Toon posts:

PIII uit onderdelen doet helemaal niks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb van een aantal nieuwe onderdelen (PIII socket 370, kast, videokaart. SDRam) en een tweedehands Legend Advance 9 moederbord een nieuwe PC in elkaar gezet - en hij doet niks.

Ik hoor wel een hele lichte korte knettter als ik de stekker in de voeding stop, maar als ik de powerknop indruk gaat de voedingsfan niet draaien. Alle draadjes en kabels lijken wel goed te zitten (en de voeding heeft geen eigen aan/ uit knop).

Ik heb nog nooit eerder een PIII in elkaar gezet, dus weet ik niet waar dit aan kan liggen. Is het moederbord kapot, en geeft'ie het 'computer aan' signaal niet goed door aan de voeding? Of kan het iets anders zijn?

Verwijderd

De jumper van de bios gecontroleerd op je moederbord?

Verwijderd

het kan zijn dat je de power knop niet goed op je mobo hebt aangesloten of de atx stekker zit er niet goed in (beetje schuin ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
Heb de CMOS gecleared en de jumper weer in de goede positie gezet, maar zonder resultaat :-(

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02

Verwijderd

Topicstarter
ATX voedingsstekker zit er helemaal in, en heb het aansluitkabeltje van 'M/B SW' op beide manieren geprobeerd... nog steeds zonder resultaat. Als ik een ander PIII moederbord had was het natuurlijk wat makkelijker geweest om te testen, maar dat heb ik helaas niet.

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik doorgelezen en doorgezocht, maar niks kunnen vinden. De voedingsfan lijkt het bij iedereen altijd nog te doen !?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 18:10:
Die heb ik doorgelezen en doorgezocht
Dat blijkt anders niet uit de log :/

Als je niet zo lui was geweest om de hele sticky door te lezen en de troubleshooter hebt gecheckt, dan was je tot de conclusie gekomen dat er sprake is van een kortsluiting ergens.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 23 oktober 2002 @ 18:29:

[...]

Als je niet zo lui was geweest om de hele sticky door te lezen en de troubleshooter hebt gecheckt, dan was je tot de conclusie gekomen dat er sprake is van een kortsluiting ergens.
ik was nog niet ingelogd - misschien dat dat verklaart waarom je log me niet had gelogd? Maar zal het nog eens goed doorlezen - bedankt voor de tip!

Verwijderd

Topicstarter
Heb dit geprobeerd:
Ontkoppel de voeding van de moederbord en test het met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad.
Doet niks.... Voeding dus naar de mallemoeren neem ik aan!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 20:08
Als ik de stekker in mijn ATX stop dan hoor ik ook altijd licht geknetter. Maar het systeem draait al 4 jaar stabiel.

Wat het ook kan zijn is dat je PIII processor te nieuw is voor je moederbord en dat je dus eigenlijk eerst met een oudere een BIOS update moet regelen.

mijn P2B-f gaf ongeveer dezelfde symptonen toen ik hem met een celeron 1000 (FC-PGA)op juiste slot 1 confertor probeerde op te starten.

Toen ik er een celeron 500 (PPGA) in deed, deed hij het wel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Matsu_matsu schreef op 23 oktober 2002 @ 21:29:
Als ik de stekker in mijn ATX stop dan hoor ik ook altijd licht geknetter. Maar het systeem draait al 4 jaar stabiel.

Wat het ook kan zijn is dat je PIII processor te nieuw is voor je moederbord en dat je dus eigenlijk eerst met een oudere een BIOS update moet regelen.

mijn P2B-f gaf ongeveer dezelfde symptonen toen ik hem met een celeron 1000 (FC-PGA)op juiste slot 1 confertor probeerde op te starten.

Toen ik er een celeron 500 (PPGA) in deed, deed hij het wel.
Nope, kijk eens hier op de website van QDI-Legend- het zou Cumine P3-EB CPUs moeten trekken.

Maar pak deze issue even systematisch aan:
- heb je een andere PC/mobo met ATX voedingsconnector? Zo ja daar de voeding op testen. Of de voeding daarvan op deze mobo testen. Dan weet je snel genoeg of het aan de voeding ligt.
- probeer je niet toevallig PC-100 SDRAM op 133MHz te draaien (post ff specs van RAM en CPU)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
- heb je een andere PC/mobo met ATX voedingsconnector? Zo ja daar de voeding op testen. Of de voeding daarvan op deze mobo testen. Dan weet je snel genoeg of het aan de voeding ligt.
- probeer je niet toevallig PC-100 SDRAM op 133MHz te draaien (post ff specs van RAM en CPU)
Ik heb mijn hand weten te leggen op een andere voeding, en als ik die aansluit gaan zowel de voedingsfan als de processorfan draaien, alhoewel de laatste maar voor een seconde of 5. Daarna stopt'ie, en de PC start dus ook niet op. Heb alleen ondertussen de kast al teruggestuurd, en kan dus niet verder testen.
Ik kreeg het MB aan de praat door de power switch te jumperen, maar kan zonder nieuwe kast niet verder testen... Volgende week verder kijken dus.

