ik krijg hier via een proxyserver internet, en komt dan op me linuxbak binnen. Vervolgens moet de linuxbak internet geven aan de clients. Nu is me dit gelukt via Squid, maar MOET dat persee met squid? (werkte trouwens niet geweldig omdat de dns servers niet te pingen waren, ip vind hij wel) Ik wil gewoon internet doorsturen zoals je normaal als gateway zou kunnen doen. Dat je dus op werkstation gateway ip van linuxserver invult en dat dan de linuxbak doorstuurt naar proxyserver
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
ehm nee dus, omdat dit gewoon internetdelen is, en dat weet ik wel. Mijn linuxbak krijgt internet van een proxyserver. En nou hoorde ik dat het mogelijk moet zijn de linuxbak weer op zijn beurt internet te delen met zijn clients, en dan niet als doorgeve proxyserver maar gewoon dat de linuxpc een gateway wordt zegmaaralexandervisser schreef op 23 oktober 2002 @ 16:16:
Misschien heb je hier wat aan:
Uit de FAQ:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/11#11
Dat doet er toch niet toe? maar zal het effe duidelijker maken:
Kennisnet-->proxyserver-->linuxserver-->clients
Ik wil weten wat ik op die linuxserver moet doen, ik wil van me linuxserver niet ook een proxyserver maken, maar gewoon internet doorsturen, zodat ik op de clients alleen gatewayip hoef in te vullen en niet in de browsers een proxyserver.
Dus op eth0 krijgt de linuxserver internet van de proxyserver
en op eth1 zit de server in de clientsnetwerk en moet via deze netwerkkaart internet doorgeven aan de clients
zoek eens naar transparent proxying. Dit houd in dat de clients dus niet merken dat ze door een proxy server heen worden gehaald.
Dit kan of de gateway zelf zijn, of een andere proxyserver.
hier staat het tussen..!!
Zoek bij Squid proxy en transparent squid..
Ja daar staat het tussen alleen zonder verdere uitleg, en op de site van squid kom ik ook weinig tegen hierover in de FAQCyberJ schreef op 24 oktober 2002 @ 12:56:
zoek eens naar transparent proxying. Dit houd in dat de clients dus niet merken dat ze door een proxy server heen worden gehaald.
maar wat bedoel je hiermee? dat ik dus op de clients een gateway ip invul??
want met parentproxy isset al gelukt, maar dat wil ik dus eigenlijk niet, want dan moet ik weer proxyserver invullen.
En hoe zorg ik dat internet ook werkt op de linuxserver zelf?? want gewoon met lynx doet ie het niet, omdat hij denk ik niet de proxyweet, staat alleen in de squid conf.
Wat je dus moet doen is met transparent proxying je linuxbak instellen. Vervolgens stel je je linuxbak zo in, dat alle inkomende aanvragen op bijvoorbeeld poort 80 doorgestuurd worden naar de proxy (transparent proxy). Dan hoef je op de clients alleen maar in te stellen dat je linuxbak de gateway is.
Verwijderd
ipmasquerading
gewoon ff iptables configureren en ip_forward enabelen is toch zat waarom nou twee keer een proxy??
Fijn dat iedereen ook inderdaad het complete topic leest.Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 14:51:
ipmasqueradinggewoon ff iptables configureren en ip_forward enabelen is toch zat waarom nou twee keer een proxy??
Hij zal wel moeten, want hij moet langs de proxy server van kennisnet. Hij wil echter niet op elke client een proxyserver instellen.
Ik neem aan dat wat ik moet doen is om squid te draaien op de server op poort 80,
in squid de parentproxy in te stellen,
ipchains -MASQ te draaien, ip_forward op 1 te zetten
Zou dit werken ?
Zou dit werken ?
Verwijderd
ohwja sorry maar ik had niet door dat hij het een probleem vond om een proxy te gebruiken... normaal gesproken is dat toch alleen maar prettig hij moet er toch al doorheen waarom dan niet gebruik maken van die proxy? enige wat je hoeft te doen is de proxy opgeven. So What scheelt weer belasting van zijn eigen linux bakkie.CyberJ schreef op 24 oktober 2002 @ 15:24:
[...]
Fijn dat iedereen ook inderdaad het complete topic leest.
Hij zal wel moeten, want hij moet langs de proxy server van kennisnet. Hij wil echter niet op elke client een proxyserver instellen.
je hoeft dus niet per se IP MASQ te gebruiken... maar het kan welrobbertb schreef op 25 oktober 2002 @ 09:25:
Ik neem aan dat wat ik moet doen is om squid te draaien op de server op poort 80,
Zou dit werken ?
Optie 1:robbertb schreef op 25 oktober 2002 @ 09:25:
Zou dit werken ?
Gebruik alleen een NAT vertaling op je Linux systeem en config je clients om de proxy-server van kennisnet te gebruiken.
Optie 2:
Gebruik NAT vertaling op je Linux systeem en configureer transparent-proxy. verwijs dan naar de proxyserver van kennisnet.
Het ip pakketje van je client loopt dan op deze manier:
Je client vraagt iets op, en maakt een verbinding met je gateway, de gateway gaat dan een verbinding maken naar je proxyserver (die van kennisnet) welke op zijn beurt dan een internet connectie opzet en de data binnenhaalt. deze verstuurd hij dan naar de gateway (linux-systeem) welke het via zijn NAT tabel weer routeerd naar de client.
Optie 3:
Zelfde als optie 2, maar dan met een Squid proxy op je gateway, en stel squid in dat hij een parent-proxy heeft.(die van kennisnet)
het verschil tussen optie 2 en 3 is me niet helemaal duidelijk. met optie 2 gebruik je toch ook squidCyberJ schreef op 25 oktober 2002 @ 12:15:
[...]
Optie 1:
Gebruik alleen een NAT vertaling op je Linux systeem en config je clients om de proxy-server van kennisnet te gebruiken.
Optie 2:
Gebruik NAT vertaling op je Linux systeem en configureer transparent-proxy. verwijs dan naar de proxyserver van kennisnet.
Het ip pakketje van je client loopt dan op deze manier:
Je client vraagt iets op, en maakt een verbinding met je gateway, de gateway gaat dan een verbinding maken naar je proxyserver (die van kennisnet) welke op zijn beurt dan een internet connectie opzet en de data binnenhaalt. deze verstuurd hij dan naar de gateway (linux-systeem) welke het via zijn NAT tabel weer routeerd naar de client.
Optie 3:
Zelfde als optie 2, maar dan met een Squid proxy op je gateway, en stel squid in dat hij een parent-proxy heeft.(die van kennisnet)
neen, je configt je gateway dat hij een andere proxyserver moet gebruiken.
Het kan wel met een proxy op de zelfde machine, maar het hoeft niet.
oooh oke... en hoe ik doe ik dat dan zonder proxy?CyberJ schreef op 25 oktober 2002 @ 13:27:
neen, je configt je gateway dat hij een andere proxyserver moet gebruiken.
http://www.tldp.org/HOWTO/mini/TransparentProxy.htmlrobbertb schreef op 23 oktober 2002 @ 16:14:
ik krijg hier via een proxyserver internet, en komt dan op me linuxbak binnen. Vervolgens moet de linuxbak internet geven aan de clients. Nu is me dit gelukt via Squid, maar MOET dat persee met squid? (werkte trouwens niet geweldig omdat de dns servers niet te pingen waren, ip vind hij wel) Ik wil gewoon internet doorsturen zoals je normaal als gateway zou kunnen doen. Dat je dus op werkstation gateway ip van linuxserver invult en dat dan de linuxbak doorstuurt naar proxyserver
Pagina: 1