirkel zo groot als het heelal er zeer accuraat mee kunnen worden uitgerekend.

Noot 1: Dit doe ik uit m'n hoofd, kan inmiddels al weer anders zijn
Noot 2: Ja, ik weet dat we niet precies weten hoe groot het heelal is, en dat het continu uitdijt
Ik geloof je helemaal en denk ook dat een dergelijk project (berekenen van Pi dus) geen nut meer heeft.

Verwijderd

Ik zou zeggen kijk eens op deze pagina: http://www.aspenleaf.com/distributed/distrib-projects.html
Hier staan alle distributed computing projects van de wereld...gewoon een kwestie van kiezen :D
Pagina: 1