Toon posts:

Meer dan 500pc's formateren en opnieuw een besturing opzette

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Stel, je bent helemaal niet vertouwd met grote netwerken.
En je begint ergens aan een nieuwe job en het eerste wat je moet doen is alle rotzooi van de voorbije jaren opruimen.
Dus je heb een netwerk met ongeveer 500pc en die moeten allemaal geformateerd worden en opnieuw een besturingssysteem erop.
Hoe los je dit het snelst op.
Ik dacht om één pc in orde te zetten en een image te nemen van die harde schijf en zo de rest fixen.
Of doe je ze één voor één want die pc's moeten ook in het netwerk terchtkomen.
Wat is de beste werkwijze?

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 16:14
Als het allemaal dezelfde zijn een image maken en die op alle machines dumpen. hoef je ook niet te formatten enzo

Verwijderd

Met zo'n image moet je uitkijken met drivers van bijv. mobo.
Is op mijn werk gebeurt... LOL... Alle apparaten 2 maal in device manager.

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 16:14
en waar je op moet letten als ze in een netwerk komen wel de namen van de pc veranderen

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt idd vreemde resultaten krijgen als je een ghost van 1 model op een compleet ander model machine pleurt :)

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 17:12
als alle pc's booten kunnen vanaf lan, is het vrij eenvoudig ;) Zet een RIS server neer met een install package. Maak een script dat de pc's bij het booten aanroepen waarin je de schijven van de pc's partionioneert en formateert alvorens de scripted installatie aanroept.

/edit

als de pc's niet vanaf lan booten, moet je een bootflop maken, waarmee je wel kunt booten vanaf lan. De procedure blijft vervolgens gelijk.
Symantec heeft hier met Ghost een oplossing voor, maar Windows 2000 server heeft dit ook al standaard ingebakken :)
suc6

/edit

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

In de vakantei heb ik bij een bedrijf gewerkt.

Daar hadden ze een installatie die alles uit zich zelf deed.
Formateren, installeren en alles er meteen bij.

Werkte ideaal.

Misschien iets voor jou?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

alexandervisser schreef op 23 oktober 2002 @ 15:07:
In de vakantei heb ik bij een bedrijf gewerkt.

Daar hadden ze een installatie die alles uit zich zelf deed.
Formateren, installeren en alles er meteen bij.

Werkte ideaal.

Misschien iets voor jou?
Een unattended installation script ofzo... werkt inderdaad goed maar je moet het wel even goed uitpluizen. Het kan dus even duren voordat je een goed werkend script hebt als je het voor de eerste keer doet.

Verwijderd

Topicstarter
Ransbal schreef op 23 oktober 2002 @ 15:06:
als alle pc's booten kunnen vanaf lan, is het vrij eenvoudig ;) Zet een RIS server neer met een install package. Maak een script dat de pc's bij het booten aanroepen waarin je de schijven van de pc's partionioneert en formateert alvorens de scripted installatie aanroept.

/edit

als de pc's niet vanaf lan booten, moet je een bootflop maken, waarmee je wel kunt booten vanaf lan. De procedure blijft vervolgens gelijk.
Symantec heeft hier met Ghost een oplossing voor, maar Windows 2000 server heeft dit ook al standaard ingebakken :)
suc6

/edit
Kan ik hier ergens een handleiding voor vinden.
Ik krijg blijkbaar de leukste taak toegewezen. :'(

Tegen volgende week zou ik dit moeten realiseren.

De Remote Installation Services (RIS) lijkt wel handig. Maar dan moeten alle pc's in het netwerk zitten en een ip hebben, toch?

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
Iets meer info pleaze

zijn het allemaal dezelfde pc's?

• jeffreystegeman
  • Laatst online: 22-11-2002
wij hebben allemaal dezelfde pc's. (geen 500 maar een stuk of 100)
dus dezelfde mobo, harddisk, videokaart e.d.

wij doen altijd met Ghost een imige maken. deze op de pc's dumpen. en klaar is kees.

gaat heel snel. binnen 3 minuten op elke pc.

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

als het allemaal dezelfde pc's zijn dan maak je een image met norton ghost en zet je dan een ghost server op en dan op alle pc's naar die ghost server laten verbinden en image erop zetten. alleen als de pc's hetzelfde zijn, anders wil dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
burp2001 schreef op 23 oktober 2002 @ 15:18:
Iets meer info pleaze

zijn het allemaal dezelfde pc's?
Ik zal dit pas volgende week kunnen zeggen.
Ik weet alleen waar ik naartoe ga en dat het er één grote puinhoop is en die moet opgelost geraken.
En er staan minimum 500 pc's.
(exaampje gedaan, geslaagd en nu mag ik beginnen) :*)
Maar mijn ervaring is enkel van men home pc-tje.

