Amiga->PC via laplink of nullmodem kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:47
Ik heb een klein probleempje.
Van de week vond ik tussen veel rotzooi mijn Amiga 2000/030 (voor zover dat iemand wat zegt) en enorm veel spellen op diskettes.
Ik heb op m'n PC de Amiga emulator WinUAE staan, en deze werkt perfect.

Ik wil alle diskettes naar amiga disk files (ADF, emulator formaat) omzetten, en deze ADF bestanden van de Amiga naar m'n PC sturen. Jammer genoeg kunnen de diskettes niet van elkaars systemen gelezen worden. Wel via CrossDos, maar een Amiga drive is DD, dus maar 720kb. Een ADF bestand is ALTIJD 880kb.

Inpakken werkt niet echt, je blijft meestal boven de 720kb. Het moet dus via een kabel.
Nu zat ik te denken, via een nullmodem kabel, wel langzaam, maar stabiel en geen protocol voor nodig, of via een LapLink kabel. Of dit laatste werkt vraag ik me eigen af. Ik heb al wel de Laplink software voor Amiga en PC. Voor Nullmodem kan je alle comm. software zo'n beetje gebruiken.

Ik heb vandaag in diverse winkels rondgekeken en op m'n eigen werk, maar NERGENS een nullmodemkabel gevonden. OK, je kan het zelf doen met een seriele kabel, ik heb helaas alleen niet het schema en de zin om er een nullmodem van te maken. Eentje kopen gaat sneller :) Maar waar haal je die krengen?

Heeft iemand verder ervaring met Amiga en PC via LapLink? Ik kan ook een laplink kabel kopen, maar deze is 30 piek, en ik heb geen zin om dat geld uit te geven aan iets wat misschien helemaal niet werkt...

Iemand ?

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Lang leve aminet ;)

Zelf zet ik zooi over van amiga naar pc met een "paradise" kabel. Handleiding om de kabel te bouwen heb ik op aminet gevonden. Laplink of nullmodem werkt ook, maar dan moet je zelf ff (bv op aminet) proggies zoeken voor zowel de amiga en de pc om file transfers mogelijk te maken.

Verder kan je dan met bv adfblitzer adf files maken van diskettes. Die stuur je dan via je parnet/laplink/nullmodem/paradise kabel naar de pc... je kunt ze dan gelijk in winuae gebruiken.

Mocht je problemen hebben met de transfer software op de amiga te krijgen, formateer dan een disk in de pc met format /f:_720 (zonder underscore, forum vervangt het anders door een smiley) Zet dan de programmas die je nodigt hebt op de amiga op dat schijfje en haal deze programma's op de amiga er weer af met crossdos.

paradise (dos+amiga proggie + howto voor het maken van de kabel) kan je <a href="http://ftp.sunet.se/pub/aminet/comm/net/paradise.lha">hier</a> downen.

adfblitzer (voor het maken van adf images van diskettes) kan je <a href="http://ftp.sunet.se/pub/aminet/disk/misc/adfblitzer.lha">hier</a> downen.

En een van de vele mirrors van aminet kan je <a target="new" href="http://ftp.sunet.se/~aminet/">hier</a> vinden.

Btw: van veel spellen zijn images te downen op internet. probeer bv eens http://uaefiles.cjb.net/ of http://i.am/godflesh (volgens mij hangt die godflesh gast hier ook ergens op het forum rond trouwens :) )

Veel suc6 ermee !

Mzzl, lg

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• Lone Gunman
  • Niet online
btw een amiga drive (dd) is 880 kb. als je het geluk hebt een hd drive te hebben kan je er 1.76 mb oppleuren :) Vandaar dat adf images altijd 880 kb zijn... Das ook gelijk de reden waarom je geen amiga floppies in een pc kunt duwen, omdat het hardwarematig gewoon anders inelkaar steekt...

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• JK
Thanx voor je antwoord(en). Ik zal die Paradise eens gaan proberen, ik was al bezig met de DD diskettes via Crossdos en m'n PC. Dat werkt wel, maar echt tot 720k, en een HD drive in een Amiga kostte veel geld. Ik dacht 400 piek toendertijd ofzo. Had je wel 2 HD drives voor.

Maargoed, ik heb 10 jaar met Amiga gewerkt enzo, alleen als je zag wat alles voor een PC kost aan hardware, en dan de Amiga... dat was gewoon een nachtmerrie voor me :)

En toen hing een kabel over de grond, en die haakte achter m'n bureaustoel, ik rol ff ergens heen en neem zo m'n toetsenbord mee. wat knoppen afgebroken enzo. Toen heb ik maar meteen een PC gekocht, want een Amiga toetsenbord kost 250 gulden. Een PC toetsenbordje maar 25 piek :)

Om de ADF bestanden te maken, gebruik ik TransADF, werkt ook perfect. Heb er al een mee gemaakt. Gewoon leuk om weer te zien wat voor rommel ik op m'n Amiga had :)
Zelfs m'n oude BBS heb ik van de week weer even aangezet. Die kan ik zelfs installeren op de emulator ;)

Ik ben al eens op de FTP site van Godflesh geweest. Die heeft enorm veel. Maargoed, zelf heb ik ook heel wat spellen, helaas geen AGA, dat had mijn Amiga niet.

Maargoed, ik ga kijken of Paradise werkt... en anders moet ik ook nog maar eens m'n Aminet CD's afzoeken. Kreeg ze altijd gratis, omdat mijn programma's erop stonden :) Goeie ouwe tijd....

Thanx voor je antwoorden!

Jan Kees.

• Lone Gunman
  • Niet online
wat je bv ook zou kunnen doen (misschien nog wel interessanter) een nullmodem kabel gebruiken en dan een tcp/ip stack op de amiga installeren (miami of amitcp bv). Dan zou je bv een ftp op kunnen zetten op je pc (of op de amiga, wat je maar wilt :) ). En dan gaat het transferren van bestanden al een stuk makkelijker... je hoeft iig niet iedere keer de transferprogramma's op te starten ed... (alhoewel dat natuurlijk wel lekker nostalgisch is enzo ;) )

Mzzl, lg

• JK
Ik heb Paradise geprobeerd, en dan moet je toch echt de Laplink kabel veranderen, geen zin in, is de kabel van m'n broertje :)
Verder heb ik PC2AM geprobeerd, moet werken via een standaard laplink kabel, maar ik krijg het programma op de amiga niet geconfigureerd. In de icon-info staat dat ie zoekt naar StartIDer . Ik heb de programmeur van de software gemailt of ie dat misschien voor me had. Had ie niet. Kende hij niet eens. Ik ga vanavond uit m'n werk nog 1 poging wagen, en dan denk ik dat ik toch echt een Nullmodem kabel zoek.

Ik heb nog een BBS op die Amiga staan, dan kan ik daar op inloggen en alles zo doorsturen. Of mijn FTP Daemon weer eens opstarten... Miami staat ook geinstalleerd.

Maar waar koop ik in godsnaam een nullmodem kabel. Heb hier al in de buurt gezocht, kon nix vinden, misschien moet ik de stad eens in. En bij RM-Products in Amersfoort zijn ze denk ik dood... telefoon en faxlijnen allemaal in gesprek constant. En als je langs gaat zit het hele pand dicht... normaal hebben hun die kabels wel. maar goed, ik denk dat een klant hun heeft omgelegd.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 17:54

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

probeer es bij een elektronica winkel, die hebben normaal een heel assortiment kabels hangen, en vast wel een null-modem kabel
Pagina: 1