[Alg] Waarmee GUI ontwerpen voor een database?

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 12:12
De bedoeling is dat er voor een vogelvereniging die vogels waarneemt een database komt die gebruik maakt van GUI.

Nu heeft ACCESS wel een gebruiksvriendelijke GUI voor de eindgebruiker. Echter het nadeel is dat ACCESS moeilijk gaat doen bij een groot aantal records. Dit is vooral hier het geval.

Per jaar vinden er namelijk duizenden waarnemingen plaats en men heeft er al een paar honderduizend in het archief staan.

Zijn er nog andere alternatieven dan ACCESS die een gebruiksvriendelijke GUI voor de eindgebruiker bieden?

edit:
zou een van de mods de titel kunnen aanpassen? Ik ben dit vergeten. Deze geeft niet duidelijk aan waar het over gaat.

[ Voor 0% gewijzigd door DPhoenix op 24-10-2002 00:53 . Reden: slechte titel ]

AULXJMHR

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26

Tomatoman

Fulltime prutser

Eenvoudig gesteld: nee. Dan nu de nuancering.

1. Je kunt in een programmeeromgeving (Delphi, C++, Visual Basic, enzovoort) een GUI bouwen en deze koppelen aan een willekeurige database. Als database kun je dan bijvoorbeeld SQL Server of Oracle kiezen. MySQL is een gratis alternatief (en daardoor heel aantrekkelijk). Realiseer je wel dat je hiervoor wat programmeerervaring nodig hebt en dat de software duur kan zijn.

2. Je bouwt je GUI in Access, maar gebruikt een andere database - zie hierboven - om je gegevens in op te slaan. Je verbindt Access aan de externe database via een ODBC-koppeling. Zegt dit je helemaal niets, dan wordt het tijd om wat over dit onderwerp te lezen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• DPhoenix
tomatoman schreef op 24 oktober 2002 @ 01:15:
Eenvoudig gesteld: nee. Dan nu de nuancering.

1. Je kunt in een programmeeromgeving (Delphi, C++, Visual Basic, enzovoort) een GUI bouwen en deze koppelen aan een willekeurige database. Als database kun je dan bijvoorbeeld SQL Server of Oracle kiezen. MySQL is een gratis alternatief (en daardoor heel aantrekkelijk). Realiseer je wel dat je hiervoor wat programmeerervaring nodig hebt en dat de software duur kan zijn.

2. Je bouwt je GUI in Access, maar gebruikt een andere database - zie hierboven - om je gegevens in op te slaan. Je verbindt Access aan de externe database via een ODBC-koppeling. Zegt dit je helemaal niets, dan wordt het tijd om wat over dit onderwerp te lezen.
Ik denk eerder dat het punt 2 wordt, het bouwen van een GUI in Access en gebruik maken van een andere database.

Na even zoeken ben ik erachter gekomen dat ik hiervoor de MyODBC-driver van www.mysql.com moet downloaden.

Verder zag ik op www.mysql.com ook dat er een GUI versie van MySQL uit is: http://www.mysql.com/downloads/gui-mysqlgui.html . In ieder geval iets om te proberen.

Mijn vraag is dan nog wel of MySQL wel paar honderd duizend records aankan zonder dat de vertraging erge irritaties opwerkt.

Kort samengevat komt het er nu op neer dat ik de Formulieren (GUI) van Access wil gebruiken en de database van MySQL. Uit de post van Tomatoman hierboven neem ik aan dat dit mogelijk is via een ODBC-koppeling.

AULXJMHR

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-08 03:21

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DutchPhoenix schreef op 24 oktober 2002 @ 00:50:
edit:
zou een van de mods de titel kunnen aanpassen? Ik ben dit vergeten. Deze geeft niet duidelijk aan waar het over gaat.

dat kan, maar als je dit de volgende keer weer vergeet, doe dan gelijk een suggestie voor een goede titel, dan hoeven wij het tenminste niet uit jouw post te destilleren, en dit voorkomt weer misverstanden (verkeerde titel omdat een mod jouw probleem niet helemaal begrijpt) :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-08 03:21

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DutchPhoenix schreef op 24 oktober 2002 @ 02:28:
Mijn vraag is dan nog wel of MySQL wel paar honderd duizend records aankan zonder dat de vertraging erge irritaties opwerkt.

