Toon posts:

[VB] Controle of er een Hexadecimale waarde is ingevoerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een programma maken wat hex omzet naar binair, dec etc.

Het is allemaal gelukt en werkt maar nu moeten er ook nog invoercontroles op zitten:

deze zijn heel makkelijk als er binair of decimaal ingevoerd wordt maar hoe kun je nu het beste controleren of er een Hexadecimale waarde ingevoerd wordt :?

Verwijderd

misschien een keydown event die controlleert of je een geldig teken invoert en anders geen teken in het veld zet. Dus met de Chr() codes van 0-9 voor decimaal en 0-f voor hex.

Er zullen vast wel betere methodes zijn maar dit is het eerste waar ik aan denk.

Verwijderd

uhm reken machine in windows

maar dan wel op wetenschappelijk zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
ja die keydown event wil ik ook graag maar er is maar 1 invoerveld waar eerst het getal ingevoerd word, vervolgens word pas besloten welk getallenstelsel is ingevoerd en naar welk getallenstelsel moet worden omgezet....dus het invoerveld moet in eerst instantie alles accepteren, het programma moet later gewoon een foutmelding geven als de invoer niet hexadecimaal is als is gekozen voor hexadecimale invoer dmv een optionbuttondingetje :)

• Lars The 18th
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[Edit]
Hier stond onzin

[ Voor 181% gewijzigd door Lars The 18th op 09-05-2004 21:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan ik dus niet gebruiken omdat de controle pas uitgevoerd wordt na het invoeren, zoals ik al eerder zei.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al iets bedacht maar ik heb de juiste functie alleen nodig: Ik pak de invoer in een string, bijvoorbeeld "A3E5" Daar pak ik 1 voor 1 de karakters af. Nu wil ik met behulp dan een functie de Ascii waarde daarvan nemen. Het kan andersom met de Chr() functie...maar is er ook een funcite voor de andere kant op?

Verwijderd

asc()

• Lars The 18th
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ja idd asc() is een optie

[ Voor 183% gewijzigd door Lars The 18th op 09-05-2004 21:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
thnx Puckly, die werkt als een gek! :7

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

Gebruik gewoon 3 output txtboxen/labels (hex oct dec) en een input en drie radio buttons of een lijstje met de mogelijkheden hex oct dec en een opdrachtknop.

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

Pagina: 1