oude 486 laptop in de auto voor mp3's?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08 23:08
Kan een oud 486 laptopje, met 16 MB intern en 500 MB hdspace
mp3's afspelen?

zo ja koop ik een pcmcia brak geluidskaartje en koppel em aan de autoradio line in. nu staat dat ding (met zwart wit scherm) toch maar nix te doen....

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 13:37

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Tsja, is het een 486SX20 of een 486DX4-120?
Maakt nogal verschil imho...

ik zou zeggen: probeer het gewoon! Probleem is wel dat als je een pcmcia-soundkaart wilt laten werken, je een OS zal moeten hebben dat dat kan aansturen, waarbij je dus als snel bij Windows 95 (of nieuwer natuurlijk) aankomt en dat zou wel al snel te veel van het goeie kunnen zijn. Zeker als je daar bovenop ook nog mp3 wilt afspelen...

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Jackbq
mjah zou ik ook zeggen, maar ik moet er wel speciaal een geluidskaartje voor kopen want dat zit er niet in, ik zal dat ding us onder een laag stof vandaan halen ff kijken wat voor 486 het is... :)

kopen? :P

• MrTinux

MrTinux

Sorry, heb al een flaptop. En die speelt prima mp3's :)

• Jackbq
oke komt tie :) 486 75 Mhz met geen 16 schaam schaam maar 4 MB intern :)

will this do the job?

• MrTinux

MrTinux

Het afspelen misschien wel, als je een minimaal systeem installeerd (DOS ofzo) en een heel eenvoudige mp3-player gebruikt, maar restecp als je daarmee geluid uit een pcmcia-soundkaart weet te toveren...

Verwijderd

MrTinux schreef op 23 oktober 2002 @ 23:59:
Het afspelen misschien wel, als je een minimaal systeem installeerd (DOS ofzo) en een heel eenvoudige mp3-player gebruikt, maar restecp als je daarmee geluid uit een pcmcia-soundkaart weet te toveren...
En dat nog klinkt als iets van een nummer ;)

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 21:38

Jazzper

BB4E^Guerilla

geluidskaart DOS driver + DOS MP3 speler (weet zo even niet de naam maar heb hem zelf met succes gebruikt) Wil zeker wel. Kan zelfs een DAC-converter maken met een lpt-stekker en een handjevol weerstandjes (moooooooooooooi: ten tijde van de modtrackers...)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Ruilen voor een pentium 2 266 proc?

:D

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 02:27:
[...]

Ruilen voor een pentium 2 266 proc?

:D
Dat ding is meer waard dan een P2 266 ;)

Met 75Mhz gaat het krap aan misschien. Installeer toch maar Win95, dan krijg je pcmcia shit tenminste aan de praat. Gebruik Winplay, dat is best een lichte Mp3 speler... Ik ben wel bang dat je mogelijk de kwaliteitsinstellingen wat lager moet zetten...

4 MB en Win95+Mp3 speler, moet kunnen, wel krap. Zorg dat je wat HD ruimte overhebt voor swapfile..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Ik heb met Win95 gewerkt op een Amd 386 proc. (met fpu..) en 16mb. Ging best. Alleen mp3 was wat vervelend. Hoge bitrates en stereo ging niet.

Wat betreft de waarde van die laptop.. ach, als topic starter hem kwijt wil..

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hiero (studenten huis) haalden wij via lan de mp3'tjes op speelden ze af op een p1 166 op win95 met winamp.
IMO er is niet zoveel verchil tussen een van de laatste 486-en en de eerste p1, dus moet het lukken als er verder niks op die computer van jouw draait en je de mp3 speler licht houdt

oh ja er zat een sb16 in

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Eventjes losstaande van het feit of het al dan niet gaat werken , waar wil je in godsnaam een pcmcia geluidskaart vandaan halen ...???
Ik ben zelf een tijdje geleden bezig geweest met een soortgelijke onderneming (p120 64mb 3gig) maar kon nergens een pcmcia geluidskaart op de kop tikken dus heb dat idee laten varen ...