Maar al doende leren we wel.

• ArjanC
Het beste (vind ik altijd) is een inventarisatie maken van de verschillende pc's. dan van elke pc een ghost file maken (compleet installeeren, dan met sysprep klaarmaken, dan met een netwerk bootdisk de ghost op de server zetten)

Sysprep is voor de netwerk naam..

kan je downloaden van de m$ website...

daarna kan je elke pc langfs met een netwerk boot disk om die ghost weer terug te zetten..

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Vergeet voor na een ghost sessie niet "Ghostwalker" te draaien voor elke machine en de hostname te wijzigen. Anders krijg je problemen (bij NT versies/domeinen). (SID is dan hetzelfde van elke machine)

Meh ...

• ArjanC
Twarp schreef op 23 oktober 2002 @ 15:47:
Vergeet voor na een ghost sessie niet "Ghostwalker" te draaien voor elke machine en de hostname te wijzigen. Anders krijg je problemen (bij NT versies/domeinen). (SID is dan hetzelfde van elke machine)
hier heb je toch geen last van met Sysprep ?

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 15:24:
[...]

Ik zal dit pas volgende week kunnen zeggen.
Ik weet alleen waar ik naartoe ga en dat het er één grote puinhoop is en die moet opgelost geraken.
En er staan minimum 500 pc's.
(exaampje gedaan, geslaagd en nu mag ik beginnen) :*)
Maar mijn ervaring is enkel van men home pc-tje.

Maar al doende leren we wel.
Fijn bedrijf dan, goede personeelszaken dat ze jou aannemen voor zo'n klus. Of heb je nogal gelogen in je CV?

edit:
BTW No offence naar topic starter intended. Alleen naar het bedrijf. Iedereen weet wat ie weet en daarom ben je niet meer of minder. Maar een bedrijf wat mensen op een verkeerde plek neer zet vind ik wel kwalijk.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

burp2001 schreef op 23 oktober 2002 @ 15:50:
[...]

hier heb je toch geen last van met Sysprep ?
Met sysprep niet nee.

• Longlegg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-04-2022

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

sWORDs schreef op 23 oktober 2002 @ 15:57:
[...]

Fijn bedrijf dan, goede personeelszaken dat ze jou aannemen voor zo'n klus. Of heb je nogal gelogen in je CV?
Heheheh LOL.. Check zn profile zegt genoeg :+

Specs

• netiul
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04 21:44
Ik zou ook een RIS server opzetten, werkt perfect. Tenminste als je hem goed configureert en van elke machine de goede drivers van te voren hebt!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

4STROKELONGLEGG schreef op 23 oktober 2002 @ 16:00:
[...]

Heheheh LOL.. Check zn profile zegt genoeg :+
Hehehehehehe LOL :+

Maar waarschijnlijk zal de topicstarter toch met images te werk moeten gaan.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• ArjanC
Zeck schreef op 23 oktober 2002 @ 16:07:
Ik zou ook een RIS server opzetten, werkt perfect. Tenminste als je hem goed configureert en van elke machine de goede drivers van te voren hebt!
heb ik ook geprobeert, kwam niet verder als 'ik wil een nieuwe server hebben..'

:D

• HermeS
  • Laatst online: 21-04 20:17
sWORDs schreef op 23 oktober 2002 @ 15:57:
[...]

Ach boeind, als de motivatie ermaar is (dan kun ej alles leren) . Waar ik werk heeft de afdeling autamatisering, null komma null motivatie volgens mij, dan kunnen ze nog zoveel weten maar vervolgens hangt het allemaal maar aan een spreekewoordelijk draadje.

