Toon posts:

Omzetting maildomeinen Postfix

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

In verband met een fusie tussen 3 bedrijven waarbij ook ons bedrijf betrokken is moeten de afzonderlijke e-mail domeinen worden samengevoegd.

In het kort komt het hier op neer.

In domein A worden voor een gebruiker de onderstaande e-mail adressen gebruikt:

adpieters@domeinA.nl

per een bepaalde datum moet dat dus worden:

a.pieters@domeinB.nl

Hoe pak ik dat nu aan op postfix-niveau? Ik had het onderstaande in gedachten.

De MX-records voor domein A worden gewijzigd en mail bestemd voor domein A wordt via deze records gerouteerd naar domein B

De mailserver in domein B wordt dusdanig aangepast dat hij ook mail gaat ontvangen voor domein A.

Gaat dit werken of niet, wat denken jullie

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

ik zie weinig problemen..
zorg wel dat als die omschakeling snel moet gebeuren je alvast de ttl van die zones omlaag brengt..

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27
en laat de mailserver van domeinA tijdens de overgangsperiode doordraaien en mail forwarden naar de mailserver van domeinB.

• naarsine
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Hi,

Indien je je nieuwe mailserver hebt ingericht zodat zowel domeinA als domeinB geaccepteert wordt door Postfix (als je geen virtuals hebt kun je hiervoor de mydestination parameter gebruiken) dan voorzie ik geen problemen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je het dnx MX record van domeinA aanpast. Hou wel rekening met het caching mechanisme in dns, hierdoor zul je enige tijd zowel op de oude als op de nieuwe server mail binnen krijgen. Mocht dit te lastig zijn, en zitten de mailservers in dezelfde ip range dan kun je overwegen om het ip adres van de oude mailserver als secondary op de nieuwe te zetten, dan verloopt de overgang helemaal soepeltjes.

HTH.

Verwijderd

Topicstarter
Met Postfix geen probleem dus. Wat is Linux toch heerlijk flexiber niet waar!!!!!!!!!

Maar hoe krijg ik de conversie van de e-mail adressen voor @ voor elkaar.

mail voor adpieters@domeinA.nl moet immers worden afgeleverd op het adres
a.pieters@domeinB.nl

Is dit ook nog op een eenvoudige manier te realiseren??

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 19:38:
Met Postfix geen probleem dus. Wat is Linux toch heerlijk flexiber niet waar!!!!!!!!!

Maar hoe krijg ik de conversie van de e-mail adressen voor @ voor elkaar.

mail voor adpieters@domeinA.nl moet immers worden afgeleverd op het adres
a.pieters@domeinB.nl

Is dit ook nog op een eenvoudige manier te realiseren??
ik wil niet lullig doen maar dit heeft helemaal niks met linux te maken, dit is gewoon postfix dat flexibel is, nouja.. dit kan met 90% van alle mailservers..

maareeh linux is heerlijk flexibel ja
Pagina: 1