smbfs mounts lopen vast nadat share server is gecrashed

Pagina: 1
Acties:

• Stiertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-01 16:17

Stiertje

Beginnend OC'er

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem en ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

Ik zit op een netwerk, en ik mount daar verschillende shares met samba. Nu gebeurd het wel eens dat de share server crashed. Zou normaal niet zoveel uitmaken, maar de mounts die ik naar die servers heb gemaakt die worden non-responsive. Kan ik niks meer mee, kan ik niet eens unmounten.

Mounten de ik als volgt;

mount -t smbfs -o username,password \\server\share \mountpoint

Nu heb ik de smb.conf file wat zitten doorspitten, man smb.conf doorgelezen, en daar stond iets in over "deadtime" Nou snap ik wel dat na een bepaalde tijd de share doodverklaard, maar hoe stel ik het zo in dat de share automatisch weer wordt aangemaakt? Eventueel pas na een bepaalde tijd, en om de zoveel tijd weer proberen te mounten.

Sig was TE oud!!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Je kunt hem als het goed is unmounten met "umount -f mountpoint"

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Unmounten van shares op gecrashed servers heeft bij mij ook wel eens voor problemen gezorgd, die ook niet met umount op te lossen zijn (mount blijft hangen, en is niet te killen).

'her-mounten' zou je kunnen doen met een scriptje in een cronjob, wat elke 5 minuten ofzo bekijken wat er wel en niet gemount is. Maar daarvoor moet het unmounten dus wel automatisch goed gaan.
'Mount' doet dit alles dus niet automatisch voor je - in de Linux wereld gaat men er niet vanuit dat servers crashen... :p

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Stiertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-01 16:17

Stiertje

Beginnend OC'er

Topicstarter
Unmounten is volgens mij geen probleem. In de smb.conf file kan ik een optie "deadtime" instellen die de link dood verklaard na een bepaalde tijd van inactiviteit. En in cron kan ik gewoon mijn scriptjes plaatsen met daarin de voorgaande commando's? Of moet ik daar nog wat aan veranderen? Extra opties voor het her-mounten?

Sig was TE oud!!

Verwijderd

hermounten kan alleen als de server die de shares shared up is, en als dat toevallig de windows bak van je net met vakantie gegane buurman is dan heb je pech.