Toon posts:

[ROUTERS] 2 Routers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
We hebben 2 routers, allebei ADSL.
nu willen wij 1 router voor het internet gebruiken, en de andere voor onze SQL server op de co-lokatie (wordt VPN denk ik).

Het probleem:
We willen graag dat als een client de SQL opvraagt (bijvoorbeeld www.sql-co-lokatie.nl) dat de "main" router (de internetrouter) deze request doorstuurt naar de 2e router "SQL router".

Volgende probleem:
Stel, we krijgen bovenstaande aan de praat, nu is router 2 offline, hoe zorgen we er dan voor dat router 2 alsnog de request terugstuurd naar router 1? en natuurlijk andersom (als de "internetrouter" offline gaat).

Het klinkt allemaal heel logisch, maar mij iets "te" logisch, ik ben bang dat dit heel wat met zich meebrengt.

De routers kunnen natuurlijk rechtstreeks op een server aangesloten worden ("DMZ") als dit nodig is, als het maar werkt.

De huidige situatie is dat alles over 1 router gaat, de router hangt in de switch en de clients lopen via WinRoute op onze exchange server.

Ik heb de search gebruikt van GoT en google, maar mijn probleem is een beetje te specifiek denk ik. Vindt alleen maar dingen over loadbalancen en stuff.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat trouwens om een Cisco SOHO en een Netopia

Verwijderd

Ehm.. je vraag is wel erg wazig gesteld.. volgens mij komt het er gewoon op neer dat je 2 routers wilt gebruiken, 1 voor internet en 1 voor SQL, waarbij de setup dusdanig redundant is dat bij uitvallen van router 1 zijn taak wordt overgenomen door router2 en vice versa.

De clou zit 'm in de route-tabel op die routers, ik weet niet hoe dit werkt met die Cisco of die Netopia, maar wat je wilt is gewoon 2 routes voor bep. verkeer waarbij de 1e route voorkeur heeft. In principe moet dat genoeg zijn (let wel: routeS niet routeRS)

overigens maak ik uit je opmerking 'De routers kunnen natuurlijk rechtstreeks op een server aangesloten worden ("DMZ") als dit nodig is, ' op dat je er niet echt in thuis bent (DMZ is echt iets heel anders, misschien is het verstandiger extern advies in te winnen anders dan bij GoT?

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik dus gedaan en die vertelde dat de server op een ander subnet zou komen waardoor er een DMZ onstaat.

ik bedoelde daar dus mee dat eventueel een softwareoplossing op de server ook goed zou zijn.

Verwijderd

zou je eens kunnen uittekenen wat je bedoeld?

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 11:19:
Volgende probleem:
Stel, we krijgen bovenstaande aan de praat, nu is router 2 offline, hoe zorgen we er dan voor dat router 2 alsnog de request terugstuurd naar router 1? en natuurlijk andersom (als de "internetrouter" offline gaat).
Als router 2 offline is, valt er niks terug testuren voor hem.
Maar je kunt toch gewoon de metric van de alternatieve route iets hoger zetten, zodat hij die route allen pakt wanneer de eerste route niet werkt.

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kun je het inderdaad even uittekenen.
Met wat voor VPN ga je werken? pptp of ipsec? Doen de routers aan NAT of heeft je server 2 echte externe ip-adressen?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Zo werken routers niet...
routers responden alleen maar als de ip header buiten de LAN valt, tenzij je expliciet opgeeft dat je niet op die bepaalde adres wilt reageren.

Het beste is al je verkeer over 1 router te laten gaan.
op die cisco maak je gewoon een subinterface waar je die VPN naar de sql server op instelt.
nu maak je een routetabel, met het ip adres van de sql server over de subinterface, en de rest (0.0.0.0 0.0.0.0) over de gewone interface.

Helaas ondersteunt de netopia geen HRSP dus kan je neit router 2 de taken van router 1 over laten nemen. of je moet nog een cisco halen met een IOS dat HRSP ondersteunt.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/stefan.kop/routers.gif

Hier is die dan

We gaan werken met IPSec

Verwijderd

Topicstarter
hier wat meer over de netopia die wij nu erbij hebben, ik vindt het wel jammer dat het geen cisco is daar al onze switches en routers cisco zijn :(

http://www.netopia.com/equipment/pdf/spec/4541_uk.pdf

Verwijderd

Ik denk dat je de oplossing voor dit probleem meer op de clients moet zoeken.

Je routers zijn neem ik aan de gateways, en op de machines in kwestie staan deze gateways ingesteld. Maak nu op alle clients een 2e route aan met een hogere metric welke via 'de andere' router loopt.

Verwijderd

Topicstarter
erm, maar hoe stel ik dat dan in dat ie voor sql over router 1 gaat en voor internet over router 2

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 11:46:
erm, maar hoe stel ik dat dan in dat ie voor sql over router 1 gaat en voor internet over router 2
1 van de 2 routers is je "default gateway" op de clients.
Op deze router maak je een route tabel aan, dat ie voor een request naar het netwerk van de SQL server naar die andere router gaat.

Stel je ff voor

lokale netwerk 10.10.10.0/24
sql netwerk 192.168.1.0/24
router 1 (default gateway) 10.10.10.1
router 2 (gateway naar het sql netwerk) 10.10.10.2

nou zet je in router 1 een static router dat als er een request komt op het 10.10.10.0/24 netwerk, dat het verkeer loopt via gateway 10.10.10.2.

Ook moet op het sql netwerk de router dan zo geconfigureert worden dat de router de weg terug weet
Pagina: 1