Maar de topic starter had inderdaad minimaal moeten zeggen welke kant hij op wou. welke hardware er gebruikt word (allemaal het zelfde over verschilend) en natuurlijk welke software er op die machines moet komen.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 17:12
zoals ik al eerder zei, een RIS server en Ghost zijn mogelijke oplossingen. Er zijn er nog meer. Een daarvan kun je vinden op www.ant.nl. Deze software is tevens management software om de pc's in het netwerk preboot over te kunnen nemen ( en dus eenvoudig kunt beheren van afstand) Ik heb een keer een presentatie gehad van deze software en dat was vrij indrukwekkend. Een groot voordeel voor een groot bedrijf is dat, wanneer dergelijke software goed geimplementeerd wordt, de tco drastisch verlaagd kan worden.
Zoals je al hebt kunnen lezen zijn er verschillende mogelijkheden, vanaf het tijdverslindende "pc's langslopen met een cdrom" tot "onderzoek, testen, implementatie en achteroverleunen met je voeten op je bureau" Ik zou voor het laatste gaan ;) Onderzoek de verschillende mogelijkheden, zet ze met de voordelen en nadelen naast elkaar in een rapport, vermeld de kosten en dien een verzoek in tot aanschaf van bepaalde software en ga aan de slag :)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Stel, je bent helemaal niet vertouwd met grote netwerken.
En dan meteen met 500 beginnen op je eerste job? OMG! Kijk eens of je eerst ergens anders ervaring op kan doen. Als het je niet lukt verpest je het voor jezelf en voor het bedrijf waar je voor werkt.
Echt, met alle hulp die hier beschikbaar is blijft het gewoon lastig. Omdat je wel je kennis op orde hebt, maar geen ervaring, ben je (denk ik) een beetje zenuwachtog voordat je begint. Grote kans dat je ergens een fout maakt. En dan sla je geen goed figuur als je eerste reactie is 'FF op GOT vragen, momentje...'.
Vraag of ze je niet eerst op een kleinere klus kunnen zetten, of dat je een ervaren collega mee kan krijgen. Want met alleen opnieuw installeren heb je de puinhoop niet opgeruimd. Die puinhoop komt ergens vandaam. Misschien moeten de servers ook opniew worden aangepakt, user rechten instellen, etc. etc.
Ook al heb je je theorie prima op orde, in een keer aan zoiets beginnen kan lastig zijn.

Maar da's mijn mening.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 13:40
Het zou gewoon met ghost moeten. Maar weet waar je aan begint. Het is niet een kwestie van windows en office er op en klaar.

Bedrijfssoftware zal lokaal geinstalleerd moeten worden, misschien nog wat gekloot met rechten.

Maak eerst een plan van aanpak oid anders redt je het echt niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Wimlem op 24-10-2002 13:35 . Reden: typo ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Zeg anders ff dat je iemand extra nodig hebt die je kan helpen tijdens het herinstalleren ;) (Die meer van netwerken weet dan jij :P)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Je trekt gewoon van een pc een image met Ghost, daarna hang je de pc's in een netwerk en voer je een multicast Ghost uit.

Ik denk dat het dan wel te doen is.

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Gewoon 500 floppys uitdelen en cd's via de intercom instructies geven :D

Maar ff serieus...
Het makkelijkst is de RIS... echt.
En alle software kan ook automatisch erop gezet worre...
Ruled echt super hard.. tvoelt goed als het zooitje aan de gang gaat en het werkt ;)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Verwijderd

Voor de mensen die zeggen: 'vraag iemand met meer ervaring':

Iedereen moet het eens leren. We hebben het hier niet over 'rocket-science', maar gewoon over een herinstallatie van windows. Dat kan elke n00b, ook voor 500 PC's, mits hij/zij 't goed voorbereid.

Mijn advies: Bel MS eens op en vraag naar alle preinstall-info die ze hebben. Koop een paar boeken omtrend pre-installaties van MS besturingsystemen, en koop ghost.

Maak daarna een preinstall van Windows + Office waarbij het hardware-gebeuren na installatie nog gedaan wordt (dit kan). Die versie verspreid je met ghost/ghostwalker/sysprep/whatever.

Dit is een leuke klus, die je best zelf kunt doen. Stap 1 is echt het inventariseren wat voor machines het hier om gaat. Dat kan bij 500 machines best een behoorlijke klus zijn, check dus eerst of ze een database oid hebben waarin staat wat ze hebben, of alle facturen oid.

Hebben ze dat niet, ga dan eerst eens op zoek naar een tool voor een dergelijke inventarisatie.

//edit

nog een paar tips:

1) vraag of het gefaseerd mag, zeg in groepen van 100PC's.
2) inventariseer welke software er op moet, eventueel per afdeling/functiegroep.
3) doe er (handmatig) eens een stuk of vijf en zet die in productie. Je ziet op die manier wat de knelpunten zijn, en welke stukken software men vergeten is te vermelden
4) begin met een groep van 10 PC's automatisch te herinstallen. Kijken hoe dat gaat -- > knelpunten
5) laat weten dat je tijd nodig hebt om het goed te doen.
6) vraag naar de mogelijkheid/het budget om extern advies in te winnen indien nodig.
7) neem geen externe partij in de hand voor het installeren zelf, maar laat je uitleggen hoe dit te doen.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 12:53
Ik heb het woord hier nog niet zien vallen, maar hoe zit het met backup? Zorg dat je daar goeie afspraken over hebt, dat elke gebruiker daar zelf verantwoordelijk voor is. Er zijn genoeg gasten die de enige versie van hun bestanden in C:\MijnDocumenten heeft staan. Die wil je niet op je dak krijgen na een format en reïnstall.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 09:34:
Voor de mensen die zeggen: 'vraag iemand met meer ervaring':
...
Kijk, dit is nog eens een reactie!
Altijd dat gejammer van de leete mensen :/ Bleg!