React, het forum waar GoT op draait, gebruikt MySQL. We zitten inmiddels over de 15 miljoen posts (jouw reactie was nummer 15.685.892 ;)), en hier wordt meer gepost dan dat er volgens ontdekt worden, dus dat zal wel goed gaan ;)

Er worden trouwens wel innodb tabellen gebruikt. Ik heb er verder geen verstand van, maar ik weet wel dat het in jouw geval zinnig zou zijn om je daar even in te verdiepen :) (of misschien dat iemand anders hier op dit forum er even meer over kan vertellen?)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• CrazyBernie
  • Laatst online: 22-08 18:53

CrazyBernie

Good for you better for me

Je zou ook kunnen kijken naar de .NET omgeving van microsoft . Werkt ook via ODBC samen met MYSQL maar is zelfs bij gebruik van de wizards om je code voor het grootste gedeekte te generen stabieler dan access. Access heeft ook bij gebruik making van odbc-links moeite met groote databases. Vaak is het beter om via access een proof of concept te maken en dan een echte programeer taal te gebruiken voor het werkelijke pakket zeker wanneer je gaat werken met duizenden records.

Waarom ga je trouwens niet voor een webbased omgeving ?

• DPhoenix
CrazyBernie schreef op 24 oktober 2002 @ 03:36:
Je zou ook kunnen kijken naar de .NET omgeving van microsoft . Werkt ook via ODBC samen met MYSQL maar is zelfs bij gebruik van de wizards om je code voor het grootste gedeekte te generen stabieler dan access. Access heeft ook bij gebruik making van odbc-links moeite met groote databases. Vaak is het beter om via access een proof of concept te maken en dan een echte programeer taal te gebruiken voor het werkelijke pakket zeker wanneer je gaat werken met duizenden records.

Waarom ga je trouwens niet voor een webbased omgeving ?
Webbased is uitgesloten. Men wil eerst een standalone versie.

.oisyn > Ik had ook een post in "Schop een modje". Met een suggestie voor een titel. Ik zal die suggestie voortaan (mocht het voorkomen, laten we hopen van niet) ook in de EDIT-regel plaatsen.

AULXJMHR

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:34
[nohtml]
DutchPhoenix schreef op 24 oktober 2002 @ 02:28:

Ik denk eerder dat het punt 2 wordt, het bouwen van een GUI in Access en gebruik maken van een andere database.
Ik snap niet wat mensen ertoe drijft om dit te doen. De eerste optie is imo veel flexibeler, en als je die talen echt beheerst kan je er echt mooie en snelle dingen mee maken.
Don't worry. Zolang je datamodel goed is, je de goede indexen enzo legt, dan is 100000 records echt een piece of cake. GoT draait trouwens ook op MySQL.

https://fgheysels.github.io/

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17

mulder

ik spuug op het trottoir

BTW Access zal ook niet zo moeilijk over 100000 records of meer.

oogjes open, snaveltjes dicht

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

En VB lijkt zo sterk op Access, dat dat ook niet echt een probleem mag gaan vormen denk ik. Je loopt eerder tegen de beperkingen van de Access GUI op dan de dataopslag in Access.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 18:02
Misschien is een vb6 toepassing gekoppeld aan een aparte acces database een alternatief. Mocht de tabel echt traag zou gaan worden kun je altijd nog de tabellen in een andere db zoals Mysql gaan neerzetten. Of Oracle als je club veel geld heeft :)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

DutchPhoenix schreef op 24 oktober 2002 @ 08:37:
[...]
Webbased is uitgesloten. Men wil eerst een standalone versie.
Miscchien is het toch zinnig om rekening te houden met de mogelijkheid dat het wel webbased moet gaan worden. Woordjes zoals 'eerst' zijn altijd een veeg teken, wat dat betreft. Ik denk trouwens dat de keuze voor een bepaalde taal/tool eigenlijk niet zo belangrijk is. Natuurlijk moet een tool de mogelijkheden bieden die nodig zijn voor je applicatie en kunnen daarom sommige tools afvallen.

het belangrijkste is echter het ontwerp. In de ideale situatie staat je applicatie zo los mogelijk van de database. Alle gegevens worden opgeslagen en opgevraagd met een beperkt aantal, van tevoren vastgelegde functies. Je front-end roept deze functies aan en heeft verder geen kennis van de structuur van de database. Zo'n opzet biedt je de mogelijkheid om zonder al te veel problemen een andere database te gaan gebruiken.

