Toon posts:

[3d max 4.2] pivots/rotatie animatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuscompany.com/bla/element_movement.jpg

en zou graag dit element willen kantelen zodat een beweging ontstaat.

Nu is de 1e rotatie niet moeilijk, ik kan de pivot-point in de as van de 2 rode bollen zetten en laten wijzen naar het achterliggende gat, roteren, klaar.
Maar hoe nu verder ?
Voor zover ik weet is je pivotpoint definitief en kan je die niet animeren.
Met meerdere dummies zou het misschien kunnen, maar hoe, daar ben ik nog niet uit.

Een vervelend probleem is dat ik die pivotpoint van die dummies niet juist gecentreerd en geroteerd krijg (dus bijv. exact in de as van rood/blauw en wijzend naar bijbehorend gat). Kan ik een view maken die exact in de as van 2 bollen staat, zodat ik daarmee de pivot kan centreren ?

Hopelijk is mijn vraag duidelijk voor iemand, ik ben hier alweer een dag mee bezig, en zo'n (basis)functie moet niet al te moeilijk zijn, toch ?

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Hmmm als ik het goed begrijp probeer je dat object te animeren zodat ie in de gaatjes valt en dat het natuurlijk realistisch lijkt. Misschien kan je proberen om 4x dat balgeval te maken, en bij elk balgeval verschillende pivot points aan te wijzen. Dan hide je per kant die je op wil de andere balgevallen. In video post kan je dit doen dmv de hide controller oid.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie .. ja kijk dit had ik ook wel bedacht, maar dat wordt veels te omslachtig. Dit is nl. niet het enige object waar ik deze animatie mee moet uitvoeren, en bovendien heeft dit object ook ge-animeerde children.

Ik vraag eigenlijk 2 dingen:
1 - hoe animeer ik dit ? dummy gelinked aan dummy gelinked aan dummy ? en dan per dummy animeren ? of .. ?

2 - hoe kan ik een pivot point centreren op een as van een object(bestaande uit 2 bollen - bijv. rode en blauwe bol) ? Centreren op de as van de 2 rode bollen is makkelijk, die staan nl. haaks op de linker/rechterview. Uitlijnen van mijn pivot is dan makkelijk. Hoe realiseer ik zo'n view met de andere 2 assen zodat ik makkelijk die pivot kan uitlijnen ?

Het voelt als beginner vraagjes maar ik kom er toch niet uit .. aargghhh

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Je kunt de objecten ook aan elkaar linken dmv link constraints, waarbij de link wisselt op bepaalde frames.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress