RAID0+1 - 5 met 3 HD's met 2 of 8 MB cache.

Pagina: 1
Acties:

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Waar ik dus niet echt een antwoord op kan vinden (of ooit heb gekregen) is dit:

Ik ben van plan de SX4000 van Promise te kopen (nog steeds niet leverbaar in NL) en er direct maar 3 HD's van WD met 8 mb cache of 3 Maxtor met 2 mb cache aan te hangen. Eventueel komt er de Promise SX6000 voor in de plaats als de SX4000 niet leverbaar is op korte termijn.

Het is een IDE controller

Als reactie kreeg ik onlangs dit:
8MB heeft alleen maar een positieve uitwerking... in raid 5 met 3 schijven heb je dan 24 MB aan file die je in 1x naar de cache weg kan zetten...
Ergens anders las ik echter dat door de striping (in RAID5) het verschil niet echt bijster groot zal zijn. Striping is sowieso al sneller en de schrijfsnelheid is uiteindelijk bepalend.

Nu heeft de SX4000 max. 256 mb en de SX6000 max. 128 mb aan boord. Of dit cache is weet ik niet. (raid is een redelijk onontgonnen gebied)

Overigens is de bedoeling van RAID5 voor mij 100% zekerheid te krijgen dat ik geen data meer kwijt kan raken. (backups blijven wel noodzakelijk)

Concrete vraag
wie kan aan de hand van een goed voorbeeld aangeven wat "de winst" is die ik behaal met 8 mb t.o.v. 2 mb cache. De meerprijs t.o.v. 2 mb cache is ongeveer 25 Euro en dat keer 3.....

Mijn bestanden zijn van gemiddelde grootte.

ARME AOW’er

Verwijderd

Schijven met meer cache zijn sneller omdat cachegeheugen altijd sneller is dan de HD zelf.
Hierdoor kan de controller die eraan hangt sneller data uitwisselen.
Theoretisch zou drie 8mb cache HD's betekenen voor de RAID controller in RAID0 dat hij 24mb cache kan volduwen of leegtrekken aan data. Maar in de praktijk wordt dat nooit gehaald.

Verwijderd

een scsi raid controller gebruikt de schijf cacahe niet alleen de kaart cache

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Schop nooit tegen een harddisk maar gerust na 24 uur tegen een topic. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

door meer cache op de harddisk te hebben kun je inderdaad ineenkeer 24MB uitwisselen tussen harddisk en controllerkaart.
lijkt me een ideaal kaartje trouwens, net als de net verschenen Adaptec U320 SCSI Raid0/1 kaarten (64bit 66Mhz), wat budgetkaarten worden vanwege het ontbreken van RAID5 en cache op de controller.

het verschil tussen 2MB en 8MB weet ik niet, maar neem maar geen risico en ga voor de 8MB versies. Wordt je gemiddelde transfersnelheid en toegangssnelheid ook weer iets groter van.
Eigenlijk zouden ze die controller uit moeten kunnen rusten met een 1GB dimm..ideaal om levensduur harddisk te verlengen en Windows of Linux steeds naar gecachede data te laten grijpen.

Verwijderd

Ik geloof dat Vortex controllers heeft tot 512 MB cache,anderen gaan meestal maar tot 256 MB, meesstal en best met BBU(baterie back-up)
Pagina: 1