Dit is meteen ook mijn bezwaar tegen oplossingen met Access: het werkt snel en makkelijk, maar je hebt meestal je applicatie en database in 1 groot blok zitten. vervangen van 1 van beide wordt dan vaak lastig.

Voor wat betreft web-based: je zou prima een webserver op die ene standalone machine kunnen laten draaien en een web-client gebruiken. Op het moment dat die applicatie dan echt via het net gebruikt moet kunnen worden hoef je nog maar erg weinig te doen. Bovendien is een web-client voor elk platform te maken, dus hoef je je ook weinig zorgen te maken over keuzes voor OS'en enzo.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• ErikRo
Bobco schreef op 24 oktober 2002 @ 10:23:
[...]
Dit is meteen ook mijn bezwaar tegen oplossingen met Access: het werkt snel en makkelijk, maar je hebt meestal je applicatie en database in 1 groot blok zitten. vervangen van 1 van beide wordt dan vaak lastig.

Voor wat betreft web-based: je zou prima een webserver op die ene standalone machine kunnen laten draaien en een web-client gebruiken. Op het moment dat die applicatie dan echt via het net gebruikt moet kunnen worden hoef je nog maar erg weinig te doen. Bovendien is een web-client voor elk platform te maken, dus hoef je je ook weinig zorgen te maken over keuzes voor OS'en enzo.
Maar iemand die een beetje verstand heeft van Access zal zijn toepassingscode (in Access of VB) en data altijd in twee verschillende bestanden stoppen.

Nadeel van bv mysql / webbased oplossingen etc is dat dat je dan weer nog meer pakketten / principes moet leren. Als je helemaal nieuw bent met computers en programmeren wordt het dan wel een hele hoop leerwerk.
Dan kun je IMHO beter iemand met kennis wat geld geven om iets leuks in elkaar te sleutelen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• DPhoenix
whoami schreef op 24 oktober 2002 @ 09:13:
[nohtml]
[...]

Ik snap niet wat mensen ertoe drijft om dit te doen. De eerste optie is imo veel flexibeler, en als je die talen echt beheerst kan je er echt mooie en snelle dingen mee maken.

[...]

Don't worry. Zolang je datamodel goed is, je de goede indexen enzo legt, dan is 100000 records echt een piece of cake. GoT draait trouwens ook op MySQL.
De talen zoals onder optie 1 omschreven beheers ik bijna allemaal niet. Wel heb ik even gewerkt met Delphi. Echter mijn kennis hiervan is zo beperkt dat ik hier niet een GUI voor een database mee zou kunnen bouwen. Vandaar mijn keuze voor optie 2.
ErikRo schreef op 24 oktober 2002 @ 13:06:
[...]

Maar iemand die een beetje verstand heeft van Access zal zijn toepassingscode (in Access of VB) en data altijd in twee verschillende bestanden stoppen.

Nadeel van bv mysql / webbased oplossingen etc is dat dat je dan weer nog meer pakketten / principes moet leren. Als je helemaal nieuw bent met computers en programmeren wordt het dan wel een hele hoop leerwerk.
Dan kun je IMHO beter iemand met kennis wat geld geven om iets leuks in elkaar te sleutelen.
Dat is idd. een nadeel. Wat men in dit geval wil is dat de standalone database bij bijvoorbeeld 5 leden van de vereniging staat. Dat zou betekenen dat bij iedereen een webserver (Apache) en bijvoorbeeld PHP geinstalleerd moet worden. Deze leden zijn niet technisch en hebben dus geen verstand van webservers.

AULXJMHR

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17

mulder

ik spuug op het trottoir

DutchPhoenix schreef op 24 oktober 2002 @ 20:34:
[...]

De talen zoals onder optie 1 omschreven beheers ik bijna allemaal niet. Wel heb ik even gewerkt met Delphi. Echter mijn kennis hiervan is zo beperkt dat ik hier niet een GUI voor een database mee zou kunnen bouwen. Vandaar mijn keuze voor optie 2.

[...]

Dat is idd. een nadeel. Wat men in dit geval wil is dat de standalone database bij bijvoorbeeld 5 leden van de vereniging staat. Dat zou betekenen dat bij iedereen een webserver (Apache) en bijvoorbeeld PHP geinstalleerd moet worden. Deze leden zijn niet technisch en hebben dus geen verstand van webservers.
Tenzij jij de applicatie host. In feite huren zij dan de applicatie.

oogjes open, snaveltjes dicht

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
DutchPhoenix schreef op 24 oktober 2002 @ 20:34:
5 leden en dan standalone?
En heb je er al over nagedacht hoe je dit wil synchroniseren? Als er meerdere mensen thuis aan moeten werken, kun je het beste toch maar aan een of andere webbased oplossing gaan denken.

Ik weet trouwens niet wat hun budget is, maar als ze er een beetje geld voor over hebben, kan er natuurlijk ook het een en ander geinvesteerd worden.
En de kans dat je daar later spijt van krijgt, lijkt me klein.

Never underestimate the power of

• ErikRo
Om de hoeveel tijd wil je de boel eigenlijk syncen?

• DPhoenix
cameodski schreef op 24 oktober 2002 @ 21:03:
[...]

5 leden en dan standalone?
En heb je er al over nagedacht hoe je dit wil synchroniseren? Als er meerdere mensen thuis aan moeten werken, kun je het beste toch maar aan een of andere webbased oplossing gaan denken.

Ik weet trouwens niet wat hun budget is, maar als ze er een beetje geld voor over hebben, kan er natuurlijk ook het een en ander geinvesteerd worden.
En de kans dat je daar later spijt van krijgt, lijkt me klein.
Inderdaad, hoe dat gesynched moet worden daar zijn ze nog niet over uit. Misschien dat het ook wel een standalone wordt bij een iemand thuis.

AULXJMHR

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-08 19:27

Crazy D

I think we should take a look.

Ik zou dan toch ook eens informeren hoe zij zelf dat synchen in gedachte hebben. En hebben ze bv allemaal internet thuis? (sowieso is een +.je voor een webbased oplossing dat ze ook ff een internet cafe in kunnen duiken als ze een mooie vogel hebben gespot, en ze niet hoeven te wachten tot ze naar huis zijn gereden ;) En je kunt er dan meteen een mooie website bij verkopen ;)

Exact expert nodig?

Verwijderd

moeilijk met veel records ??? ik draai hier met meeeeeeeerdere miljoenen records. . . en doet het prima. . .. dus dat is geen excuus om access te laten liggen !

• Crazy D
  • Laatst online: 28-08 19:27

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 08:41:
ik draai hier met meeeeeeeerdere miljoenen records. . .
Patser :+

Exact expert nodig?

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 08:41:
moeilijk met veel records ??? ik draai hier met meeeeeeeerdere miljoenen records. . . en doet het prima. . .. dus dat is geen excuus om access te laten liggen !
Dat is gewoon misbruik van abcess. Die is meer bedoeld om op kleine schaal een beetje met een database te prutsen.
Waarom denk je dat er zo vaak geklaagd wordt dat de db weer eens corrupt is. Omdat het gewoon niet voor professionele doeleinden bedoeld is, maar wel leuk voor een thuisgebruiker.

Never underestimate the power of

Verwijderd

Zou zeggen, kijk eerst eens wat je hebt. Wat je ermee wilt gaan doen en hoe je denkt dat op te lossen. Dus maak eerst een genormaliseerd datamodel. En ga dan pas verder als je weet wat dat nou precies betekend.

En die paar honderduizenden records kan Access ook wel mee overweg. Mits je een goed datamodel hebt en er niet al te veel mee wilt doen (dus wat niet bedoeld is om met databases op te lossen). Ik neem aan dat je een aantal invoer/uitvoer/overzicht schermen wilt bouwen. Dat is in Access prima te doen.
(heb jaren in Access/VB lopen klooien, ben nu naar Oracle/Java overgestapt en bevalt prima)

Mocht dat niet helpen dan zou ik pas de overstap naar een database server overwegen. Maar bouw eerst maar eens een testopstelling om te zien of je er iets mee kan.

• Bobco

Bobco

DutchPhoenix schreef op 24 oktober 2002 @ 23:21:
[...]
Inderdaad, hoe dat gesynched moet worden daar zijn ze nog niet over uit. Misschien dat het ook wel een standalone wordt bij een iemand thuis.
Als je toch die applicatie perse standalone op meer plaatsen moet draaien zorg dan in ieder geval voor een of ander attribuut waarvan je zeker weet dat het uniek is voor 1 bepaalde instantie van je applciatie. Je kunt dan tenminste zonder al te veel zorgen altijd weer synchroniseren, zonder dat je in de problemen komt.

Maar ik zou toch nog maar eens heel goed nagaan of een webbased-oplossing inderdaad helemaal uitgesloten is. Dat de gebruikers geen techneut zijn is naar mijn idee geen argument, want de meeste hulpmiddelen vragen alleen maar om een eenmalige installatie waar ze bij geholpen kunnen worden....

• FastWallie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11-2024
DutchPhoenix schreef op 24 oktober 2002 @ 00:50:
De bedoeling is dat er voor een vogelvereniging die vogels waarneemt een database komt die gebruik maakt van GUI.
[/edit]
Is het makkelijk als die leden van de vogelvereniging een beetje flexibel zijn in het invoeren van hun data (en misschien plaats onafhankelijk) ? Dan ligt een webbased applicatie voor de hand.
Of wordt het een complexe applicatie ??

http://www.jawal.nl

• DPhoenix
Ik heb besloten om het als volgt te gaan doen:

De GUI wordt in Access gemaakt doormiddel van formulieren.
Access wordt met behulp van ODBC gelinkt aan een MySQL-database zodat de opslag van de records zich daar bevind.

Echter wat ik me tijdens het typen van dit bericht afvraag is of Access niet gaat vertragen als er een paar honder duizend tot miljoen records in de MySQL-database zitten :?

AULXJMHR

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kijk eens naar Perfect View... gebruiken wij ook.....

www.pv.nl

en hebben ook vele duizenden records.

"Live demonstratie" is ook mogelijk maar dan zul je toch echt deze kant op moeten komen.

Tja..... het kost wat ja.

ARME AOW’er

• DPhoenix
Dick schreef op 28 oktober 2002 @ 01:23:
Kijk eens naar Perfect View... gebruiken wij ook.....
Daar heb ik nog nooit van gehoort. Heb je misschien een url?

[edit1] Dank je _/-\o_ [edit1]

[edit2] Kost aardig wat, en gezien er een klein budget is.....[edit2]

MySQL = Gratis
Access = Hebben de meeste al.

[ Voor 0% gewijzigd door DPhoenix op 28-10-2002 01:36 . Reden: url geplaatst ]

AULXJMHR

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

DutchPhoenix schreef op 28 oktober 2002 @ 01:28:

[edit2] Kost aardig wat, en gezien er een klein budget is.....[edit2]

Access = Hebben de meeste al.
Access hebben die meesten dan wel illegaal, gok ik zo, dat pakket is ook zeker niet gratis.

Sluit mij overigens bij de meerderheid hierboven aan: MySQL-servertje met webfrontend, kan je prima standalone implementeren, is moeiteloos schaalbaar, kan de hoeveelheid data fluitend verwerken en je voorkomt syncproblemen. Iedereen die hier weerstand tegen biedt weet er niks vanaf en moet zich er niet mee bemoeien >:)

[ Voor 0% gewijzigd door Rataplan op 28-10-2002 17:22 . Reden: MySQL ipv SQL |:( ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• D2k
  • Laatst online: 29-08 22:51

D2k

Rataplan schreef op 28 oktober 2002 @ 02:17:
[...]
Iedereen die hier weerstand tegen biedt weet er niks vanaf en moet zich er niet mee bemoeien >:)

iedereen die zo reageert hoort niet in /14 :{

kortom onderbouwen of nix zeggen

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• CyberSnooP
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

D2k schreef op 28 oktober 2002 @ 09:04:
Met dat verschil dat de onderbouwing vooraf ging aan de harde stelling (die genuanceerd werd met een smiley) lijkt het me geen slechte reply.. maar ik ben ook geen mod dus mag er waarschijnlijk niks van vinden.

