Vreemd probleem met ide RAID 0 en XP

Pagina: 1
Acties:

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 15:42

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Topicstarter
Onder het forum Audio / Video heb ik onderstaand bericht geplaatst, maar wellicht dat iemand hier ook een oplossing voor het probleem weet.

Ik draai thuis Windows XP Prof. en heb de Promise Fasttrack 66 controller.
Hierop zitten twee IBM schijven (7200 rpm) in RAID 0 opstelling.
Dat zou dus snel moeten werken.

Het vervelende is nu, dat ik bij het terugzetten van mijn videofilms via Firewire ongeveer iedere minuut een hapering krijg, alsof de harde schijven het tempo van lezen niet bij kunnen houden, terwijl dit maar 3,5 MB/min is (gewoon DV).
Bij het capturen van videobeelden gaat het juist wel goed en mis ik geen frame.

SP1 voor XP zou het RAID probleem oplossen, maar dit heb ik geïnstalleerd en blijkt dus geen enkel effect te hebben.

Verder heb ik de nieuwste drivers van Promise gebruikt.

Als filesysteem heb ik zowel Fat32 als NTFS geprobeerd, beide met hetzelfde tereulstellende resultaat.

Ik ben dus genoodzaakt om mijn video's max. 4 GB te maken om ze zo op een oud 4 GB harddiskje te plaatsen, dat direct op de normale IDE bus aangesloten is. Het terugzetten vanaf deze (5400 toeren!!!) schijf gaat wel goed!!!

Heeft iemand van jullie hetzelfde probleem (gehad) en weet hier misschien een oplossing voor? (anders dan het kopen van een nieuwe grote hdd en die op de normale ide bus plaatsen)

Make music, not war

Verwijderd

Heb je een via chipset? Mocht je het niet hebben gedaan, installeer dan de via 4-in-1 drivers. Er is trouwens ook een raid performance patch van via, die de raid performance opschroeft. Wat ook belangrijk is, probeer de promise kaart eens in een ander PCI slot. Het zou kunnen dat hij IRQtje deelt met een andere kaart (b.v. je firewire |:( ) wat wel eens een hik kan opleveren.

• musiman

musiman

Topicstarter
Helaas. Ik heb een Asus P3B-F met intel chipset: 440 BX
Ik heb inderdaad een probleem met mijn pci sloten. Ik heb namelijk alles vol! En de RAID controller wil niet werken in PCI slot 1 (die naast de videokaart) anders conflict die met... de videokaart.
Maar een hele goeie, ik zal even controleren welke IRQ adressen door de firewire en de Promise kaart gebruikt worden.

Make music, not war

• musiman

musiman

Topicstarter
Ik heb even gecheckt, maar met mijn irq's is niks mis mee.
En het lijkt gewoon alleen aan de Promise kaart te liggen, want wanneer ik AVI's naar scherm afspeel, dan komt de hapering hier ook voor. Meestal is het een soort hik, dat het geluid even stopt, maar soms echt even een halve seconde een onderbreking.
Wie weet er een oplossing?

Make music, not war

• Scourger
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07-2014

Scourger

The Leechmaster

musiman2 schreef op 24 oktober 2002 @ 09:04:
SP1 voor XP zou het RAID probleem oplossen, maar dit heb ik geïnstalleerd en blijkt dus geen enkel effect te hebben.
In eerste instantie zou SP1 idd de problemen met SCSI en RAID oplossen. Echter, Microsoft heeft zelf al toegegeven dat SP1 de problemen niet op lost. Ze hebben vlak na het uitbrengen van SP1 beloofd om binnen 3 maanden met een patch te komen (maar dat soort beloftes hebben ze wel vaker gemaakt).