Geheugen is 133 MHz, procesor is 1.13 GHz PIII - S (met 512 KB cache - jummie!). Maar die moet toch gewoon langzamer kunnen draaien? Of moet ik dan toch eerst de BIOS vernieuwen, zodat'ie op 8 1/2 * 133 kan draaien? hm...

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
BalusC schreef op 23 oktober 2002 @ 18:29:

Log :?
Word de helft van mijn level gelogd 8)7 8)7
Ok, bij wijze van spreken dan,
maar wat moet ik me voorstellen,
bij zo'n log ?
Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 14:44:
[...]

Ik heb mijn hand weten te leggen op een andere voeding, en als ik die aansluit gaan zowel de voedingsfan als de processorfan draaien, alhoewel de laatste maar voor een seconde of 5. Daarna stopt'ie, en de PC start dus ook niet op. Heb alleen ondertussen de kast al teruggestuurd, en kan dus niet verder testen.
Ik kreeg het MB aan de praat door de power switch te jumperen, maar kan zonder nieuwe kast niet verder testen... Volgende week verder kijken dus.

Geheugen is 133 MHz, procesor is 1.13 GHz PIII - S (met 512 KB cache - jummie!). Maar die moet toch gewoon langzamer kunnen draaien? Of moet ik dan toch eerst de BIOS vernieuwen, zodat'ie op 8 1/2 * 133 kan draaien? hm...
Kan dat moderbord die CPU wel aan,
is je cpu koler goed aangesloeten,
kan zijn dat als je moederbord geen fan ziet (RPM meter),
dat ie denk, hee die vergeet de koeler, laterzzzz....en dus weer uitgaat

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weezer-DC schreef op 24 oktober 2002 @ 15:30:
[...]

bij zo'n log ?

[...]

Kan dat moderbord die CPU wel aan,
Zie mijn vorige post :Z - ja dus :)

GVD ik kan hier niet lezen blijkbaar, NIET de goede CPU dus- Tualatin :z
is je cpu koler goed aangesloeten,
kan zijn dat als je moederbord geen fan ziet (RPM meter),
dat ie denk, hee die vergeet de koeler, laterzzzz....en dus weer uitgaat
Dat zou kunnen- hoeveel draadjes heeft de CPU fan :?
Als het er 2 zijn heb je allicht het probleem te pakken, zijn het er 3 dan is het nog niet zeker goed, maar waarschijnlijk wel.

Probeer overigens als je weer een kast hebt (zonder kast gaat trouwens ook prima, gewoon de mobo op een niet-geleidend ondergrond leggen (schuimmatje) en voeding ernaast) op te starten met de CMOS jumper verkeerd om- soms is de silkscreen info fout waardoor het omgekeerd lijkt te zijn :z

Oslik blyat! Oslik!

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 17:20

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

ehm dit is je mobo http://www.i-legend.com/qdi/products/advance9.htm
dus een fcpga moederbord....

Je probeert er nu een fcpga-2 processor op te plaatsen. Dat wil dus niet werken zonder truks.

Zoals bv de wiretrick die via de search goed te vinden is.......

De kick van Electric!

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Oftewel je heb een Tualatin cpu, en deze wordt niet ondersteund door je mobo. Tualatin cpu's gebruiken een iets ander fsb protocol en lager voltage dan de coppermine. Denk dat je het beste een convertor kan kopen, oa vanhttp://www.powerleap.nl (zelf maar ff zoeken waar in nederland te koop).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Weezer-DC schreef op 24 oktober 2002 @ 15:30:
bij zo'n log ?
offtopic:
Die troubleshooter staat op mijn servert ;)

Verwijderd

Topicstarter
Rudie_V schreef op 25 oktober 2002 @ 06:56:
Oftewel je heb een Tualatin cpu, en deze wordt niet ondersteund door je mobo. Tualatin cpu's gebruiken een iets ander fsb protocol en lager voltage dan de coppermine. Denk dat je het beste een convertor kan kopen, oa vanhttp://www.powerleap.nl (zelf maar ff zoeken waar in nederland te koop).
oeps... voor 70 euro... daar kun je bijna net zo goed een nieuwe moederbord voor kopen dat de processor wel ondersteunt!
Ik denk dat ik maar eens heel hard na moet denken over wat ik nu precies moet gaan doen. Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de hulp, en ik zal zeker nog even doorgeven hoe gaat eindigen...
Pagina: 1