Iedereen moet het een _KEER_ leren... en dat doe je in de praktijk!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Tuurlijk moet je het leren. Maar begin bij iets wat je snapt om een beetje ervaring op te doen in het bedrijfsleven. En ga dan stap voor stap verder tot je zo ver bent dat je helemaal zelfstandig kan werken en zo'n project kan aanpakken. 500 PC's is niet nix. Daar zitten dus waarschijnlijk 500 mensen aan te werken. Als die een dagje niets kunnen doen omdat een beginner (no offense) heeft lopen klooien kost dat tienduizenden euro's. Da's best wel een stukje verantwoordelijkheid.

En wat ik ook al eerder opmerkte: die zooi ontstaat niet zomaar. Waarschijnlijk hebben de servers ook een flinke opknapronde nodig.

Maargoed, succes ermee!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:38
Waarom pak je niet gewoon 10 pc's waarvan er eentje een server is en ga je het proberen? Als het werkt dan pas ga je het op de andere 500 toepassen. Dan heb je wat meer overzicht en kan je het ff goed testen.

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Coehlo heeft nogal gelijk met zijn verhaal over backup.
Andermans troep opruimen kun je beter doen op het moment dat je weet waarom het zo'n troep is geworden, zodat over een paar maanden niet dezelfde troep weer is ontstaan. Technisch gezien is het vast mogelijk om in een weekje 500 pc's uit te rollen, maar voor een onervaren persoon gaan er een hoop "leermomenten" komen, zoals data die weg is, programma's die kwijt zijn of spontaan niet meer werken, instellingen die ineens anders zijn (My documents, sjablonen etc), bestaande profielen die je image om zeep helpen, Outlook-profielen die weg zijn enz.

Begin inderdaad eens klein, oefen met zaken als profiles, policies etc. Dan weet je precies welke instellingen in je image moeten zitten en welke naderhand aangepast moeten kunnen worden en dus anders geregeld moeten zijn.
En zoals eerder gezegd door anderen, is dus ook een inventarisatie van hard- en software nodig.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ik dacht dat de tijden waar men vroeg: "wil je met computers werken? indien antwoord ja, hier contract tekenen" nu toch echt gedaan waren...

waarom studeer ik eigenlijk nog ganse avonden??

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Ik heb het op me eigen werk met ongeveer 40 pc's hetzelfde verhaal gehad ...in de readme/handleiding die bij ghost zit staat hoe je met een ini file alle netwerk instellen per client kunt regelen ...maar als je het met ghost doet is het eigenlijk wel makkelijk als alle pc identiek zijn,

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:38
Zijn er al resultaten, heb je al iets geprobeerd?

Verwijderd

hoe kan ik een lijst met Hostname en MAC addressen meegeven in sysprep?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 23:35:
hoe kan ik een lijst met Hostname en MAC addressen meegeven in sysprep?
Je schopt een erg oud topic (over een paar dagen drie jaar), wat wil je doen met de hostnames en macaddressen?

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 06-11-2005 23:42 ]

Verwijderd

IBM deed het op mijn werk met een ghost met windows NT4 (terwijl er standaard een schone XP pro install op stond) daarna met de hand de USB drivers er op. En daarna de updates en alle aplicaties vanaf 1 10Mbit lijntje die met een 10 poorts hub (ja idd geen switch). Zo dus niet. Dat koste 3 mensen een week. voor 200 PC's

Verwijderd

sWORDs schreef op zondag 06 november 2005 @ 23:41:
[...]

Je schopt een erg oud topic (over een paar dagen drie jaar), wat wil je doen met de hostnames en macaddressen?
Wat is het probleem, als hij een nieuwe topic aanmaakt krijg hij weer SEARCH om ze oren.
Jammer dat de ts niet heeft laten weten hoe het is afgelopen, leek me wel intressant.

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-03 19:44
2002 ruled

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
Dit is een heel oud topic 8)7

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
Sterker nog: Zie je email :)