Win2k SP3 introduceert overigens ook soortgelijke probs met SCSI en RAID :(

2x Athlon XP 1800+ | Asus A7M266-D | 1024 MB Reg/ECC | MSI GF 4 Ti 4400 | Adaptec 39160 | Cheetah X15-36LP 36 | 2x Maxtor Atlas 10K-III 73 | LiteOn LTD163D | Plextor PX-W4012A | 3C2000 | SB Audigy | Enermax 550 VE-FMA | Lian-Li PC71| 2x Eizo T965

Verwijderd

Ik weet niet of dit het geval is, maar wat ik vaker zie bij windows XP is dat als ik een zeer grote file kopieer, dan het kopieren loopt als een trein, maar dat er minder en minder memory vrij komt. Op een gegeven moment TE weinig, en dan komt er inderdaad een hapering. Mem wordt dan weet vrij gegeven, en daarna gaat het weer (even) goed. Misschien is dit ook jou probleem? Check iig je free memory eens tijdens de copy.

Verwijderd

musiman2 schreef op 26 oktober 2002 @ 23:07:
En het lijkt gewoon alleen aan de Promise kaart te liggen, want wanneer ik AVI's naar scherm afspeel, dan komt de hapering hier ook voor. Meestal is het een soort hik, dat het geluid even stopt, maar soms echt even een halve seconde een onderbreking.

Verwijderd

musiman2 schreef op 26 oktober 2002 @ 23:07:
Fout gegaan even opnieuwe heb je de blocksize in de Raid congf op de hoogste staan nu staat deze waarschijnlijk op 64kb blocksize.

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 16:19:
[...]

Fout gegaan even opnieuwe heb je de blocksize in de Raid congf op de hoogste staan nu staat deze waarschijnlijk op 64kb blocksize.
Moeten deze dan hoger staan?
Wat is het voordeel hiervan?

• musiman

musiman

Topicstarter
Ik heb juist de blocksize op 64 KB gezet, vanwege de videoperformance; deze zou volgens Promise dan het beste werken.
Verder heb ik intern 576 MB geheugen, dus voor het vollopen ben ik niet zo bang. Ik ga wel even kijken of 'ie inderdaad steeds meer geheugen verbruikt tijdens het afspelen van een avi.
En ik kijk met smart uit naar de patch die MS uit zal (?) gaan brengen.

Make music, not war

Verwijderd

Hhmm vreemd, ik heb exact hetzelfde probleem maar dan andersom! Bij het capturen van video rechtstreeks naar een RAID 0 drive komen er telkens korte haperingen in van 1 frame (geluid=ruis beeld=blokjes). Terugzetten van een RAID drive naar camera is geen probleem. Ik heb win2k SP3
Als ik rechtstreeks naar een IDE schijf capture is het probleem opgelost. Ik heb een andere firewire kaart geprobeerd, maar dat had geen effect. Ook win2k opnieuw geinstalleerd en allerlei software configuraties geprobeerd maar het probleem blijft.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Maar wat schiet je eigenlijk op, vraag ik mezelf af, met 2 hdisks op RAID?
Imo, is gewoon 2 drives naast elkaar op gewoon 80 aderige kabel op gewoon primary en secondary, even snel, zoniet sneller?
En is RAID niet gemaakt om met een 4tal drives een "veilig" systeem te hebben omdat je ten alle tijde een backup hebt?
Ik heb wel eens een beetje in deze materie verdiept, maar kwam tot eigen konklusie, met gewoon 2 drives van 60 gb 7200 speed op 100 controller, het beste af te zijn.
Wie spreekt me tegen en zo ja waarom?

Verwijderd

Typisch Ik had vroeger ook de p3b-f met een fasttrak 66 controller heb die problemen nooit gehad die je beschrijft , maar kan je wel adviseren om je pci latency timer in je asus p3b-f bios op 64 te zetten als je deze controller gebruikt.
Maak ook nog steeds gebruik van deze promise fasttrak controller, het is nog steeds snel genoeg voor mij.

Verwijderd

offtopic:
gem1e...
je bent zo off topic dat het zeer doet om te zien.

win2k zonder SP3, bedoelde je met clean install?
heb je al een poging gewaagd om je pc leeg te halen en alleen je FW en RAID kaartjes in je bak te hebben met handmatig ingestelde IRQs?
Pagina: 1