[raid 5] Raid5 Array corrupt [offline] schijven nog wel goed

Pagina: 1
Acties:

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Ik kwam vandaag na het eten terug bij me PC en het viel me op dat me raid controller [Promise SuperTrak SX6000] aan het piepen was. Dus ik Promise Array Management [PAM] opgestart en ik zag dat PAM Channel 1 [HD1] niet meer zag. De Array werkte verder nog gewoon [wel erg traag].
Dus ik heb alles afgesloten en opnieuw opgestart. Na de reboot zag PAM channel/hd 3 niet meer en wou hij HD 1 gaan rebuilden. Ook een reboot later weigert PAM om channel3 te zien [hangt geen schijf aan volgens PAM]

Volgens de SuperBuild Array util [de setup util tijdens het booten] bestaat de Array uit 4 schijven [klopt] met totale grootte van 240 GB [klopt ook].
De status van de array is "Off Line".
Als ik bij Array Details van die array kijk zie ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
Channel:ID           Drive model                   Capicity (MB)
CH1:Mas              MAXTOR 6L080L4           80053
CH2:Mas              MAXTOR 6L080L4           80053
CH4:Mas              MAXTOR 6L080L4           80053
? : ?                     failed or disconnected

Dus ik dacht: Dooie schijf

Maar tot mijn verbazing Staat bij Drive Assignments:
code:
1
2
3
4
5
Channel:ID              Drive Model                       Capacity(MB)           Assignment
CH 1:Mas                 MAXTOR 6L080L4              80053                     Array 1
CH 2:Mas                 MAXTOR 6L080L4              80053                     Array 1
CH 3:Mas                 MAXTOR 6L080L4              80053                     Free
CH 4:Mas                 MAXTOR 6L080L4              80053                     Array 1

Dus hij ZIET de schijf hier wel goed, maar hij ziet hem NIET in de Array.\

Ik kan van de losse schijf zonder probleem een Raid-0 Array maken zonder errors, en hij geeft die array ook aan als Functional, windows ziet de Array en kan partities erop maken.
Volgens de Maxtor PowerMax tool was de HD niet helemaal lekker en heeft de drive gefixt. Na de extended test werd de schijf foutloos verklaard door PowerMax. Maar ook daarna blijf ik dezelfde problemen houden.

Nu ziet PAM dus geen array meer [Driver not found] en in de device manager staat mijn supertrak kaartje als this device cannot start (code 10).
Het vreemde is: Als ik de losse schijf [channel 3] als een losse array definieer dan zie ik dus WEL arrays in PAM en geeft windows ook de melding over me kaart niet meer.
Alleen staat in PAM dan de Raid5 array als "Off line" met channel 1 als Critical (rebuilding)" en staat channel 3 als de losse Raid 0 array eronder. Ik kan met PAM de schijf op channel 3 niet naar de Raid5 array verplaatsen en ook de optie "Rebuild" is grijs omdat de schijf op channel3 als Array staat. Als ik die losse array verwijder moet ik rebooten. Ik reboot, marjah geen losse array > error 10 > no driver found > geen PAM > geen rebuild optie |:(

Ik kan ook in de SuperBuild Array util [de setup util tijdens het booten] geen rebuild optie vinden [omdat hij daar de schijf op channel 3 dus niet ziet]

De schijf zelf is verder goed volgens mij [maxtor tool zegt okay, hij werkt goed in een losse array] maar hij wil dus niet meer terug naar me Raid5 array zodat ik kan rebuilden.
Er staat wel 200+ GB data op die Array die ik toch echt niet kwijt wil/kan raken.
Ik heb ook alle schijven kabels losgehaald, ide kabels verwisseld, kaart zelf losgehaald, alles aangedrukt etc, maar ook dat hielp niks. :(

Wie o Wie kan mij helpen? Ik kom er zelf niet meer uit :'(

Specs:
Asus A7V266-E / AMD Athlon XP1900+ / 512 DDR
Promise SuperTrak SX6000 [nieuwste bios, nieuwste drivers]
4 * Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm, Liquid Bearing)
Windows 2000 Pro
Zutje losse hds [1 * Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm) + 2 oude seagates 20/40 GB]
Verder niks wat van belang is

