Toon posts:

[Algemeen/XP] Waarom kan ik C: niet formateren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het zal vast een domme vraag zijn, maar toch stel ik 'em. Waarom kan ik C: niet formateren?

C: is dus in mijn geval de harde schijf, of zoals Windows XP wil zeggen: De systeem disk (oid). En die wil XP niet formateren (Start > Uitvoeren > Command > format c:) als ik op Windows 2000 zit op de D: schijf/partitie.

Hoe kan ik dit oplossen? Want wat zeker is, is dat ik C: moet formateren, want die zit vol met troep.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 17:23
probeer onder dos oid :?

Waarschijnlijk staat er een prog of systemfile op, die op dat moent gebruikt wordt...

Verwijderd

Je kan dan je OS er opnieuw opzetten. Dan kan je gelijk je schijf opdelen in partities voordat hij die aanmaakt formateerd hij je schijf.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:28

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Denk dat je bootfiles van win2K op C staan, oa. boot.ini.
Dat zijn systeembestanden, daarom kun je die schijf niet formateren.

Maar je kunt ook gewoon dirs wissen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Vae Victis, je bedoeld dus dat ik die systeem bestanden maar gewoon moet deleten, en het dan wel kan formateren?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2002 10:41 . Reden: Misvatting ]

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 10:40:
Vae Victis, je bedoeld dus dat ik die systeem bestanden maar gewoon moet deleten, en het dan wel kan formateren?
Nee!!
Dan krijg je problemen met opstarten. ;)
Die bestanden zijn nodig om op te starten van win2k, oa de bootmenu die je ongetwijfeld hebt.

Maar je kunt gewoon directory's wissen van bv winxp als je dit niet meer gebruikt.
Dan maak je ook ruimte vrij, als er iets opstaat wat onder win2k geinstalled is kun je beter de uninstall programma ervan gebruiken.

Format is ip niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, als ik zoals je net zegt die dir's verwijder, dan krijg je bij de opstart nog steeds de vraag welk systeem je wilt selecteren (XP of 2000) want de PC/Windows denkt dat er 2 versies nog opstaan. Omdat er niet geformateerd is? En dat wil ik liever niet hebben :)

BTW: Ik heb nog niets gedaan, maar ik redeneer uit mijn kleine ervaring

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 10:49:
Nou, als ik zoals je net zegt die dir's verwijder, dan krijg je bij de opstart nog steeds de vraag welk systeem je wilt selecteren (XP of 2000) want de PC/Windows denkt dat er 2 versies nog opstaan. Omdat er niet geformateerd is? En dat wil ik liever niet hebben :)
Dan edit je even boot.ini die op je c: schijf staat.
Dan staat er ergens een getal, denk 30 verander die in 0.
En probleem van menu is weg.

Voor editen van boot.ini zie de search en support van microsoft.
Dan kun je ook nog de regels uit de boot.ini weghalen die geen functie mer hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, het is me uiteindelijk toch nog gelukt :)

Ik heb m'n C schrijf kunnen formateren door het gebruik van het programmaatje: "Paragon Partition Manager 5.0". Want die zat niet zo te zeuren als windows waarin ik het met DOS probeerde.

En dus kon ik via D Windows XP op C zetten :)

Toch bedankt!
Pagina: 1