Toon posts:

[Debian] Netwerk(Kaart) probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemdste geval ooit.....
Ik zal meteen zeggen dat ik het probleem ontweken heb door het op een andere manier te doen maar toch wil ik wel weten wat er nou aan de hand was.

Mijn Boxje heeft twee netwerkkaarten. 1 "gewone" realtek 8128 (eth1) en een realtek 8128 waarop een 4 poorts hub vast zit (eth0)

nu wilde ik de inet verbinding op die hub binnen laten komen zodat ik zonder mijn internet te verliezen op mijn M$ bak mijn Linuxbak kon gaan configgen (is prettig nazoeken :) dus zo gezegt zo gedaan. maar nu zat mijn linux bak niet online......
Waarom vraag het me niet want M$ deed het prima, aan de hub lag het dus niet.
Ik voor de gein een patchabel tussen de eth0 en de eth1 gelegd en voila..... INET op mijn linux bak.

Ik denk bij mijzelf, kan ik eth0 nu gewoon down laten en er alleen een hubje van maken, dus ik gooi eth0 down via ifconfig en M$ blijft doorlopen maar Linux boxje niet doe ik weer een Ifconfig eth0 up doet linux het wel weer.

het lollige is als ik dan mijn route bekijk heb ik 3 routes, Een localhost van eth0 (logisch) een localhost eth1 (logisch) en een default route via eth0 (apart want zonder eth1 doettie het niet.

Misschien omdat het identieke kaartjes zijn (qua chipset) en allebij irq11 gebruike denk ik dat ze met elkaar conflicteren maar ik weet het niet zeker.

hoe heb ik het opgelost. (nou ja nog niet helemaal moet nog even iptables configgen) gewoon linux als router voor de ms bak met inet op eth1 en lan op eth0
(dit zou het op het eind ook moeten worden.)
en alles draait goed.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Een paar dingen:

Wat is nou je vraag?

En hoe zit het nou precies in elkaar? Voornamelijk: wat voor IP's heb je op al die netwerkkaarten?

Verwijderd

Topicstarter
De vraag is, hoe kan dit gewoon om te weten wat er aan de hand was.

en mijn ipŽs op beide kaarten zijn IPŽS door @home gegeven opgevraagt via dhclient.
Ik heb het geluk een a,b en een c adres bij @home te hebben. eth1 heeft het b adres, eth0 het c adres maar heb verschillende mogelijkheden geprobeerd

Verwijderd

Heb je niet een routing probleem met die bak ? De default route wordt standaard op 1 netwerk gezet en de andere doet eigenlijk voor spek en bonen mee, tenzij je multipath routing zou gebruiken. Dus als je de kaart met de default route down brengt zou het wel eens zo kunnen zijn dat je geen Internet meer hebt aangezien er geen default route meer is. Die ingeven voor de kaart die nog wel online is zou uitkomst kunnen bieden.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, dus beide IPs in die GNU/Linux bak zaten op hetzelfde subnet? Dat kan natuurlijk niet he (standaard IP routing regels).

Verwijderd

Topicstarter
Maar het leuke is dat het alleen dan werkt. (als ik inet op de hubkaart binnen wil laten komen) gooi ik er 1 down dan doettie het dus niet meer.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hubkaart?

En zaten die twee IPs in die Debian bak nou in hetzelfde subnet?

Verwijderd

Topicstarter
Jah, ze zaten in hetzelfde subnet.

Hubkaart = Netwerkkaart met een geintegreerde hub

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, ik weet niet hoe een hubkaart het geheel beinvloedt, maar twee netwerkkaarten in dezelfde computer op hetzelfde subnet werkt dus niet nee, dat clasht met het hele IP routing idee.

Maar het is me sowieso niet duidelijk wat je nou allemaal wil.. Twee netwerkkaarten van dezelfde computer aan de hub? Je modem aan de hub?
Pagina: 1