Toon posts:

[OC] waarom een amd xp proc unlocken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was ff mijn xp1600+ aan het overclocken. De FSB heb ik omhoog gegooit naar 145. Hij loopt nu even snel als de xp1800.

De FSB ga ik niet verder omhoog gooien omdat de rest van m'n systeem dan te warm word. Daarom wilde ik de multiplier omhoog gooien. Maar hij is gelockt.

Maar wat ik nou niet snap, is dat sommige mensjes hun xp gaan unlocken om de multiplier lager te zetten :? dan kunnen ze de fsb nog verder omhoog gooien.

Ik vind dit niet echt logisch, je processor word op deze manier minder warm, oke, maar je fsb omhoog gooien naar 164 lijkt me niet echt goed voor je geheugen enz..

Waarom doen ze dat dan? Je kan toch veel beter je fsb zo laag mogelijk houden en je multiplier omhoog gooien? Je proc kan het wel aan. En het is nog aangenamer voor de rest van je systeem ook!

Is er iemand die me duidelijk uit kan leggen wat het nut is van je multiplier omlaag doen?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
jawel als je FSB op 166 Mhz draait dan kan je de dividers van agp, mem en pci binnen de specs laten draaien.
Als je op 145 Mhz of 164 Mhz draait kan je die dividers ( mem/agp/pci ) meestal niet goed instellen zodat ze bovenspec draaien wat dus weer niet goed is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 15:14:
Ik was ff mijn xp1600+ aan het overclocken. De FSB heb ik omhoog gegooit naar 145. Hij loopt nu even snel als de xp1800.
Woei :)
De FSB ga ik niet verder omhoog gooien omdat de rest van m'n systeem dan te warm word. Daarom wilde ik de multiplier omhoog gooien. Maar hij is gelockt.

Maar wat ik nou niet snap, is dat sommige mensjes hun xp gaan unlocken om de multiplier lager te zetten :? dan kunnen ze de fsb nog verder omhoog gooien.
Klopt :Y)
Ik vind dit niet echt logisch, je processor word op deze manier minder warm, oke, maar je fsb omhoog gooien naar 164 lijkt me niet echt goed voor je geheugen enz..
Daar zijn PCI/AGP/mem deviders voor :D
Waarom doen ze dat dan? Je kan toch veel beter je fsb zo laag mogelijk houden en je multiplier omhoog gooien? Je proc kan het wel aan. En het is nog aangenamer voor de rest van je systeem ook!
Als je overklokt dmv multiplier, wordt alleen je proc sneller. Al die snelheid heeft natuurlijk data aanvoer nodig, daarom kiezen mensen voor een hogere FSB en een lagere multiplier, omdat er dan meer data door de FSB heen kan.
Op deze manier profiteert je hele systeem mee van de hogere snelheid, dan alleen je proc!

Als je FSB echt hoog gaat, moet je je AGP/PCI/mem deviders hoger zetten, omdat die het anders niet meer trekken.

Stel, je FSB is van 133 mhz naar 166 mhz gegaan, je multiplier van 10,5 naar 8,5. Zo draait je processor (ongeveer) op hetzelfde aantal megahertz, maar de toevoer naar de proc toe is een stuk sneller geworden.

Maarja, normaal werkte de PCI bus op 133 / 4 = 33,25 mhz, en nu op 166 / 4 = 41,5 mhz! De meeste bussen trekken maar tot 35 mhz, dus 41,5 is veel te veel. Daarom veranderen we de devider van 4 naar 5 om op 166 / 5 = 33,2 uit te komen :)
Hetzelfde geld voor de AGP (werkt op 66 mhz) en memory op 133/166 (266/333) mhz.

Ik ben geen expert @ overclocking, maar dit is wat ik er van begrepen heb...

Verwijderd

Topicstarter
In de bios van mijn msi k7t266 pro2 heb ik de mogelijkheid om de standaard cpu fsb clock te zetten op 100 of 133

Als ik hem unlock.. kan ik dan kiezen uit 100/133 en 166?
(zonder de cpu fsb/pci overclocking te gebruiken...)

De cpu fsb/pci overclocking gaat nu tot max 164

• Rafe
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 15:31:
In de bios van mijn msi k7t266 pro2 heb ik de mogelijkheid om de standaard cpu fsb clock te zetten op 100 of 133

Als ik hem unlock.. kan ik dan kiezen uit 100/133 en 166?
(zonder de cpu fsb/pci overclocking te gebruiken...)

De cpu fsb/pci overclocking gaat nu tot max 164
Nee, de oudere Athlons (dus niet XPs) werkten op 100 en op 133 mhz, de Athlon XP serie is gemaakt om op 133 mhz te lopen. Als jij op 166 mhz wilt, zul je moeten overclocken, en zoals in mijn edit hieroven staat, de deviders veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar hoe en waar verander ik de diverders? (nog nooit van gehoord nl..)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
dividers, geen diverders. Vind je in je BIOS.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Rafe
Anders ook Frequently Asked Questions DOC (laatste update 11-9-02) eens even checken ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Rafe op 23-10-2002 15:44 . Reden: ARGH!!! verkeerde FAQ gepakt :P ]

Verwijderd

Topicstarter
oke thnx, toch maar ff uitproberen

• riotrick
  • Laatst online: 24-01 10:44
Rafe schreef op 23 oktober 2002 @ 15:26:
[...]

Woei :)

[...]

Klopt :Y)

[...]

Daar zijn PCI/AGP/mem deviders voor :D

[...]

Als je overklokt dmv multiplier, wordt alleen je proc sneller. Al die snelheid heeft natuurlijk data aanvoer nodig, daarom kiezen mensen voor een hogere FSB en een lagere multiplier, omdat er dan meer data door de FSB heen kan.
Op deze manier profiteert je hele systeem mee van de hogere snelheid, dan alleen je proc!

Als je FSB echt hoog gaat, moet je je AGP/PCI/mem deviders hoger zetten, omdat die het anders niet meer trekken.

Stel, je FSB is van 133 mhz naar 166 mhz gegaan, je multiplier van 10,5 naar 8,5. Zo draait je processor (ongeveer) op hetzelfde aantal megahertz, maar de toevoer naar de proc toe is een stuk sneller geworden.

Maarja, normaal werkte de PCI bus op 133 / 4 = 33,25 mhz, en nu op 166 / 4 = 41,5 mhz! De meeste bussen trekken maar tot 35 mhz, dus 41,5 is veel te veel. Daarom veranderen we de devider van 4 naar 5 om op 166 / 5 = 33,2 uit te komen :)
Hetzelfde geld voor de AGP (werkt op 66 mhz) en memory op 133/166 (266/333) mhz.

Ik ben geen expert @ overclocking, maar dit is wat ik er van begrepen heb...
Ok nu heb je dus een front-side-bus speed die hoger ligt 166 mhz. Maar vervolgens stel je dmv dividers de pci, agp en mem speed weer in op een redelijk originele snelheid. Das duidelijk. Alleen je vertelt net dat door het verhogen van de fsb de toevoer naar de cpu wordt verhoogd. Echter de pci/agp/mem bussen lopen op originele snelheid. Dus welke toevoer naar cd cpu loopt er dan sneller? Of is het nog zo dat de l1 / l2 caches bv op 166mhz lopen nu?
En is er dan door deze manier van overclocken nou werkelijk zoveel meer snelheidswinst te halen dan wanneer je de multiplier verhoogt?

Facebook :: Twitter :: PSN

• Rafe
riotrick schreef op 23 oktober 2002 @ 15:54:
[...]

Ok nu heb je dus een front-side-bus speed die hoger ligt 166 mhz. Maar vervolgens stel je dmv dividers de pci, agp en mem speed weer in op een redelijk originele snelheid. Das duidelijk. Alleen je vertelt net dat door het verhogen van de fsb de toevoer naar de cpu wordt verhoogd. Echter de pci/agp/mem bussen lopen op originele snelheid. Dus welke toevoer naar cd cpu loopt er dan sneller? Of is het nog zo dat de l1 / l2 caches bv op 166mhz lopen nu?
En is er dan door deze manier van overclocken nou werkelijk zoveel meer snelheidswinst te halen dan wanneer je de multiplier verhoogt?
Kijk, in mijn verhaaltje heb ik gezegd dat we de dmv multiplier verlagen de CPU op dezelfde snelheid houden. Wat je ook kan doen, is de FSB op 166 mhz te laten staan, maar ipv een MP van 8,5 naar 9,0 of 9,5 zetten, zodat je er ook nog eens wat snelheid bij boekt.

Van L1/L2 caches weet ik niet of ze werken op de snelheid van de FSB, of op de snelheid van de CPU. Maar ze lopen dan wel sneller, omdat 133 * 10,5 = 1396,5 en 166 * 8,5 = 1411. Dus je gaat er in dit geval sowieso (hetzij een beetje) vooruit.

Nogmaals, ik ben geen expert, dit is toevallig wat ik er van weet.

• riotrick
Rafe schreef op 23 oktober 2002 @ 16:06:
[...]

Kijk, in mijn verhaaltje heb ik gezegd dat we de dmv multiplier verlagen de CPU op dezelfde snelheid houden. Wat je ook kan doen, is de FSB op 166 mhz te laten staan, maar ipv een MP van 8,5 naar 9,0 of 9,5 zetten, zodat je er ook nog eens wat snelheid bij boekt.
Ja goed, dat begrijp ik. Maar dat deed in dit voorbeeld niet echt ter zake.
Van L1/L2 caches weet ik niet of ze werken op de snelheid van de FSB, of op de snelheid van de CPU. Maar ze lopen dan wel sneller, omdat 133 * 10,5 = 1396,5 en 166 * 8,5 = 1411. Dus je gaat er in dit geval sowieso (hetzij een beetje) vooruit.

Nogmaals, ik ben geen expert, dit is toevallig wat ik er van weet.
Ik vraag me namelijk dus af welke onderdelen er profiteren van een hogere fsb (pci/agp/mem niet meegerekend vanwege de dividers). Naast deze bussen blijft er mijns insziens weinig over wat voor een flinke performance winst kan zorgen.

Even een voorbeeldje ik neem even wat makkelijkere getallen om mee te rekenen, doet er voor dit voorbeeld verder even niet toe.

Stel je hebt een 1 ghz cpu die standaard loopt op 10 * 100mhz.
Je clockt je fsb over en stelt je multiplier lager in. Laten we zeggen 8 x 125mhz. De uiteindelijke snelheid van de cpu blijft hiermee dus 1ghz. Door de dividers te veranderen laat je de pci, agp en mem op originele snelheid lopen (dat deze dividers in werkelijkheid vast geen bios optie zijn doet er in dit voorbeel even niet toe). Is het systeem met deze actie nou sneller geworden? Scheelt het veel of vrijwel niks? En welke onderdelen profiteren van deze verandering?

Als het namelijk weinig uitmaakt dan kan moet het dus weinig uitmaken of je nou je fsb verhoogt of de multiplier verhoogt (afgezien van snelheidswinst (of verlies) die je nog behaalt doordat je met de dividers je pci/agp/mem waarschijnlijk niet precies op de originele snelheid uit kan komen).

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ff wat rond gekeken in de bios, en het boekje ervan,
maar ik zie echt nergens iets van een divider waarmee ik de snelheid van pci/agp/mem bussenop de originele snelheid kan laten lopen.

op heb moederbord vind ik ook nergens een jumpertje ofzo.
weet iemand hoe het moet bij een msi k7t266 pro2 met de nieuwste bios?

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
Niet, dat moederbord heeft alleen een 100 en 133 divider (3:2:1 en 4:2:1) Voor 166mhz fsb heb je een 5:2:1 nodig.

• riotrick
ik heb een award bios. daar heb je onder softmenu III een optie FSB Rate. Die kan je instellen op 3:3:1 of 4:4:1 (volgens het boekje de enige 2 opties, maar zit nu ff niet achter m'n puter zit inmiddels een nieuwere bios versie op). Die verhouding is voor fsb : mem : pci. Hoe de agp snelheid bepaalt wordt kan ik niet echt terug vinden. Is die vast of 2x pci ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
best jammer dat dat niet kan,
maar mag ik vragen wat die getallen van die divider precies inhouden?
misschien handig om te weten als ik nog een x een ander moederbord koop

en dan nog iets, hoe kan ik hem dan het beste overclocken?
de fsb overclock draait nu zeer stabiel op 145
verder heb ik nx verandert aan voltages of wat dan ook

Verwijderd

agp snelheid is fsb/2 -> 133/2=66

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
Bij bijv. 5:2:1 moet je zo zien, elk getal maal 33mhz. 166:66:33 of tewel FSB:AGP:PCI

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:25
Je geheugen draait ook sneller, en dat is nu net hetgene dat de extra boost geeft. De processor draait verhoudingsgewijs t.o.v. het geheugen minder hard. Bijvoorbeeld 1333 t.o.v. 133 geheugen = 1 op 10, en nu draait de processor 1333 en het geheugen op 166, dan is dat 1 op 8. Hoeft de processor dus minder op het geheugen te wachten en kan dus sneller werken. De L1 en L2 cache zitten op de chip zelf en draaien dus gewoon op dezelfde snelheid als de chip zelf.

Vroeger was het nog erger, het verschil. Dan had je een Pentium 100, op 1.5 X66, en sommige dodo's zetten hem dan op 110, op 2*55. Dan was dus ondanks dat hij minder snel draait, je pentium 100 sneller, omdat er minder verschil is tussen processorsnelheid en geheugensnelheid. Bovendien gingen de snelheid van L2 (was toen nog op het moederbord, en vooral hiervoor geldt: hoe sneller hoe beter.) en de PCI-bus omlaag.

Nu is dat ook nog, bijvoorbeeld mijn bordje: Hij kan o.a. op 147 en op 150 Mhz. Ik draai op 147, omdat bij 150 de PCI naar 30 en de AGP naar 60 Mhz gaat. En bij 147 Mhz is dat 36.75 en 73.5. Synthetische benchmarks (SiSoft bijvoorbeeld) geven aan dat de 150 sneller is, omdat zij alleen L1 cache gebruiken (en die draait natuurlijk sneller op 150Mhz).

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

en je hebt ook nog een fsb geheugen divider. om je geheugen op een andere frequente te laten lopen.

maar lees in het vervolg de overklok faq als je die had gelezen had meer dan de helft van de vragen niet te hoeven stellen.

en dit topic hoort ook niet thuis in [PMG] maar in [DOC]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad :)

move.to/doc plus een tagje
Pagina: 1