Een GUI gebouwd met Access is in veel gevallen sneller in gebruik en in ontwerp. Echter bijv. flexibele GUIs en werken met afbeeldingen gaat vaak prettiger via de webbrowser.

De schaalbaarheid gaat hier niet echt op. Door een kleine wijziging wordt de ODBC connectie naar de MySQL server over een netwerk gelegd en bovendien profiteer je van de stabiliteit van MySQL ipv tegenover de Microsoft Jet Engine.

M.b.t. de GUI zijn er veel afwegingen.. persoonlijk vind ik HTML (i.c.m. wat javascript) vaak prettiger opbouwen dan de wat starre vensters van Access. De interactie tussen de GUI en de database verloopt wel weer stroever, veel validatie en weergave moet handmatige gecode worden.

|_____vakje______|

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

D2k schreef op 28 oktober 2002 @ 09:04:

iedereen die zo reageert hoort niet in /14 :{

Als ik je stelling goed begrijp, is het niet-onderbouwde botte opmerkingen maken hier verboden? Nou, vaarwel dan maar... en nee, ik ga nergens heen.

De onderbouwing staat er gewoon boven (en idd speciaal voor de slechte lezers een smiley toegevoegd, en dank je wel, Cybersnoep ;)). Speciaal voor de hele langzame lezers wil ik nog wel wat extra uitleg geven:

Mijn conclusie is zo gefraseerd omdat mensen vaak zonder enige kennis van zaken eisen aan software stellen; in dit geval degenen die vanuit de vogelaarsvereniging opdracht gaven te beginnen met een standalone versie, wat, (zoals hierboven duidelijk is aangegeven) nergens goed voor is.

Een ontwikkelaar moet wel luisteren naar zaken als financiele en functionele eisen, maar als de "klant" met termen als standalone aankomt en gaat vertellen hoe de oplossing geimplementeerd moet worden, dan moet die klant het vooral zelf doen.

edit:
Zie tot mijn grote schaamte dat ik SQL ipv MySQL, zoals bedoeld, heb geschreven. Maar voor de reaktie maakt het verder niet uit.
DutchPhoenix schreef op 28 oktober 2002 @ 01:19:
De GUI wordt in Access gemaakt doormiddel van formulieren.
Access wordt met behulp van ODBC gelinkt aan een MySQL-database zodat de opslag van de records zich daar bevind.
Hier wil ik nog bij aantekenen dat het gebruik van de ODBC-driver in een internetenvironment betekent dat externe users rechtstreeks op de MySQL-database moeten kunnen inloggen, wat uit security-oogpunt niet ideaal is. Een webfrontend heeft alleen de localhost-user nodig om je PHP-code (of wat dan ook) van data te voorzien. Staat tegenover dat niet heel veel hackers klaar zullen zitten om valse waarnemingen van de bontgestreepte tureluurfluiter in je db te schuiven.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• ErikRo
Rataplan schreef op 28 oktober 2002 @ 17:19:
[...]
Staat tegenover dat niet heel veel hackers klaar zullen zitten om valse waarnemingen van de bontgestreepte tureluurfluiter in je db te schuiven.
Dat vind ik nou weer een gemene opmerking van je :)

• CyberSnooP
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

ErikRo schreef op 28 oktober 2002 @ 21:46:
Dat vind ik nou weer een gemene opmerking van je :)
Hè bah.. nou bekruipt CyberSnooP weer het gevoel Rataplan te verdedigen. Security klinkt namelijk altijd erg belangrijk maar je moet realistisch blijven. Druk bezochte websites of populaire software moet goed beschermd zijn. Echter, de normale beveiligde connecties d.m.v een username+wachtwoord over ODBC is meer dan voldoende in het geval van de vogelaars-db. Het hacken vereist wat tijd en kennis en ik zie niet direct geintereseerde opduiken. Hiermee wordt het dus duidelijk dat security iig geen belemmering moet zijn voor het kiezen voor een Access GUI + MySQL backend verbonden via ODBC.

|_____vakje______|

• DPhoenix
Rataplan schreef op 28 oktober 2002 @ 17:19:
Hier wil ik nog bij aantekenen dat het gebruik van de ODBC-driver in een internetenvironment betekent dat externe users rechtstreeks op de MySQL-database moeten kunnen inloggen, wat uit security-oogpunt niet ideaal is. Een webfrontend heeft alleen de localhost-user nodig om je PHP-code (of wat dan ook) van data te voorzien. Staat tegenover dat niet heel veel hackers klaar zullen zitten om valse waarnemingen van de bontgestreepte tureluurfluiter in je db te schuiven.
Zoals ik al zei gaat het nu om een standalone versie. Een webbased versie is eventueel van latere orde.