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 02:36:
Ik heb met Win95 gewerkt op een Amd 386 proc. (met fpu..) en 16mb. Ging best. Alleen mp3 was wat vervelend. Hoge bitrates en stereo ging niet.

Wat betreft de waarde van die laptop.. ach, als topic starter hem kwijt wil..
Voor Mp3 boeit intern geheugen niet zoveel :)
Processor des te meer, en daar kom je aan met je 386...
Anthor schreef op 24 oktober 2002 @ 02:47:
Hiero (studenten huis) haalden wij via lan de mp3'tjes op speelden ze af op een p1 166 op win95 met winamp.
IMO er is niet zoveel verchil tussen een van de laatste 486-en en de eerste p1, dus moet het lukken als er verder niks op die computer van jouw draait en je de mp3 speler licht houdt

oh ja er zat een sb16 in
Helaas is een 486 op 75Mhz niet echt de snelste 486 cpu (de snelste was 133Mhz) en jouw P166 is niet echt de eerste P1 (dat was de P60... en een 486@133Mhz was ongeveer zo snel als een P75 :)).

Een P166 trekt natuurlijk makkelijk Mp3. Een P90 ook nog met gemak. Een P75 is krap, maar dat heb ik ook nog wel draaiende gehad :o

Een 486 is iets totaal anders dan een Pentium.. Intel CPU's : Het Pentium tijdperk
BYM schreef op 24 oktober 2002 @ 02:55:
Eventjes losstaande van het feit of het al dan niet gaat werken , waar wil je in godsnaam een pcmcia geluidskaart vandaan halen ...???
Ik ben zelf een tijdje geleden bezig geweest met een soortgelijke onderneming (p120 64mb 3gig) maar kon nergens een pcmcia geluidskaart op de kop tikken dus heb dat idee laten varen ...
P120 heeft meestal toch wel sound onboard? Zelfs mijn IBM 486 laptop met 486@33Mhz en 12 MB intern heeft sound onboard... En nog niet eens zulke slechte sound ook :o

• cjdijk
  • Laatst online: 01-08 08:42

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Jazzper schreef op 24 oktober 2002 @ 02:18:
geluidskaart DOS driver + DOS MP3 speler (weet zo even niet de naam maar heb hem zelf met succes gebruikt) Wil zeker wel. Kan zelfs een DAC-converter maken met een lpt-stekker en een handjevol weerstandjes (moooooooooooooi: ten tijde van de modtrackers...)
Dit is inderdaad de beste oplossing.
Een dos mp3 player, die heb ikzelf ook wel eens op een 386 gebruikt,
gaat prima onder dos, zolang je geen windows gebruikt.
En zo'n digitaal-analoog converter op je parallelle poort,
is een prima vervanger voor een geluidskaart,
al is het aantal signaal nivo's wel beperkt, is 8 bit i.p.v. 16 bit.
Maar is wel heel goedkoop en eenvoudig zelf te maken.
Een geluidskaart via pcmcia is erg schaars, en dat geldt ook voor dos drivers.
Want windows en mp3 op een 486 met 4mb is geen optie.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

W3ird_N3rd schreef op 24 oktober 2002 @ 03:22:
Helaas is een 486 op 75Mhz niet echt de snelste 486 cpu (de snelste was 133Mhz) en jouw P166 is niet echt de eerste P1 (dat was de P60... en een 486@133Mhz was ongeveer zo snel als een P75 :)).

Een P166 trekt natuurlijk makkelijk Mp3. Een P90 ook nog met gemak. Een P75 is krap, maar dat heb ik ook nog wel draaiende gehad :o

Een 486 is iets totaal anders dan een Pentium.. Intel CPU's : Het Pentium tijdperk
Een P60 is ongeveer even snel als een 486DX4-100mhz. Ik heb hier een P60, en speel er ook wel eens mp3's op af. Zolang je weinig andere dingen doet, gaat het prima. Alleen 256 en 320 kbit trekt ie niet ;)
Ik denk dat het met die laptop alleen gaat lukken als je mp3's gebruikt met een lage bitrate.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 15:01

DatraxZ

TrueCrypts Everything

ik had vroeger een amd 80486 66Mhz met 16MB simmz en een sound blaster 16 ISA en die speelde goed mp3s af tot 192 , moest wel kiezen tssn stereo en halve kwaliteit(22.5Khz) of mono en 44.1Khz.
als je zou gaan voor winamp raad ik je aan een oudere versie te gebruiken (kon je op instellen dat je een 486 of pentium had)
voor mp3s te kunnen afspelen op full quality in stereo zijn de absoluut absolute minimum specs een 486 80Mhz
succes

• traviandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2025

traviandus

vague

Hehe ik heb hier 2 486 laptops staan en ik had hetzelfde idee. Je kunt natuurlijk ook een draadloos PCMCIA netwerk kaartje erin bouwen en software die automatisch de nieuwste MP3's van je thuis PC download zodra je auto thuis op de parkeerplaats zet >:)

• Jackbq
jah dat met die netwerk kaart is wel een stoer idee,
kijk de HCC dagen komen er weer aan en ik wil daar toch eens gaan kijken voor de nodige spullen. De radio in de auto van me pa is nogal wat ouder (wel cassette en TP enzo.. LCD kan ook al de zender naam laten zien) maar het is wel een fijne auto, en aangezien ik net me rijbewijs heb :)
Honda accord automaat 2 liter, trekt best leuk op.
Maar goed, ik wil dus op de HCC zo'n casettetje kopen waar zo'n jack plug snoertje uitkomt. waar ik dus een geluidskaart of iets dergelijks op aan kan sluiten,
zo'n lpt geval, heb ik denk ik nog wel van me 286, is dat een lpt connector met aan de andere kant 2 tulp stekkertjes?

zo ja zou dat op zo'n cassetje aangesloten moeten kunnen worden denk ik?
En die dos player, kheb alles hier niet 100% gelezen maar ik zie volgens mij nog geen naam van het progje, dus als iemand een dos mp3 player weet die dus dat LPT kabeltje ondersteund, report in please :)

alvast allemaal bedankt, en als het eenmaal zover is en ik alles getest heb zal ik uiteraard ff melden of het werkt en hoe het klinkt.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 00:19
volgens mij kost zo'n da converter best wel processorkracht en blijft er weinig over voor je mp3, daarbij heb je voor minder dan 100 euro als een prachtige mp3 discman en zag ik voor 110 laatst een samsung mp3 discman met lcd+bediening in het snoer, da's voor in de auto wel net ze makkelijk toch?

• Jackbq
mjah maar het andere kost mij eigenlijk niks da converter heb ik al, laptop ook (batterij ligt nu in de vriezer omdat die beetje last had van ze geheugen :S) dus het enigste wat ik moet hebben is een dos versie dos 6.0 ofsow :) en een mp3 player die die da converter als uitgang kan gebruiken, die da converter kost vrijwel geen kracht volgens mij, want ik speelde vroeger op mijn 286 met die kabel al midi files. Omdat toen een geluidskaart nog VEEL geld koste.....

maar wie weet waar ik dat msdos progje haal wat mp3's speelt EN die da kan aansturen? (of is er ergens een linux optie? ipv ms-dos die dit ondersteund)

btw, die cassete's met line in klinkt dat beetje? ik verwacht geen kristal helder geluid, maar het moet wel aanhoorbaar zijn.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

In de WOS faq kun je bootfloppen met DOS vinden.

Mp3 speler, MPXplay?

• Jackbq
Zo'n DAC converter waar Jazzper

het over had, hoe noem je zo'n kabel want ik kan nergens op google of op got iets vinden erover, en ik wil progjes hebben die deze kabel kunnen aansturen, het liefst een progje onder ms-dos wat mp3's afspeelt en deze output naar zo'n lpt kabel.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hmmmm.......
hoe heet dit ding?