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Wat ik ook doe .. hij weigert die schijf weer in me array te pleuren :(
Ik heb een losse 20GB schijf als raid0 erbij gehangen zodat ik ook met die schijf als "Free" PAM kan runnen.
PAM ziet die schijf als free, smart status is okay, maar ik kan o pgene manier die schijf bij de raid5 array gooien voor een rebuild :?
Ook staat de 3e schijf er niet tussen als ik snel Rebuild kies...

Als ik PAM opstart kan ik wel rebuild kiezen, maar na 10 seconde word die optie grijs :o
Weet iemand hoe ik die schijf weer IN me raid5 array kan gooien zodat hij kan rebuilden???

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Na een andere 80 GB Maxtor in me array je hebben gehangen [en de 3e schijf eruit te halen] deed hij het NOG niet.
Ik heb uiteindelijk maar me Array ge-delete en opnieuw aangemaakt :'(
Al me data wel weg, maar het was de enige oplossing [zeker omdat ik morgen lanparty heb dus ik het wel aan de praat MOEST krijgen]

\o/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wazig probleem.. Jammer van de laatste oplossing :/

Heb je Promise hierover al gemaild? Ik ben benieuwd wat ze hierover zeggen..

Verwijderd

Gelijkaardige probs gehad zowel met IDE arrays als met SCSI arrays.
Fout zou liggen bij de +5volt voeding voor de schijven.
Ik gebruik nu in elke machine een" 1A Load Resistor "van Power&Cooling,sindsdien problemen opgelost,werd mij aangeraden door goede kennissen in de US welke prof. arrays bouwen.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 07:52:
Gelijkaardige probs gehad zowel met IDE arrays als met SCSI arrays.
Fout zou liggen bij de +5volt voeding voor de schijven.
Ik gebruik nu in elke machine een" 1A Load Resistor "van Power&Cooling,sindsdien problemen opgelost,werd mij aangeraden door goede kennissen in de US welke prof. arrays bouwen.
Dat zou op zich kunnen, ik heb een 340 watt voeding, maar wel alle pci vol, 7 hd, veel koelers etc.
Ik zal eens mijn +5V in de gaten houden.

Ik ga [na het weekend [lanparty]] zeker promise erover mailen, want ik ben zelf benieuwd wat het is en wil deze probs graag vookomen...

\o/

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik gebruik nu in elke machine een" 1A Load Resistor "van Power&Cooling
wat is dat voor ding?

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Letterlijk vertaald een "1 ampere belasting weerstand", de schijf kan dus niet meer dan 1 ampere trekken (correct me if i'm wrong).

Verwijderd

Load Resistor
Verbeterd de regulation and perfomance of disk arrays,and other light +5 volt loads

zie: www.pcpowerandcooling.com...ps/index1Aloadresistr.htm

Zoals ik als zei werd het mij aangeraden door goede kenissen uit de US voor gebruik in arrays,in prof. middens schijnt dit altijd gebruikt te worden,daar het anders frequent voorkomt dat bepaalde schijven in een array niet correct opstarten en foutmeldingen geven terwijl er met de schijven zelf niets mis is.
Ik heb arrays met 10 scsi schijven en had geregeld met foutmeldingen te maken terwijl ik toch prof. materiaal gebruik,MB -Tyan 2462 dual,AMI enterprice 1600 scsi controller,Seagate 15 k en 10k scsi schijven.
Om die reden van foutmeldingen ben ik met een aantal pc's overgestapt op Fiber Channel controllers (Mylex extreme raid 3000) en schijven.

Sinds het gebruik van de Load Resistors heb ik in de scsi configuraties ook geen problemen meer met onverklaarbare foutmeldingen in de arrays,
voor de prijs moet je het niet laten,een Load Resistor kost $8.00
Pagina: 1