AULXJMHR

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Tja, als je tegen de tijd dat je multi-user wilt gaan bereid bent het UI opnieuw te ontwikkelen is er niks aan de hand ;)

Overigens is de normale beveiliging zoals ZaibrZnub (was het toch :?) die omschrijft met een portsniffer te kraken, en een beetje extra (SSL, in het geval van odbc remoting, anders een webfrontend met session management) lijkt me helemaal geen overbodige luxe. Ook hackers moeten tenslotte ergens op oefenen.

Bij ontstentenis van een paar extra layers (wat ik me, in navolging van (vooruit) CyberSnooP toch wel degelijk voor kan stellen) raad ik je iig aan om een goeie backupvoorziening te treffen. Zo manage ik de uitslagendb van de lokale dartsbond en ik heb nachtmerries van gecompromitteerde db's :)

• KMK
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:28

KMK

GEEN MySQL gebruiken maar MSDE2000!!
Die is gratis en speciaal bedoelt voor het hier beschreven db app/ding..
Het is een LITE versie van SQL server 2000 en dus ook zo om te poorten.. Je kunt ook storedprocedures gebruiken. Je moet alleen even de QLservermanager gebruiken om je db te bouwen

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

• Bobco

Bobco

KMK schreef op 29 oktober 2002 @ 14:52:
GEEN MySQL gebruiken maar MSDE2000!!
Die is gratis en speciaal bedoelt voor het hier beschreven db app/ding..
Het is een LITE versie van SQL server 2000 en dus ook zo om te poorten.. Je kunt ook storedprocedures gebruiken. Je moet alleen even de QLservermanager gebruiken om je db te bouwen
Vermeld er dan meteen even bij dat je dan tenminste een van de volgende licenties moet hebben:

- MSDN Universal, Enterprise or Professional edition
- Microsoft Office XP Developer Edition
- SQL Server Developer, Standard and Professional edition
- Microsoft Visual Studion.Net Architect, Developer and Professional edition.

Het lijkt me dat je dus tenminste een van de bovenstaande licenties moet hebben om MSDE legaal te mogen gebruiken. Voor de bron van dit verhaal kun je hier kijken bij Microsoft en kijk dan even goed naar de tweede vraag.

Al deze licentie-ellende heb je niet bij MySQL.....

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

...verder heeft MSDE2000 een limiet van 5 users (concurrent, dus dat zal niet snel een probleem worden, maar gegeven de mogelijke webapplicatie wel degelijk een probleem - MSSQL is niet bepaald goedkoop) en bovendien is MySQL ook "speciaal" bedoeld voor het hier beschreven db "app/ding"...

• ErikRo
CyberSnooP schreef op 28 oktober 2002 @ 22:17:
[...]

Hè bah.. nou bekruipt CyberSnooP weer het gevoel Rataplan te verdedigen. Security klinkt namelijk altijd erg belangrijk maar je moet realistisch blijven. Druk bezochte websites of populaire software moet goed beschermd zijn. Echter, de normale beveiligde connecties d.m.v een username+wachtwoord over ODBC is meer dan voldoende in het geval van de vogelaars-db. Het hacken vereist wat tijd en kennis en ik zie niet direct geintereseerde opduiken. Hiermee wordt het dus duidelijk dat security iig geen belemmering moet zijn voor het kiezen voor een Access GUI + MySQL backend verbonden via ODBC.
Dont worry, Ik bedoelde hier niets kwaads mee hoor, was als grapje bedoeld.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

ErikRo schreef op 29 oktober 2002 @ 19:55:
[...]

Dont worry, Ik bedoelde hier niets kwaads mee hoor, was als grapje bedoeld.
Hij is het gewoon graag met me eens, laat die jongen nou :P

Pagina: 1