Ik kan je garanderen dat je daar geen geluidskwaliteit uit haalt...
Kijk anders eerst eens naar Linux, die schijnt het wat makkelijker te doen...
Ik heb ooit met een 486 DX4-100 zoiet geprobeert op te bouwen maar kwam toch net te kort.....

Waarom koop je dan niet een VIA EPIA bordje ?
Alles erop en eraan en je kan nog DVD kijken ook !!!!

Dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/fam_kauderer/ice/roelof1.jpg

Hieraan hangt een Toshiba laptop met een celly 800 :)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Jackbq
omdat ik die laptop heb liggen, er nix mee doe en het gewoon wil proberen want der nix mee doen is zonde. Alleen ist wel de bedoeling dat het me niet TE veel gaat kosten.
dus wil ik zo goedkoop mogelijk uit een laptop 486 mp3's afspelen (zit geen geludiskaart in) wat zijn dan de andere opties? als die er al zijn...

• Jackbq
http://www.mp3projects.com/digital/chimp/bins/mp3dv2.zip

is dit nou een progje om mp3's af te spelen over een willekeurige DAC LPT converter?

• memphis

memphis

Effe rondgekeken....

Ik denk dat je zoiets nodig hebt:
http://edelaunay.chez.tiscali.fr/mp3hdw.htm
http://www.mp3projects.com/report/index.html
In de PCM heeft ooit ook zoiets gestaan geloof ik. Dit is een externe hardwarmatige MP3 decoder die zijn data via de printerpoort krijgt.

Voor DOS, moet je hier eens kijken:
http://leute.server.de/peichl/mpegcde.htm
Een 486-75 geheel werkend.....

• Jackbq
hhm maar dan moeten er weer allemaal gekke dingetjes :) gesoldeerd worden, ik zoek volgens mij iets simpelers.......

want hier gebruiken ze "een" signaal van de lpt poort...
maar daar komt geen audio signaal uit..?

• memphis

memphis

jackel7007 schreef op 28 oktober 2002 @ 20:43:
hhm maar dan moeten er weer allemaal gekke dingetjes :) gesoldeerd worden, ik zoek volgens mij iets simpelers.......

want hier gebruiken ze "een" signaal van de lpt poort...
maar daar komt geen audio signaal uit..?
Nope, de gecomprimeerde MP3 data komt daar uit...

• BYM

BYM

W3ird_N3rd schreef op 24 oktober 2002 @ 03:22:
P120 heeft meestal toch wel sound onboard? Zelfs mijn IBM 486 laptop met 486@33Mhz en 12 MB intern heeft sound onboard... En nog niet eens zulke slechte sound ook :o
Als dat er in had gezeten dan had ik denk ik niet de moeite genomen een pcmcia kaartje te bemachtigen |:( 8)7 :X ...

[ Voor 0% gewijzigd door BYM op 29-10-2002 02:13 . Reden: Icons geplaatst anders reaktie iets te Cru ]

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Aangezien PCMCIA support nog wel eens wat problematisch zou kunnen worden zou ik in dit geval voor een linux kernel gaan. Je kan die kernel zo bouwen dat deze dus alleen de broodnodige ondersteuning bevat wat snelheid en groote goed zal doen. Verder zijn er zat mp3 spelers te krijgen met ieder hun eigen voors en tegens. Ik zou zeggen probeer google eens of zoek eens in NOS ;)

Edit: http://www.mpg123.de/ :)

Nu ook zonder stropdas

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
ik heb een pentium 120 met 16mb ram, en met win95 krijg ik geen mp3tje fatsoenlijk draaiend, maar een vcd wel 8)

Hoi.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BYM schreef op 29 oktober 2002 @ 02:10:
[...]

