Fans langzamer/harder laten draaien aan de hand van de temp.

Pagina: 1
Acties:
  • 428 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 02:27
Ik wil graag iets maken zodat mijn 4 ventilatoren automatisch harder gaan wanneer de temperatuur hoger wordt en langzamer wanneer de temperatuur daalt. Ik wil zelf de temperatuur kunnen opgeven voor de hoogste en laagste waarde.

Bijvb. De temperatuur is 50 graden de fans draaien op vol vermogen. Zodra de temp 45 graden is moeten ze nog maar op 3/4 draaien etc.

Gezien ik absoluut niet handig ben in electrotechniek vroeg ik mij af hoe ik dit voor elkaar kan krijgen of misschien bestaat er al zoiets? Zo ja waar kan ik dit dan eventueel kopen?

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-08 11:14
Digidoc 5 @ www.oc-shop.nl

ik heb net ff bij oc-shop gekeken, maar zie dat z'm daar niet meer hebben. dan moet je ff googelen. digidoc 5 komt in een cd-rom bay, en d'r zit een lcd schermpje in. je kunt hem volledig programeren naar eigen wensen.

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je Kan een apparaatje krijgen niet groter dan 5bij 5cm,
dat zet je tussen je fans en je voeding. hij geeft dan bij bijvoorbeeld 50'C de volledige 12 volt door.

Maar normaal maar 6.
en schakeld zich weer uit bij een bepaalde temp.

kweet ff niet waar je het kan kopen!

denk bij een electronica winkel moeten ze het wel hebbeb denk ik :D

suc6 ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 02:27
Ik heb ook al gekeken naar de digidoc, maar ik wil niet een aan/uit schakeling. Ik wil dat hij als de temp laag is op bijvb. minimaal 6 volt draait en vervolgens steeds sneller als de temperatuur toeneemt tot de maximum van 12 volt.

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:40

talin

ES-MA

zou een regelbare enermax met een temperatuur sensor iets zijn ?

dus dat je bijv. de potmeter eraf haald en dan een temp sensor in plaats zet ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
In sommige voedingen zit er een temp-gevoelige weerstand (NTC) tussen de +12v van de voeding, De weerstand wordt minder als dat ding warmer wordt en dan neemt dus de spanning toe voor de fan en gaat ie harder draaien.

In de elektuur stonden wat eenvoudige schema's, maar dat is al een paar jaar geleden.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Softwarematig kan het ook, met Speedfan

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 15:27
Ik ben zelf nog op zoek naar een goeie optie om mijn fanspeed te regelen met de temp v.h. water (WC dus)
Conrad heeft wel wat maar dat is allemaal maar tot 0,5 ampere :( Hier de linkjes

Goedkoop maar met vaste sensor

Bouwpakketje

Zonder plaatje

Als iemand iets weet wat op het tweede of derde model lijkt maar dan tot 1 ampere aankan laat het plzzzzzzzzzzzz even weten! Anders haal ik wel twee van 0,5 ampere op.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Pagina: 1