Als dat er in had gezeten dan had ik denk ik niet de moeite genomen een pcmcia kaartje te bemachtigen |:( 8)7 :X ...
Toch een vage laptop dan :P
Ik geloof heus wel dat je er 1 zonder geluid gevonden hebt hoor.. :)
PLeX schreef op 29 oktober 2002 @ 13:01:
ik heb een pentium 120 met 16mb ram, en met win95 krijg ik geen mp3tje fatsoenlijk draaiend, maar een vcd wel 8)
Hoe komt dat dan? Te weinig cpu power lijkt me niet logisch...

Verwijderd

ik had een IBM/Cyrix P166+ met 64 mb geheugen en als ik onder windows 98 tijdens een MP3tje mijn startbalk uitklapte merkte ik al dat dat trager ging.
je moet wel van hele goed huize komen wil je een 128 kbit stereo mp3tje op een 486 laten lopen.

• BYM

BYM

W3ird_N3rd schreef op 29 oktober 2002 @ 13:53:
Toch een vage laptop dan :P
Ik geloof heus wel dat je er 1 zonder geluid gevonden hebt hoor.. :)
Ding was een krijgertje van mijn vriendin d'r baas en werkte verder prima , zat alleen geen geluid op. Oer laptop he, typen tijdens een vergadering had je geen geluid nodig .

• PLeX
ik weet niet hoe het komt, maar ik krijg gewoon een mp3 niet goed draaient met w..amp. ik zou graag eens willen weten welke mp3 player het minst belastend is voor de pc.

Hoi.

Verwijderd

PLeX schreef op 29 oktober 2002 @ 14:57:
ik weet niet hoe het komt, maar ik krijg gewoon een mp3 niet goed draaient met w..amp. ik zou graag eens willen weten welke mp3 player het minst belastend is voor de pc.
winamp 2.x zou toch niet zo zwaar moeten zijn hoor

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

PLeX schreef op 29 oktober 2002 @ 14:57:
Winplay >:)

Zie ook http://www.iis.fraunhofer.de/amm/download/winplayman/#system

Erg licht spelertje, superlichte GUI, alas geen playlist mogelijkheden (je kunt wel een hele playlist inladen maar niet aanpassen).

• Jackbq
en heeft er al iemand een mp3 spelertje gevonden, die geluids over de lpt poort kan uitsturen? dan down ik dat, ik soldeer zo'n simpel kabeltje, koop zo'n line in casette...
en klaar is jackel7007 :)

• memphis

memphis

jackel7007 schreef op 29 oktober 2002 @ 19:34:
en heeft er al iemand een mp3 spelertje gevonden, die geluids over de lpt poort kan uitsturen? dan down ik dat, ik soldeer zo'n simpel kabeltje, koop zo'n line in casette...
en klaar is jackel7007 :)
Wat je dan kan afspelen is via Fasttracker:
Ahhh... Nostalgie

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 24 oktober 2002 @ 02:30:
[...]

Dat ding is meer waard dan een P2 266 ;)

Met 75Mhz gaat het krap aan misschien. Installeer toch maar Win95, dan krijg je pcmcia shit tenminste aan de praat. Gebruik Winplay, dat is best een lichte Mp3 speler... Ik ben wel bang dat je mogelijk de kwaliteitsinstellingen wat lager moet zetten...

4 MB en Win95+Mp3 speler, moet kunnen, wel krap. Zorg dat je wat HD ruimte overhebt voor swapfile..
draait dus niet
win95 zelf heeft al 8mb minimaal nodig
ik heb erges nog een 1kb grote mp3speler gehad
in win3.11 werke die prima

ff zoeke.... :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 20:44:
[...]

draait dus niet

echt wel :> zo lang je maar geen webrowser er op mikt :)

k hoste windows 95 op me 486 SX 25 met 4mb ram en een 1 gig hdd en ik internette er zelfs nog op.. swapte zig wel dood maar das anderverhaal

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 20:44:
[...]

draait dus niet

Lariekoek, ik heb Win95 gestart op een 386SX 25Mhz met 4MB 30-pins rommel...

Mp3 spelertje had er in de swap nog wel bijgekunt. Heb ik niet gedaan, draait toch niet lekker op een 386 en er zat ook geen geluidskaart in :D

En een Mp3 speler van 1 KB.. dat moet ik nog zien. Lijkt me technisch erg moeilijk. Ik heb wel een 3D demo van 64KB gezien (.the .product) en een FTP server van 25 KB, maar een Mp3 speler van 1 KB? Woei.

• Jackbq
Hmm oke en waar ga ik dan een pcmcia geluidskaartje halen? wat nog drivers voor win95 heeft?

Verwijderd

jackel7007 schreef op 29 oktober 2002 @ 22:55:
Hmm oke en waar ga ik dan een pcmcia geluidskaartje halen?
LOL, net effe op marktplaats.nl gekeken. Kom 1 PCMCIA geluidskaartje tegen... voor het luttele bedrag van maar 500 Euro!! 8)7 Oftewel succes met de zoektocht....

En inderdaad, de eerste editie van Win95 (niet de A, B of C dus) draait prima met maar 4MB, heb ik destijds ook gedraaid op een DX2 66 :) Draaide prima, hoewel ik toch maar 350 gulden neergeteld heb voor een extra 4MB Simmetje op een beurs. (Bijna net zo errug als de 550 gulden voor de Soundblaster 1 toen die pas uitkwam) Heb er nu wel spijt van dat ik 'm niet bewaard heb }:O

Wel jammer dat er in de tijd van 486's nog geen USB was, anders had je gewoon een Extigy kunnen pakken ;) Wacht 's effe.. d'r zijn wel PCMCIA USB kaartjes, daar een extigy op, ben je nog goedkoper uit dan met zo'n PCMCIA geluidskaartje ;)

Ze zijn d'r trouwens nog steeds nieuw.. kijk maar 's op: http://www.cdrecordingsoftware.com/wami_box.html
Wel duur ($449) maar net zo veel geheugen aan boord als je Laptop en CPU independant! ;) Kortom, ik denk niet dat je er goedkoop aan zult kunnen komen ;(

• BYM

BYM

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 23:56:
[...]

LOL, net effe op marktplaats.nl gekeken. Kom 1 PCMCIA geluidskaartje tegen... voor het luttele bedrag van maar 500 Euro!! 8)7 Oftewel succes met de zoektocht....

En inderdaad, de eerste editie van Win95 (niet de A, B of C dus) draait prima met maar 4MB, heb ik destijds ook gedraaid op een DX2 66 :) Draaide prima, hoewel ik toch maar 350 gulden neergeteld heb voor een extra 4MB Simmetje op een beurs. (Bijna net zo errug als de 550 gulden voor de Soundblaster 1 toen die pas uitkwam) Heb er nu wel spijt van dat ik 'm niet bewaard heb }:O

Wel jammer dat er in de tijd van 486's nog geen USB was, anders had je gewoon een Extigy kunnen pakken ;) Wacht 's effe.. d'r zijn wel PCMCIA USB kaartjes, daar een extigy op, ben je nog goedkoper uit dan met zo'n PCMCIA geluidskaartje ;)

Ze zijn d'r trouwens nog steeds nieuw.. kijk maar 's op: http://www.cdrecordingsoftware.com/wami_box.html
Wel duur ($449) maar net zo veel geheugen aan boord als je Laptop en CPU independant! ;) Kortom, ik denk niet dat je er goedkoop aan zult kunnen komen ;(
Hmja dat zei ik al .....
Ik denk dat je beter je geld in een beter/nieuwer laptopje kunt steken , bezit je meteen een wat vlotter apparaat waar je iets beter mee uit de voeten kunt :*)

• memphis

memphis

Wat ik al zei, een VIA EPIA bordje voor een 140 euro met alles erop en eraan, zelfs een TV-out om een complete LCD scherm aan te kunnen sturen.

Een verse topic is hier te vinden:
[rml][ CM] De basis voor mijn car-systeem[/rml]

• PLeX
Mja, iemand al zeer lichte mp3 player gevonden ? dan kan ik ook ff projectje met ouwe laptop starten 8)

Hoi.

• memphis

memphis

Je moet eens op zoek gaan naar DOSAMP, dat is een MP3 player voor DOS. Dat schijnt het wel te doen op de wat tragere machines (vreemd genoeg omdat je zou verwachten dat binnen een 32bits OS het sneller zou draaien).

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jackel7007 schreef op 23 oktober 2002 @ 23:55:
oke komt tie :) 486 75 Mhz met geen 16 schaam schaam maar 4 MB intern :)

will this do the job?
Als je de boel in dos gaat draaien, werkt het zeker....
Ik heb thuis 2 mp3-spelers voor dos liggen, dat zijn namelijk dosamp en mpxplay
Alleen 1 van die 2 werkte niet op een P1 133 32MB _/-\o_ :?

Dus, ja, this will do the trick

P.S Ik zou proberen als ik jou was, om er meer ram in te steken, want ik denk dat als je er nog een soundcard bij moet proppen, dat je dan weinig ram over hebt...

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

PLeX schreef op 30 oktober 2002 @ 08:49:
Mja, iemand al zeer lichte mp3 player gevonden ? dan kan ik ook ff projectje met ouwe laptop starten 8)
Anders lees je mijn post ook ff..
W3ird_N3rd in "oude 486 laptop in de auto voor mp3's?"

Voordeel van Winplay is trouwens dat het iedere geluidskaart ondersteund die door Win95 wordt ondersteund (en vermoedelijk ook gewoon iedere soundkaart die je onder Win3.1 geinstallt krijgt met de 16 bits versie van Winplay), in tegenstelling tot DOS spelers die b.v. alleen maar een SB16 en nog wat écht bekende kaarten pakken, daar moet je toch een stuk meer bij knoeien :X

En oh ja, in Winplay kun je makkelijk de kwaliteitsinstellingen veranderen zodat het met een tragere cpu goed draait..

• Jackbq
oke ik heb dus geen geluidskaart...
hoe speel ik dan mp3's af?
ik zit zelf nog steeds met die lpt DAC met line out, maar moet ik wel een mp3 progje hebben die dat ondersteund...

1 X ander maal?

• memphis

memphis

jackel7007 schreef op 30 oktober 2002 @ 17:25:
oke ik heb dus geen geluidskaart...
hoe speel ik dan mp3's af?
ik zit zelf nog steeds met die lpt DAC met line out, maar moet ik wel een mp3 progje hebben die dat ondersteund...

1 X ander maal?
Had ik al uitgelegd.
Die DAC is 8 bit mono, via een truuk en een speciale aansturing is ie stereo te maken maar de LPT poort kan vanuit DOS net meer dan 32khz aan.

8 bit en een limiet van 32khz zal niet echt bevoordelijk zijn voor de kwaliteit.
Zoek een PCMCIA soundcard voor weinig en ga er mee experimenteren.
Als die rond de 100 euro gaat kosten kan je (zoals ik al eerder zei) beter je gaan richten op een VIA EPIA bordje of een 2e hands goedkoop pentium systeempie.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

oh boy oh boy, waar loop ik werkelijk waar toevallig tegen aan?
Covox/LPT DAC Windows driver!!!!!!!!!!!! staan er 2: boven en onderaan

http://www.kiarchive.ru/pub/windows/drivers/

Notes:
This driver uses a printer port to play sounds

En hier dan:
http://www.kiarchive.ru/pub/msdos/sound/play_edit/

A DOS version of Amp - MP3 player. v0.7

ja editen kan ook

• Jackbq
foutje bedankt

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Nee dat is geen freeware, en dit is een warezrequest :D

Ok is dus al opgelost :)